Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur länge kan man ha en elastisk sjal...och vad händer när barnet blir tyngre??? Får man ont i ryggen går tyget sönder eller varför går man över till vävd sjal så fort???

Från en som e sååå sugen på en baby bundler men har en tung 3-månaders!!!
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Det blir helt enkelt lite tungt och jag tyckte att tyget skar in lite på axlarna efter ett tag (Hanna ca 8 kg). Tyget töjer sig och man får knyta om lite oftare helt enkelt. Tyget går inte sönder i alla fall men det känns som sagt lite svajigt och gungigt att bära en tung bebis i en trikåsjal. Jag tror nog att de flesta väljer att gå över till en vävd sjal när barnet väger omkring en 7 kg (om man inte redan har gjort det förstås/kört dubbelt). Men i början tycker jag absolut att det är mysigare med en trikåsjal, avlastar jättebra och är lätt att knyta.
Användarens profilbild
Av diddeldi
den går inte sönder eller så, utan det är bara att eftersom den är elastisk så töjer den sig när barnet är i. det innebär att ju tyngre och rörligare barn, desto lösare bli knytningen efter ett tag. om man går på en långpromenad kan man vara tvungen att "tajta till" knytningen några gånger. det kan också kännas lite "svajigt". men det funkar! om du är jättesugen på en baby bundler så testa det, men annars kan det vara lönt att gå direkt på en vävd sjal.
Användarens profilbild
Av vanja77
*ler* det är väldigt individuelt jag har en hemmasydd trikåsjal som jag använder fortfarande främst när Lillstintan är sjuk...
Tösen är 13 månader och väger ca 10.5kg
Användarens profilbild
Av Miamamman
Tyget håller för bra mycket mer än vad det är bekvämt att bära i. BabyBundler tillvkerare rekommenderar den till 24 mån, men det tycker jag är att ta i, då tycker dom allra flesta att det är för tungt. Jag provade iofs med Hugo när han var 2 och det var ju inte jätteobekvämt, men klart bättre med en vävd. Minns inte vad han vägde, men 12-14kg kankse. Tills han var nästan ett år och drygt 10kg tyckte jag fortfarande att det var det bekvämaste alternativet på magen. Fast jag hade honom hellre på ryggen för han var i vägen annars, lång kille.
Så får man komma ihåg att dom inte växer med samma takt som i början så långe.
Finn singen i närheten du kan prova hos.
Mia, som säljer bl a BabyBundler
Användarens profilbild
Av Anna
Jag använde också babybundler när Hugo var dryga året, speciellt hemma. Den är så lätt att komma igång med om man inte har sjalvana, men sedan till värmen på sommaren så gick jag mer och mer över till Antiguan när jag inte var hemma. Jag tycker dock att barnets rörlighet spelar mer rollän vikten. Om man har ett mycket aktivt barn som vrider och krånglar och kankse rentar uttar sig ut från bäraren och hänger sig bakåt - då är det tungt i trikåsjal eftersom den ger med sig ganska mycket och barnet komer långt från kroppen, men att söva en 15 månaders som är lung och trött men vill bli buren är inte alls lika tungt.

/Anna (som också är lite partisk och säljer bla baby bundler)
Användarens profilbild
Av Alven
Jag bar dagligen i en Moby tills David var 7-8 månader och vägde ca 10 kg. Först då tyckte jag att det blev svajugt, men då har jag en grabb som sitter still i sjalen. jag köpte den när han vägde ca 7 kg, då var den kanonbra.
Av Carina
Jag har redan bytt till vävd trots att min lilla bara väger 5,5 kg ännu. Jag tycker det blev svajigt och inte avlastade så bra med trikån (Moby Wrap), tyget töjde sig så efter ett tag var knytningen lösare och barnet satt sämre. Jag har en rörlig och ganska envis dotter och hon vill gärna hänga åt sidorna när jag bär mage mot mage och det funkade inte med Mobyn eftersom den gav efter en del så att hon blev hängande ut åt sidorna och det blev jobbigt att bära. Hon sitter mycket bättre i den vävda.
Däremot är det mycket lättare att bära i vagga med en trikåsjal.

Eftersom din bebis redan är 3 månader tycker jag nog du kan satsa på en vävd. Den kan du ju ha sedan och behöver inte byta igen efter bara några månader.
Annars kan du ju försöka få tag i begagnade sjalar så du kan köpa en av varje sort. Andrahansvärdet är bra så du kan alltid sälja den du inte använder sedan.
Av Lisabettan
Tack för alla svar!!!

Det blev en babybundler efterom jag aldrig använt sjal förut och de verkar ju ha ett bra andrahandsvärde så jag får väl sälja den vidare sen.
Jag skulle ju hyra en sjal i 6 veckor för 100kr men med frakt blev det 250 spänn totalt och när jag hittade en sjalåterförsäljare som bodde på granngatan :-) och fick komma hem till henne och pröva så kunde jag inte låta bli att köpa!!!
Hon rekommenderade en babybundler fastän hon hade vävda dyrare sjalar just för att hon såg vilket blåbär jag var och om det känns svajigt eller tungt fort så skulle hon hjälpa mig att sälja den vidare!!!

Så om lillgrabben triv i sjal får det bli en vävd om ett tag när vi lärt oss knyta och få i och ur honom...

Kram på er alla sjalmammor!!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?