Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av herilane
Vi ska på vandringssemester snart och då funderar jag på vad vi ska bära tjejen i. Vi kommer bara att gå dagsturer så ingen tung packning, men kommer att behöva bära henne så gott som hela dagen. Hon är nu ett år och väger typ 10,5 kg.

Normalt använder vi selar (Connecta) båda två. Har också en långsjal som jag tar om jag vet att hon kommer att vilja sova, eller att jag ska bära riktigt länge. Men sele är så mycket snabbare att få på så det blir oftast sele.

Med både sele och sjal har jag burit upp till 5-6 timmar max, men känt efter typ 3-4 timmar att ryggen är rätt trött och börjat få lite ont i axlarna. Vi är ju visserligen två som kan turas om att bära men jag undrar ändå om jag ska köpa något annat att bära i.

Dels undrar jag om bärstolar, typ Macpac. Finns det någon anledning att prova en sådan? De är ju så himla dyra, och så kommer jag aldrig att använda en sådan till vardags, stadsbo som jag är. Men om de avlastar bättre så kanske det är värt ett försök ändå.

Dels funderar jag på mei tai, då en med riktigt breda band, typ Napsack eller Ball Baby Overall. Eller borde jag tvärtom prova en med ordentligt vadderade axelband? Jag provade en Patapum innan jag hittade Connectan men det stela vadderade avbärarbältet passade mig inte alls utan gjorde bara ont. Så jag är lite skeptisk till det där med vaddering.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Eftersom hon är så liten så blir det ju bära hela tiden. Svårt för henne att gå i bergig terräng.

En vävd långsjal skulle jag säga gäller, kanske MT. Vi var till Grövelsjön i somras och gjorde dagsturer. Men Emil är ju så "stor" att han gick en del själv. Han vägde 12 kg då. Jag bar honom på ryggen i Ergon.

Sista dagen var det heldagsregn, och då var han inte intresserad av att gå. Så då bar jag hela turen på 9 km. Vi gjorde ett kortare stopp och åt lite matsäck. Det funkade bra.

Bärstol ger inte så bra stöd när barnet sover tycker jag det verkar som. Såg ett litet större barn som hängde över kanten på bärstolen med hela överkroppen häromdagen. Det var nog en lite äldre bärstol dock.

svas har en tråd från i somras när de var i Dolomiterna med sina barn. Hon och maken bar i långsjal och Ergo då. Här är den tråden http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... olomiterna
Användarens profilbild
Av svas
Spännande, vart vandrar man i oktober???

Vi gick dagsturer i Dolomiterna i somras. Drygt 7 kg Lilla S bars av mig på ryggen i en Gauze-sjal (som inte avlastar lika mycket som en riktig vävd). Drygt 14 kg Stora A bars av sin far i Ergo. En dag i Haglöfs bärstol. Fadern hälsar att Ergon avlastar något bättre eftersom barnet sitter närmare (blir mer en del av bärararen). Dock är väl inte Ergons avbärarbälte optimalt. Plus att det är värmare att bära i sele. För barnet såg det definitivt skönare ut att sitta i Ergon, men barnet i fråga är alltså tre år (när han bars på en fjälltur i bärstol som ettåring satt han betydligt bättre än nu). Det var slitigt, men helt ok. Jag hade inte så ont i ryggen utan kände mest i ljumskens fogar. Jag tror det är svårt att vandra många timmar UTAN att känna av det.
Av herilane
Javisst ska vi bära henne hela tiden när vi är ute - när jag sa "bära så gott som hela dagen" menade jag bara att vi kanske kan lägga ner henne och låta henne krypa runt lite när vi stannar för lunch. Hon går inte alls än.

Semestern är i början av november och vi ska gå på Gran Canaria. Solsemester på vårt eget sätt.

En annan fråga till er som burit långa dagar... Blir det lättare om man byter bärpryl bara för att kroppen då belastas annorlunda? Dvs även om man tycker att selen totalt sett avlastar lika bra som sjalen, bör man byta då och då under dagen ändå?
Användarens profilbild
Av svas
Jag tror det går jättebra för er genom att ni är två som kan bära. Då kan ni turas om. Nu kanske inte du funkar som jag, men när jag är tillräckligt motiverad (vilket jag är när jag befinner mig i vacker, bergig miljö) orkar jag mer. Allstå, till vardags skulle jag inte kunna bära i fyra timmar, men i fjällen... tja, why not? För oss har faktiskt begränsningen varit att barnet inte velat bli buren så länge... Först är det kul en stund att titta runt, sedan sover barnet en stund, sedan när han vaknar är det inte lika kul längre. Därför har vi föredragit att gå t/r samma punkt, så att man alltid kan vända tillbaka, istället för att gå mellan två olika punkter.

Solsemester på ert vis, låter som en solsemester på vårt vis. Underbart!

Ha en härlig semester!!!!!!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
Av sara f
Jag har provat att vandra med Nora i både patapumsele och i vaudes bärryggsäck. Det finns + och - med båda:

Patapum (eller annan ergonomisk sele):
+barnet nära kroppen = mindre tungt
+barnet nära kroppen = barnet håller sig varmt av din kroppsvärme
+ergonomiskt för dig och barnet
-när du svettas blöter du ner barnet
-du får inte med någon packning
-blir plaskblöt när det regnar och torkar långsamt

Vaude bärryggsäck (har jolly comfort IV):
+luft mellan dig och barnet gör det mindre svettigt
+plats för packning
+rejäla avbärarbälten och bra inställningsmöjligheter
+vadderad framkant, så om barnet somnar lutar det hakan mot denna
+barnet sitter högt och kan titta fram över axeln
-inga fotstöd för barnet och smal sittyta = oergonomiskt för barnet att sitta längre stunder
-barnet blir lätt kallt om man vandrar i kyla, regn och blåst

Måste säga att jag blev lite besviken på vauden när vi provade den, just för att den är så oergonomisk för barnet. Min sambo sydde på egna fotstöd för att förbättra för Nora, det blev okej, men inte helt optimalt. Fast när vi var uppe i Joutenheimen i augusti i år var det inte pga att Nora hade det obekvämt som vi fick lägga ner vandringen, utan att hon blev alldeles för kall där hon satt med armar och ben hängande :(

Min slutsats är att jag föredrar sele om jag inte behöver bära någon packning i övrigt och det inte är alltför varmt /krävande vandring (eftersom jag svettas rikligt :wink: )

Det bästa för vandring borde annars vara att göra en ergonomiskt korrekt bärryggsäck! Finns det redan eller ska jag börja klura ut en modell? :D
Användarens profilbild
Av Luna
Jag har vandrat i svenska fjäll på sommaren och har burit både med Norrönas bärstol och Ergo bärsele. Jag föredrar helt och klart Ergo. :rock:

Jag tycker det är skönast att bära nära kroppen (men svettigt ibland) sen om man väljer bärsele, MT eller vävd sjal är en smaksak.

Trevlig tur!
Användarens profilbild
Av Kusmi
Jag gillar Ergo eller sjal. Vi har ju fjällvandrat med Isak när han vägde 10 kg.

Bild

Fast är jag ute och flyger etc så föredrar jag sele.
Användarens profilbild
Av svas
Det finns ju en ryggsäck att hänga på ergon som även passar till patapum. Då får man plats med en del iallafall.

Bild
Användarens profilbild
Av sara f
Fru Längtan skrev:Jag gillar Ergo eller sjal. Vi har ju fjällvandrat med Isak när han vägde 10 kg.

Bild

Fast är jag ute och flyger etc så föredrar jag sele.
Jag är djupt imponerad av dig :rock: Hur tung var ryggsäcken? Fast det var inte vikten jag blev imponerad av, utan att du bär Isak fram!!! Jag skulle aldrig klara att gå i fjällterräng utan att kunna se mina fötter. Tänk alla hala stenar man halkar runt på i regnet när man INTE har ett barn på magen! Är det inte otäckt att balansera på hala spångar och över slippriga stenfält? Jag har ofta nog med mig själv och ryggsäcken måste jag erkänna......:oops:

All min beundran till dig :urule:
Användarens profilbild
Av Kusmi
Det gick jättebra att bära fram, det var tungt att ha både ryggsäck och sjal men det funkade bra. Halkade inte utan gick sakta och säkert.

Ryggsäcken vägde runt 10 kg den också så det var jämnvikt. Tur att man är stark :wink: :wink: :wink:

Från lilla tjejen på 46 kg och 162 cm.
Av herilane
Tack allihopa!
Det lutar nog åt att vi kör sele och sjal, och köper ingen bärstol.

Och tack vare den här tråden har jag precis insett att vi behöver en regnponcho eller bärjacka eller något sådant också. Paraply går ju bra i stan men inte ute på vandring. Det hade jag inte ens tänkt på än!
Användarens profilbild
Av sara f
Jag har kört med regnkläder i selen, fungerar utmärkt, men kräver att man bor så att man har torkmöjligheter. Dvs inte i tält som vi alltid gör..... Då torkar det inte......
Av herilane
Det blev bara vår vanliga Connecta-sele, som planerat, och det gick jättebra.

Det blev inte så farligt tungt - dels gick vi inte så jättelångt varje dag (max 6 timmar) och dels hade vi flera pauser då bebisen sträckte på benen och föräldrarna sträckte på ryggen. (Ska jag vara ärlig så var det mest pappa som bar, för han är stor och stark, och barnet vägde mer än ryggsäcken, utom när hon blev trött och gnällig och helst ville ha mamma.)

Ordentligt svettigt blev det visserligen, men det gjorde inte så mycket egentligen. Och så sov bebisen jättegott i selen. Hon var nog rätt rejält uttråkad tror jag, det där med vackra landskap fattar hon nog inget av...

En kort stund provade jag att bära på magen och det kändes inte alls bra - jag fick jobba runt henne för att se var jag satte fötterna och det kändes osäkert. Rygg var mycket bättre.

Nån regnponcho blev det inte för jag hittade ingen bra, så vi hade bara våra regnjackor. Fast det blev inte en droppe regn så inte ens de behövdes.

Bild
Användarens profilbild
Av Fulfot
Låter som en mysig vandring! Kul! Blir sugen själv!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?