Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lullbubb
Hur är det med deras bärdon? Tycker de ser helbra ut, lite otympliga kanske, men sköna för både "sittare" och bärare?
Användarens profilbild
Av Gullan
Alltså, nu har jag ju bara provat en från slutet av -80-talet... men den kunde jag ju aldrig få på mig själv, den vägde ensam ett par kg, och mesen var för stor för att passa lilla mig :( så den skavde. Vi använde den en gång och sedan lämnade vi tillbaka den.

Med ergon som jag har köpt nu kan jag få D på ryggen själv utan hjälp, den väger nästan ingenting och jag får inga skavmärken heller så det går bra :)
Dessutom kan man ju, om man har hjälp, fästa den praktiska ryggsäcken på selen och ha lite packning i (precis som man kan med bärmesen)

Konklusion: Jag bär hellre i mjuk ergo med ryggsäck än med en hård stålkonstruktion när jag ska ut :) Visst måste väl mesarna ha blivit bättre, men de är fortfarande tyngre än bärselar.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Gullan skrev:Alltså, nu har jag ju bara provat en från slutet av -80-talet... men den kunde jag ju aldrig få på mig själv, den vägde ensam ett par kg, och mesen var för stor för att passa lilla mig :( så den skavde. Vi använde den en gång och sedan lämnade vi tillbaka den.

Med ergon som jag har köpt nu kan jag få D på ryggen själv utan hjälp, den väger nästan ingenting och jag får inga skavmärken heller så det går bra :)
Dessutom kan man ju, om man har hjälp, fästa den praktiska ryggsäcken på selen och ha lite packning i (precis som man kan med bärmesen)

Konklusion: Jag bär hellre i mjuk ergo med ryggsäck än med en hård stålkonstruktion när jag ska ut :) Visst måste väl mesarna ha blivit bättre, men de är fortfarande tyngre än bärselar.
Jag testade ny bärmes när Torkel var kring året. Kändes som hela jag skulle tippa, var väldigt högt, tungt och svajigt.
Av Vinterhumlan
Vi har både en ergo och en macpac possum. måste säga att båda har sina fördelar. I Macpacen kan man packa en sisådär 35 liter och den sitter väldigt skönt på. Dessutom finns det solskydd, myggnät och regnskydd vilket ergon saknar. Men ergon är mysig på sitt sätt. Man kommer mer nära och den tar ingen plats när den inte används. Men när vi vandrade på azorerna i somras blev det tokvarmt med ergon och B fick en massa värmeutslag, så det fick bli att han åkte Macpacen. Han trivs dessutom väldigt bra i den eftersom han ser så bra.

Kanske inte något svar ang Haglöfs grejer, men väl ett svar om bärstol/mes ;-)
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Om du menar en Haglöfs bärstol med avbärarbälte så har jag erfarenhet av en sån. Min man och jag hade varsin till våra tvillingar. Jag tycker inte alls att de var bra. Visst, avbärarbältet och de breda axelbanden var bra, men barnet satt illa. Det var ursvårt att få barnet fastspänt ordentligt eftersom barnets fötter kunde stödja sig på ramen. Då hävde det nästan ur sig plus att det blev instabilt och vingligt.
Dessutom var det nästan omöjligt att ta på sig bärstolen själv, eftersom den inte gick att ställa på marken med ett barn i.
Vi drog slutsatsen att Haglöfs gör bra bärdon för stilla packning, men inte för rörliga barn!
Av Smultronbarn
Vi har en liknande bärstol som vi fått av en granne. Märket är en svart High Colorado, och misstänker att den är från en sportaffär eller liknande. Tydligen finns ochså ett soltak till den, men det har inte vi.

Jag tycker att den fungerar rätt bra. Lillen är nöjd med den (han är nu 1,5 år), men sitter dock ofta en aning snett i den då han vill kunna se. Det är lätt att lasta i barnet, men lite knepigt tycker jag att spänna säkerherhetsbältet då jag har ont i fingarna. Det finns ett handtag i den som gör det lätt att lyfta selen med barnet i, men oftast ställer jag selen med barnet i på tex en bänk (samtidigt som jag håller i ordentligt) och liksom trär på mig selen ungefär som man gör med en ryggsäck.

Det finns vadderade axelbad, en tjock vadderad höftavlastare/bälte samt en tvärgående rem i brösthöjd. Den funkar bra, men jag kanske inte bär timvis i den utan vila.

Lite svårare att ta ur barnet än i. Svårt dock att få i barnet om packpåsen (som sitter på baksidan av bärstolen) är för fullpackad.

Lycka till med ditt val i alla fall! :) Håller med om att Haglöfs ser bekväm ut, och den borde ju vara testad för utflykter i skog och mark.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?