Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av millimin
Har kollat de andra inläggen, och alla verkar vara överens om att en långsjal är att föredra. Jag blir därför lite tveksam över min beställning av en bärabarn-sjal... Tänkte när jag beställde att man måste börja nånstans, och bärabarn verkar enkel och smidig. Jag är dessutom mest ute efter en sjal att bära kortare stunder i, då dottern inte vill ligga i vagn eller på golvet utan vara nära mammisen. Sen får vi se, jag blir kanske helfrälst och skaffar massor av sjalar... Men ni kloka människor, har jag valt helt fel sjal? Finns det någon som har en bärabarn, och vad tycker ni om den? :wink:
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har INTE provat BB, faktiskt, men jag har hört av flera att den är skön o bra, så för den delen behöver du nog inte vara orolig. Däremot har jag haft andra kortare sjalar, men det är inte min jättefavorit. Jag gillar inte känslan av knuten (vilket är rätt mystiskt, för visst känner man knuten med en långsjal också. Men så är det).

Just för att bära kortare stunder o bitar fungerar kortsjalen bättre än många långsjalar, faktiskt. Hur gammal är lillan? Jag menar, har du tänkt att hon ska ligga i sjalen, sitta på höften, ammas... Olika sjalar är ju bäst på olika saker.

Var beredd på att du får greja lite med knuten för att få det bekvämt i början. Sen går det av sig själv, nästan!
:D
Användarens profilbild
Av Anna
Jag började bära i vanliga saronger och som förstasjal hade jag en bärabarnsjal. Den tyckte jag var helt ok och lättanvänd men nu föredrar jag ringsjal för kortare turer. De flesta sjalare har nog ett par stycken minst. Någon för snabbärning ex bärabarn, ringsjal eller bärpåse och någon eller ett par långsjalar + ev ergo/sutemi. Börja du med bärabarnsjalen så skall du se att det blir fler med tiden.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag gillar min bära barn-sjal. Den är mjuk och och härlig. Bra att bära med korta stunder och perfekt att slänga ner i skötväskan om man har med vagnen.
Användarens profilbild
Av April
Jag har använt vår BäraBarn sjal JÄTTEMYCKET! Saga har
blivit buren på höften/magen, men även liggandes när hon
skulle somna (nu var hon dock lite äldre när vi köpte den).

Idag knyter jag den som jag aldrig gjort något annat i
hela mitt liv :lol: , men jag vet att många kan ha svårt att
få rätt på knuten - men med lite envishet så löser det sig.

Hade jag kännt till alla olika sjalar innan jag köpte den,
så hade det nog blivit en ringsjal istället - går lite fortare,
men är ändå en kort sjal (det är ju samma princip)

Kram
Användarens profilbild
Av Erika med Valdar 040419
Vi har två sjalar: en bärabarn och en Storchen. Hade inte velat vara utan någon av dem! I nuläget är det väl iofs så att sambon framförallt använder bärabarnsjalen och jag långsjalen. Bärabarnsjalen använder han framförallt när vi handlar, går kortare icke-långsjals-mässiga sträckor eller exempelvis är på kalas.

Sonen (snart 4 månader) sitter numera glatt lite på höften, upprätt. Han ville liksom aldrig ligga i vagga riktigt..

Summan av kardemunnan: vi är jättenöjda med den!
Av millimin
Bärabarn-sjalen har anlänt.... Så nu är det bara att köra igång med användningen av densamma... Har provat litegrann men är väldigt tafflig, dottern blir inte alls glad av hanteringen - som varje gång hittills har slutat med att hon ligger som en liten arg ostbåge på min mage... Hur lyckas ni andra???? Puuh..... skam den som ger sig! Ska barnen verkligen vara sååå böjda som dom blir i sjalen (iallafall när jag är igång...)...
Användarens profilbild
Av tinaw
:) Har du provat att bära henne sittande, mage mot mage till exempel? Det finns många barn som hellre sitter än ligger i sjalen.

/Tina
Av Marika
Min första bärsjal var en bärabarn. Jag hade den från det att Svea var 2v. Jag hade henne aldrig liggande utan mer mage mot mage. Jag tänkte så här: Hon sover ju alltid mage mot mage då kan det ju inte vara någon skillnad om man knyter sjalen utan på! (Jag visste då inte att man "kunde" bära så.)
Ibland gled hon åt sidan så hon halvlåg funkade fint. Hon sov som en stock 2-3 tim i rad!

Det du ska tänka på tycker jag är:
Knyt lite hårdare än vad du tror. Jag gjorde i alla fal alltid för löst i början inser jag nu.
Ju högre upp ju bättre avlastning.
Se till att knuten är uppe vid nyckelbent innan du stoppar ner barnet, den brukar glida ner en aning när man stoppar ner barnet.
Se till att sjalen är som en påse. En bit av tyget i nederkant skall vara mellan dig och barnet. Benen skall alltså vara innanför.
Se till att barnet "sitter" i grodposition.

Jag vet att man känner sig osäker i början det gjorde jag också men när man sen får till det så är det så praktiskt och för den delen mysigt!

Detta med att Svea låg lite snett i bland tänkte jag inte så mycket på, Svea var lugn och nöjd det var det viktiga för mig. Jag tänkte att hon hade ju legad ihopkurad i min mage i nio mån. så det var väl ingen fara.

Oj detta blev långt!

Lycka till!
/ Marika m Svea 030715
Användarens profilbild
Av tinaw
Du kan bära henne upprätt i sjalen lika väl som upprätt i dina armar. Bara det att det är mycket mysigare i sjalen :wink: för då slipper man bli så trött i armarna, och man har händerna fria också...

Med vissa bärselar brukar man rekommendera att barnen ska vara x antal veckor osv, men i flera selar hamnar belastningen helt annorlunda på barnet än i sjalen, koncentrerad på svanskotan och ryggraden liksom. Oj, den meningen blev helkonstig, hoppas den går att förstå för jag kommer inte på hur man gör den begripligare...

Hur går det för er, är nyfiken!
Användarens profilbild
Av Toyya
Vad bra att jag hittade den här tråden. Jag har hållt på att ge upp försöken med min bbsjal. Ska testa lite mer nu, med fler tips.
Jag får alltid Karl att antingen hamna för löst o långt ner (för löst knutet) Sen drar jag bara åt _lite_ till o då får jag inte ens ner honom... Jag är helt _värdelös_ på att knyta o har inget tålamod. Suck! Har fått uppfattningen att långsjal är svårare att misslyckas med, med känns trist (o dyrt) att köpa ytterligare en . Tänk om jag inte lyckas där heller, då samlar två splitternya sjalar damm...
Av Marika
Nej du är inte värdelös!

Jag har hört någon gång om detta med bärsjalar är som att cykla.

Svårt innan man kan det. Sen när man kan det är det hur enkelt som helst!

Jag tycker att du ska be någon om hjålp om du kan.
Stoppa i barnet. håll barnet i den position du tycker känns rätt. be sedan någon annan dra åt knuten så det känns bra.
Det kan ju vara en "sporre" att få känna hur det känns när det blir rätt.

Lycka till!
/ Marika
Av Jennabus
Hej på er!
Jag köpte en BäraBarn-sjal redan när lilleman låg i maggen, fast förvissad om att jag minsann skulle bära, Liedloff-fan som man var (är!).. Men rackarns att jag fick till min sjal när plutt väl kom ut..Nej den blev liggandes i en låda tills jag sålde den efter några månader. (Till någon härinne kanske? Knutby iaf..)

Nu har jag dock märkt att om man köper ett par ringar i matchande färg antingen i metall el plast, syr fast dom i ena ändan så voila så har man en jätteläcker ringsjal! :lol: Tyvärr hade jag ju sålt sjalen när jag kom på detta, hmm.. För knuten störde mig, men annars så var ju sjalen toppen, läckert tyg och bra material! Så testa sy fast ett par ringar innan ni ger upp och säljer den! //Jenny
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?