Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Onyxalis
Hej,
Jag är helt ny på det här med sjal men hade tänkt skaffa en till den lill* jag har i magen.

Min lill* är beräknad till nyårsafton och kommer alltså att födas mitt i vintern.
Kan man bära i sjal utomhus på vintern? Om så är fallet, bär man utanpå jackan eller under? Anledningen till att jag frågar är att jag kommer att behöva ta storebror till dagis varje dag och cykelbanan är ofta inte ordentligt plogad, vilket gör det något bökigt med barnvagn.

Hur varmt blir det för barnet när man bär det? Jag hade en BabyBjörn till sonen och han blev helt svettig när han låg mage mot mage med mig. Vi bodde i Florida när han var bebis och vi fick sluta att bära honom eftersom han blev så varm att vi vid ett tillfälle förlorade kontakten med honom (maken, som bar vid tillfället, trodde att vi förlorat honom men så illa var det som tur var inte).
Efter detta blev jag lite nojjig och han fick åka vagn tills vi kunde vända honom framåt.

Jag har väl inte helt bra erfarenhet av bärselen, men tycker ändå att jag skulle vilja bära en hel del...åtminstone när lill*n är liten så nu hoppas jag att ni ska kunna övertyga mig om att sjal är MYCKET bättre! :D
Användarens profilbild
Av Gullan
Nyfödingar passar utmärkt att bära under jackan på vintern :) Jag hade en stor jacka som passade mig som höggravid - den fick ju både sjal och ½-årsbebis plats under, så när vi gick till dagis med storebror satt hon varmt och tryggt under jackan.
Då går det att ha vanliga "innekläder" på bebis + mössa, vantar och sockar. Till en nyföding som har fötter och händer innanför sjalen går det att bara lägga till mössa.
Användarens profilbild
Av mammahappy
Håller med Gullan.
En bebis är bäst att bära innanför jackan på vintern.
Å troligtvis kommer du väl ha en stor jacka mitt i vintern som du kan knäppa om den stora magen. Den jackan kommer ju ju sedan att få plats med bebis innanför oxå. En polokrage, mössa och tossor tycker jag är det enda som behövs på bebis som man bär innanför jackan. händerna har den ju ändå innanför sjalen så. Å perfekt oxå om bebisen somnar i sjalen när man går ut eller tex redan sover i sjalen när man är hemma och ska ge sig iväg ut. Då behöver man inte väcka bebisen för att stoppa den i vagnen tex, utan bara på med mössa å tossor och sen på med jacka så kan man bara ge sig ut! Å när man kommer in sen så slipper man ju krångla av med ytterkläder osv utan bara av med mössa och vantar så kan bebisen sova vidare i sjalen!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag kommer också att få barn kring årsskiftet och jag har tänkt bära under jackan. Jag gjorde det större delen av Alberts första vinter, mot slutet bar jag mycket på ryggen och då fick jag ju bära utanpå mina kläder. Det är jättesmidigt att kunna ha barnet under jackan. Man slipper krångla med ytterkläder, oroa sig för att barnet är för varmt/kallt och så är det underbart mysigt :loving:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Kan tillägga att A hade varma tossor, väpnarluva och vindtät mössa på sig.
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Jag bar hela förra vintern. Dottern hade då långärmad body, strumpbyxor, tossor, fuskpolo och mössa. Själv hade jag en herrjacka i stl xxl som jag hittade billigt på Ica Maxi för en knapp fyrahundring. Vi använde hoppediz och easycare oftast för de var varmast.
Användarens profilbild
Av Sarai
Onyxalis skrev:Hur varmt blir det för barnet när man bär det? Jag hade en BabyBjörn till sonen och han blev helt svettig när han låg mage mot mage med mig. Vi bodde i Florida när han var bebis och vi fick sluta att bära honom eftersom han blev så varm att vi vid ett tillfälle förlorade kontakten med honom (maken, som bar vid tillfället, trodde att vi förlorat honom men så illa var det som tur var inte).
Efter detta blev jag lite nojjig och han fick åka vagn tills vi kunde vända honom framåt.
Det där låter riktigt otäckt! Ja, det kan bli varmt för barnet, sjalen blir ju som en extra tröja, så om det är varmt ute behövs inte så mycket mer kläder. Å andra sidan har du ju barnet nära till hands och känner rent fysiskt av hur varmt det blir. Hur varmt det blir beror mycket på hur varm du själv blir och vilket sorts bärredskap/sjalknytning du väljer. Men på vintern kanske man oroar sig mer för om barnet blir för kallt?

Jag vill också tipsa om broddar på fötterna när man bär barn på vintern!
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Broddar måste man ha :this:
Användarens profilbild
Av sSARAa
Ullegulle78 skrev:Kolla in denna vinter-MT:
http://www.ellevill.com/ellevill.htm
Ellevill Viking... :D
Åhh va mysigt den såg ut, man blir lite sugen på köpa den till vinter...
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Ja, visst blir man... :D
Synd bara att de är så dyra.
Och även om man skulle hitta 1500 NOK liggandes och skräpandes hemma så tillkommer ju frakt oc i värsta fall även tull... :(
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?