Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag hade bestämmt mig för en hug-a-bug till vår dotter men han som tur var inte beställa en innan vi fick veta att vi inte fick ha henne i sjal ( pga höftledsluxation). Men nu så måste jag ju välja en sjal igen :shock:

Nu så väger hon runt 7 kg och innan vi får använda sjal har det ju gått någon vecka till så är det lönt att beställla en trikåsjal då? Det verkar som man börjar byta ut dem när bebisen väger runt 10 kg eller?
Är det mycket krångliggt att börja med en vävd sjal?

Nu när vi fått bära våran dotter "för hand" istället för sjal så har jag ju märkt att man vänjer sig med vikt och att bära snett så att säga.. så jag är kanske inte lika noga med att det är ergonomiskt bäst för mig bara jag får en bekväm sjal så jag får händerna fria...typ så tänker jag nu.

Jag går som mest en timmes promenader men så skall den ju även funka en bra stund hemma så man kan pyssla med annat och bära samtidigt.
Vilken sjal vill jag ha? vet ni? :wink:
Användarens profilbild
Av jag71
När jag började bära skrutt så var han tre månader och vägde några kilon (kommer inte ihåg så här på rakarm men runt 5 kilo tror jag - han var liten när han föddes). Jag började med en vävd och det var inga problem. Så mitt tips är ju en vävd sjal. Välj en som du tycker är fin. Titta runt och välj en som du vill ha, titta mer på färg än på märken.
Av Bubble
kan man ta ur och i bebisen lätt på nått vis i en vävd sjal? eller måste man skaffa två i fall man bara behöver ner till tvätten en kort stund typ?
Användarens profilbild
Av Annki72
Jag har en vävd sjal till min dotter och hon ligger i von rosen skena och det funkar jätte bra. :D

Jag tycker det är lätt att sätt i henne och ta ur henne vid behov.
Så vävd sjal kan jag oxå rekomendera.
Av Bubble
Annki72 skrev:Jag har en vävd sjal till min dotter och hon ligger i von rosen skena och det funkar jätte bra. :D
åhh jag blir lite avis här. Vi fick inte ha men vet att andra får, lite beroende på vart man bor tydligen :?
vilken sjal har du?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Bubble skrev:
Annki72 skrev:Jag har en vävd sjal till min dotter och hon ligger i von rosen skena och det funkar jätte bra. :D
åhh jag blir lite avis här. Vi fick inte ha men vet att andra får, lite beroende på vart man bor tydligen :?
vilken sjal har du?
Får jag fråga varför ni inte får bära henne i sjal?
Tycker att det låter konstigt. I sjal hamnar ju höfterna i bra läge jämfört med i tex en babybjörn.
Har för mig att det varit ngn artikel länkad här på sjalbarn tidigare om att de i Tyskland rekomenderar att använda bärsjal istället för att behandla med skena om det är lindrigare fall av höftledsluxation ... kommer inte ihåg riktigt, men jag måste ha fått det ngn stans ifrån och det borde ju vara härifrån, men jag hittar det inte nu, det var ett bra tag innan forumcrashen så det funkar ju inte att söka :hmm:

Och dessutom om ditt barn har skena så är ju höfterna i rätt läge oavsett hur du bär henne. Mitt tips skulle i så fall vara att du skaffar en diagonalvävd sjal eftersom jag antar att det bör vara betydligt enklare att knyta en vävd sjal runt barn med skena än vad det är att pula ner ett barn med skena i en färdigknuten trikåsjal. Välj en färg du tycker om på sjalen är det bästa råd jag kan ge i övrigt

Om du går in på http://www.babyheaven.se och sedan klickar på "Varför bära" så kan du längst ner på sidan se bilder på när de bär ett barn med höftledsluxation och med skena i sjal
Användarens profilbild
Av Helena
Bubble skrev:
vilken sjal har du?
Vi använde också sjal och hade skena. Vad hade ni för typ av skena? Vår ortoped var ju totalt ointresserad av sjal, så vi diskuterade det inte ens. Men ni kanske hade någon speciell typ av skena där det inte funkade med sjal?
Användarens profilbild
Av Annki72
Bubble skrev:
vilken sjal har du?
Jag har en Rebozo vävd långsjal 4,5 m, tycker hon sitter kanon i den och som nån annan skrev så kommer ju höfterna i rätt läge i en sjal, dock inte vaggan.

ang läkare:
Det kan nog bero på hur svår höftlux barnet har och hur mkt läkaren igentligen vet om just sjalar.
Användarens profilbild
Av Sarai
Bubble skrev:kan man ta ur och i bebisen lätt på nått vis i en vävd sjal? eller måste man skaffa två i fall man bara behöver ner till tvätten en kort stund typ?
Det beror på vilken knytning du gör, de enkla kryssvarianterna (inte omslutet) är lättare att stoppa i barnet i, men de avlastar inte lika bra. De kräver också att barnet själv kan stödja huvudet lite mer.
Två sjalar kan vara bra om man vill tvätta den ena och fortsätta bära.. Eller vill matcha kläder och sjal. Eller vill ha olika längder för olika knytningar. Men man måste inte ha två.
Jag tycker också att det låter som om du borde köpa en vävd sjal.
Av Bubble
Skall försöka läsa på mer här inne men det är så mycket 8)

Det är en von rosen skena och de kände att hon var okej redan efter en vecka men de är stränga här och man vågra inget annat än att följa deras råd. De verkade inte särskilt intresserade av att ens tänka vidare på hur hon faktiskt skulle sitta i en saj utan det vara bara "nej". (Hade med mig papper och allt från sinos hemsida). Men nu slipper vi ju den snart :-)

En diagonalvävd sjal?.. vad är de andra då eller är det samma som vävd sjal?

Kan man kanske knyta ihop en lång sjal lite enkelt till nått som liknar en provisorisk ringsjal fast utan ring tror ni?
Användarens profilbild
Av Annki72
Förstår inte varför de säger nej, man tar ju inte ur barnet ur skenan bara för man har den i sjal, då kan det ju inte göra nån skada???

Men självklart ska ni göra som er läkare säger.

skönt att ni snart blir av med skenan, vi har ca 3 ½ v kvar tills vi får ta av Lilly skenan.
Användarens profilbild
Av LillaG
Det är ju inte hela världen nu... även om jag också vet barn som burits i skena+sjal.
Roligt att ni inte gett upp tanken!

Jag tror I vägde runt 7 kg och jag hade honom i vävd sjal. Visst, du kan ha en trikå, men risken är att det känns lite svajigt.
Fast har du å andra sidan aldrig testat bära i en vävd tror jag att man inte känner att det är instabilt på samma sätt.
Och så är det lite lättare att lära sig knyta en trikåsjal.

Sjalträff... den ultimata lösningen, så du får känna på flera sjalar ;-)
Användarens profilbild
Av Elinea
Delfinen_78 skrev:
Bubble skrev:
vilken sjal har du?
Får jag fråga varför ni inte får bära henne i sjal?
Tycker att det låter konstigt. I sjal hamnar ju höfterna i bra läge jämfört med i tex en babybjörn.
Har för mig att det varit ngn artikel länkad här på sjalbarn tidigare om att de i Tyskland rekomenderar att använda bärsjal istället för att behandla med skena om det är lindrigare fall av höftledsluxation ... kommer inte ihåg riktigt, men jag måste ha fått det ngn stans ifrån och det borde ju vara härifrån, men jag hittar det inte nu, det var ett bra tag innan forumcrashen så det funkar ju inte att söka :hmm:

Och dessutom om ditt barn har skena så är ju höfterna i rätt läge oavsett hur du bär henne. Mitt tips skulle i så fall vara att du skaffar en diagonalvävd sjal eftersom jag antar att det bör vara betydligt enklare att knyta en vävd sjal runt barn med skena än vad det är att pula ner ett barn med skena i en färdigknuten trikåsjal. Välj en färg du tycker om på sjalen är det bästa råd jag kan ge i övrigt

Om du går in på http://www.babyheaven.se och sedan klickar på "Varför bära" så kan du längst ner på sidan se bilder på när de bär ett barn med höftledsluxation och med skena i sjal
Min dotter har inte höftledsluxation, men hon är inte helt stabil i höfterna så hon behandlas med en frekabyxa, det är som en byxa med en platta mellan benen som gör att de hamnar i grodposition. Jag frågade ortopeden om det gick bra att ha henne i sjalen istället eftersom det blir samma effekt som med byxan (som jag hatar) och det gick bra. Vi har därför inte använt frejkabyxan alls på dagarna, bär henne i sjalen nästan hela tiden istället och använder byxan på nätterna. Sjuksköterskan hos ortopeden sa även att det nästan inte finns barn med höftproblem i Afrika eftersom de bär så mycket i sjal där, så att man inte skulle få ha sjal låter ju bara dumt. Antagligen är det för att de inte vet något om hur barnet sitter i sjalen och inte bryr sig om att ta reda på det heller. Sjal borde verkligen rekommenderas till de som har barn som behandlas med frejkabyxa, så mycket skönare både för henne och mig. Byxan är nämligen i plast och ni kan ju tänka er hur kul det är i värmen..
Av Bubble
Man kan ju bli lite less på att de där läkaran inte kan kolla upp det ordentligt. Nu slängde de bara en bild på infon om sjalen och såg på sin höjd en halv knytning...

Nu skall jag i alla fall kolla efter nån sjal jag tycker är snygg. Jag gillar nog mörkare tuffare saker eller bara något väldigt udda/ speciell sjal ..tänk hårdock eller alva :wink: :lol:
Nån som kommer att tänka på någon särskild sjal då?
Användarens profilbild
Av Sarai
Den här kanske?
(Går nog att färga så att bottenfärgen inte lyser så vit.)

Bild
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?