Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Kattis78
Vad ska jag välja då? alternativt hur ska jag knyta en vävd sjal?
Jag är helt ny på det här, men köpte en vävdbärsjal som vi börjar få lite mer kläm på nu äntligen. :)
Problemet är att jag har en kass höft och därmed rätt kinkigt bäcken, så att bära där jag får mycket vikt på höfterna är inte bra.
Var ute på en skogspromenad på ca 1½ timme i förmiddags, nu är jag helt sned och dann i ryggslutet. *aj*
Ska jag försöka knyta den på något annat sätt? (tror jag gör nån omslutet kryss nu :oops: )
eller borde jag satsat på en bärsele som inte tar så mycket på höfterna?
Vad tror ni lite mer erfarna?

Ja vi har en 2 månaders grabb iaf.
Användarens profilbild
Av korell
Om det är själva trycket mot höfterna som är svårt så ska du inte satsa på en bärsele! Avbärarbältet ska ju gärna sättas rakt över höften! Visst kan man sätta en sele övanför höfterna, i midjan, men då kan du ju lika gärna använda sjalen :)

Mitt tips är att fortsätta med omslutet X för att få så bra avlastning för axlar och rygg som möjligt. Du kan ju knyta sjalen i midjan ist för neråt höfterna. Jag skulle tro att det är det som avlastar bäst.

Om du skulle klara att det trycker mot höften så kan sele vara ett bra alternativ. Men även en sjal med tyget ganska utbrett runt midja och höft avlastar kanon. Det är nog en smaksak vilket som avlastar bäst.

Lycka till
:D
Av Kattis78
Tackar för svaret.
Oki ja jag funderade på det där med avbärarbältet och sådan brukar jag skippa på tex ryggsäckar.
Ja jag får kanske fortsätta att tragla med sjalen då :)
Tror du att det är lättare att få det att fungera med en trikåsjal ?
Användarens profilbild
Av korell
Hrmm, njae, jag är ganska säker på att du kommer få bättre avlaastning med den vävda sjalen bara du får kläm på det riktigt.
Du har inte möjlighet att gå på ngn sjalträff? Det kan vara bra att bara se hur andra gör för att få tips på små små justeringar.
Användarens profilbild
Av anilov
Har du möjlighet att bära i sjal på ryggen? Kunde tibetansk avslutning vara något i så fall? :hmm:

Jag har nog knappt knutit så själv, men visst klarar man sig utan att dra åt runt höfterna då?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Knyter man ryggsäck eller omslutet på ryggen och med tibetan-avslut så har du ju inget som du virar runt själva midjan/höfterna om det är det är tryck från något runt höfterna som du är känslig för.

I perioder har jag haft svårt för att bära på magen eftersom jag då har fått ont i ryggslutet (och då även utan att ha dåliga höfter) exakt en handsbredd nedanför där sjalen har varit snodd kring midjan/höfterna. Det har gällt oavsett hur jag har försökt knyta sjalen (högt/lågt) och bärsele har i dessa perioder varit ännu sämre att använda på mage än vad sjal är. Men att bära på ryggen har aldrig varit några problem för mig även när jag fått väldigt ont i ryggen av att bära på magen.
Av Kattis78
Tackar vad snälla ni är som svarar så snabbt! :D
Ja men det var ju rätt ekonomiskt att fortsätta med den jsg har ialla fall.

Ska se om vi kan testa det där med Tibetanskt avslut, enklare att pyssla på när sambon kommit hem. :)

Sen ska jag nog försöka samla lite mod och ta mig till en sjalträff, är bara så pinsamt blyg. Särskilt i grupper där resten redan känner varandra. :oops:
Användarens profilbild
Av diddeldi
ryggsäcksknytning med tibetan-avslut är bästa sättet att inte få ner tyngden på höfterna :D
Användarens profilbild
Av Ingrid
Vill du bära fram på magen kan du prova känguruknytning (samma som ryggsäcksknytningen, fastän fram på magen istället).
Du hittar en instruktion på
http://www.sjalar.nu/texter/knyt-kanguru.htm

Jag tror också att dubbelt kryss ger lite mindre tryck på höfterna än omslutet kryss, du kan ju prova i alla fall. Den instruktionen hittar du här på sjalbarn, under "knyta" på första sidan.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?