Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Vad har ni för höjd på era bärdon (MT & selar)? Ryggdelen syftar jag till. Daniel börjar bli lite för lång för vår Ergo. Han drar gärna upp armarna ur den och är egentligen lite för kort för det så det blir lite konstigt att bära honom. Belastningen blir större och efter ett par timmars bärande igår var jag väldigt trött i nederdelen av ryggen och ner mot rumpan (men kanske bra träning? :P) på ett sätt jag inte brukar bli.

Skulle helst se att han har armarna innanför, men undrar om han vill det själv... Har haft planer på att sy en sele huuuur länge som helst och ska nog försöka komma till skott snart nu när det behövs andra mått. Undrar bara om jag ska sy den kortare eller längre än Ergon. Kan jag få något tips? Vad tycker ni andra om för höjd på ryggdelen - innanför eller utanför med armarna? tips på hur man bär bra med armarna utanför? Belastningen blir väl lätt lite större då eller gör vi annorlunda? Kanske berodde det på att han inte riktigt når upp med armhålorna till selens slut.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag tyckte också att ryggdelen var för låg på Ergon, trivs mycket bättre med Becon :wink:
Ska mäta den - åeterkommer!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Becon är 43 cm mitt på jämfört med Ergons 36 cm :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Min hemsydda sele som är lite toppig högst upp precis som BECO är som högst 44 cm och vid axelremmens innersta del 40 cm och då är inte avbärarbätet inräknat. Om man gör sittyget lite timglasformat som BECO så blir det lite rymligare upptill för ett större barn inbillar jag mig.

Om/när jag syr en sele till så ska jag försök att få till den där skålade sitsen som på ERGO för då sitter nog barnet ännu bättre och ska jag göra denltie bredare nertill när David blir längre. Bredden längst ner är nu 32 cm och räcker gott och väl till honom.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Tack för svar! :D Det får nog bli en högre variant.

Beco är populär har jag förstått! Varför är den så bra?
Användarens profilbild
Av ernamalin
Mamma Eli skrev:Tack för svar! :D Det får nog bli en högre variant.

För den finns i så många snygga färger 8)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Mamma Eli skrev:Tack för svar! :D Det får nog bli en högre variant.

Ja en stor sak är för mig att den faktiskt är så pass mycket högre i ryggen. Desutom sitter den mycket tightare mot bäraren, går att dra åt mycket mer än ergon. Detta verkar göra att den passar "mindre" personer väldigt bra, medan ergon kanske sitter bättre på "större". Fast det finns folk som tycker annorlunda med för den delen, så det är inte hela sanningen :wink:
Den är mindre och smidigare att ha med sig, lätt att vika ihop och ja, sen är den ju så snygg med :wink: 8)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
kajsa kavat skrev:Becon är 43 cm mitt på jämfört med Ergons 36 cm :wink:
Skulle man kunna få lite fler mått på Becon? :D Låter ju intressant att den passar mindre personer bättre än Ergon. Jag gillar min Ergo, men den ger mig en känsla av att halka av axlarna. Någon som förstår vad jag menar? Kan ju tänkas att det har med ens storlek att göra. Har hört att den inte är optimal för mindre personer. Becon däremot ska ju vara det. Den ser dock ut att ha axelband ganska lång ut på sidorna den också. De ser ut att gå ut rätt så snett utåt från ryggdelen vilket logiskt torde ge en halkkänsla eller?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Mamma Eli skrev:
Skulle man kunna få lite fler mått på Becon? :D Låter ju intressant att den passar mindre personer bättre än Ergon. Jag gillar min Ergo, men den ger mig en känsla av att halka av axlarna. Någon som förstår vad jag menar? Kan ju tänkas att det har med ens storlek att göra. Har hört att den inte är optimal för mindre personer. Becon däremot ska ju vara det. Den ser dock ut att ha axelband ganska lång ut på sidorna den också. De ser ut att gå ut rätt så snett utåt från ryggdelen vilket logiskt torde ge en halkkänsla eller?
Fast nej, eftersom man kan dra åt den i princip hur mycket som helst, och dessutom från båda hållen (nerifrån och uppifrån) så sitter den där den ska :wink: . Axelbanden är heller inte lika vadderade och sitter därmed tightare mot axlarna, vilket också gör att den halkar mindre tycker jag.

Vad är det annars för mått du vill veta?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
På den här bilden ser man ganska bra, tycker jag, hur den sitter över axlarna.

Bild
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
kajsa kavat skrev:
Mamma Eli skrev:
Fast nej, eftersom man kan dra åt den i princip hur mycket som helst, och dessutom från båda hållen (nerifrån och uppifrån) så sitter den där den ska :wink: . Axelbanden är heller inte lika vadderade och sitter därmed tightare mot axlarna, vilket också gör att den halkar mindre tycker jag.

Ännu mer nyfiken - hur går det att justera både uppifrån och nerifrån? :shock:
Måtten - bredd nedtill, i mitten och upptill? Höjd på den del som blir bredare upptill, alltså var den börjar bli bredare? Bredd mellan axelbanden? Höjd i mitten och på sidorna? :wink:

Du är en klippa du! :heart:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Mamma Eli skrev:
kajsa kavat skrev:
Mamma Eli skrev:

Ännu mer nyfiken - hur går det att justera både uppifrån och nerifrån? :shock:
Måtten - bredd nedtill, i mitten och upptill? Höjd på den del som blir bredare upptill, alltså var den börjar bli bredare? Bredd mellan axelbanden? Höjd i mitten och på sidorna? :wink:

Du är en klippa du! :heart:
:lol: :lol:

Bredden på det smalaste stället nertill är 31,5 cm(går sen ut en aning just innan midjebandet). På mitten, där axelbandens nedre del fäster är det 35 cm och på det bredaste stället, just under det övre axelbandsfästet är bredden 40,5 cm. Var det börjar bli bredare är svårt att säga, sidan ser liksom litegrann ut som ett C, fast den nedre delen av C:et är kort, om du fattar :lol: .Bredden mellan de övre fästena på axelbanden är 30 cm vid överkanten, och sen är alltså överkanten/nackstödet lite rundat. Höjden på det högsta stället är som sagt 43 cm, och på det lägsta 38,5 cm.

Sen var det det här med att dra åt både upptill och nertill, eller från två håll eller hur man nu ska kalla det... Alltså dels kan man dra åt "neråt" precis som på ergon, men sen på andra sidan om spännet är det också en rem man kan dra i, denna då uppåt istället. Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt :roll:

Kan kanske testa att ta en bild... Återkommer igen då! :wink:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Bild

Bild

8)

Fattar du nu? :wink:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
kajsa kavat skrev:Bild

Bild

8)

Fattar du nu? :wink:
Tusen tack! :heart:
De dubbla remmarna vid axelbanden gör alltså att selen sitter bättre? Remmarna blir inte ivägen?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?