Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamin
Fick min skrynkliga Gauze i måndags :loving: och undrar nu ang tvätt. Det står:"Tvättas i maskin på 30 grader, helst separat eller med liknande färger några gånger." Då undrar jag om jag ska tvätta den flera ggr INNAN jag använder den eller är jag trög..*s* Brukar det inte räcka med en gång :wink:

Vill börja använda den ju :wink:
Användarens profilbild
Av Fenomena
Nja.. det tror jag inte. Skulle tro att det betyder att du ska tvätta den med liknande färger, eller separat, de första gångerna den ändå tvättas för att den ev fäller överskottsfärg. när plagg har tvättats separat först kan man tvätta tex rött och ljusrosa tillsammans sen.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Det räcker med en (1) tvätt innan du börjar använda den 8)
Vad gäller tvätt med liknande färger så har Fru Fenomena redan förklarat det bra.
Förresten är det en natur gauze? I så fall är den ofärgad... och tvättas med ljusa färger eller med vitt dock utan blekmedel.
Användarens profilbild
Av Ester
30 grader?

jag körde mina i 60 första tvätten för att få färgen at fästa och fälla ur överflödet ordentligt.

sen kanske 40 grader räcker
Användarens profilbild
Av Scharlott
Elin skrev:30 grader?

jag körde mina i 60 första tvätten för att få färgen at fästa och fälla ur överflödet ordentligt.

sen kanske 40 grader räcker
Hoppas det är ok att jag svarar här :wink: Syftet med svaret är att ge bakgrundsfakta samt bringa reda i frågeställningen 8)

Tidigare då gauzesjalarna handfärgades var tvättrådet 90 grader första gången (för att få färgen att fästa). Därefter maskintvätt 30 grader, helst separat eller med liknande färger några gånger. Vissa handfärgade sjalar hade överskottsfärg. Rekommendationen var då att sjalen sköljs några gånger i kallt vatten.

Numera görs färgningen maskinellt och tvättråden är 30 grader för de släta färgade samt skrynklig natur (den sistnämnda är ofärgad). Sjalarna behöver enligt tillverkaren inte förtvättas varken för att mjuka upp eventuell strävhet eller för att skölja bort överskottsfärg alt få färgen att fästa. Högre gradtal än 30 grader skall således inte behövas. Dock vet jag att det är många som vill tvätta sin bärsjal innan man börjar använda den och det menar jag givetvis man skall göra :)

Hoppas detta gav svar :D
Användarens profilbild
Av Ester
tack Lottie :D - ska genast föra vidare infon till hon som köpte min skrynkelgås (handfärgade)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?