Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin1113
Har nu äntligen bestämt mig för att köpa en sjal.

Min pojke är 6 veckor och väger nu 5,5kg, jag vill kunna amma i den. Han föddes i säte och har hört att det då ska vara bra att bära dem i sjal.

Vilken ska jag välja och vilket märke?

Funderade på sinon, men kan man amma i den? Kan man använda den längre stunder?

Har hört att bära barn sjalen inte är bra, är det så?

Tack på förhand
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Hej och välkommen hit! :hello:

Kul att du vill testa sjal! En trikåsjal är det enklaste att börja med, och Sinon är en bra sådan. Det är annars ingen jätteskillnad mellan olika trikåsjalar, så det viktigaste är att välja en du tycker är fin och som passar plånboken :wink:

Visst kan man amma i en Sino, och i andra trikåsjalar! Det är kanske inget man gör sådär på första försöket, utan det krävs lite träning för att få det att bli bra, precis som med knytningarna.

Bära längre stunder kan du absolut göra! Visserligen är man ju lite otränad i början, och påverkad av förlossning och så, men om man börjar bära kortare stunder och sen bär mer och mer så tränar man ju upp sig :wink: Det finns många här på Sjalbarn som inte använt vagn överhuvudtaget, utan bara burit sina barn - och det funkar fint! När trikåsjalen börjar kännas "svajig" byter man helt enkelt upp sig mot en vävd, som är lite stadigare.

Bära Barn-sjalarna är fina och bra på sitt sätt, men inte som enda sjal eftersom de bara belastar ena sidan, det blir alltså snedbelastning och mycket tyngre att bära. Dessutom är det inte helt enkelt att få till knuten bra om man är nybörjare. Satsa hellre på en trikåsjal tycker jag!
Användarens profilbild
Av sanna73
Grattis till sonen :D

En trikåsjal hade jag rekomenderat. Mysigt och lätt att lära sig knyta, går att amma i, dessutom kan du knyta på dig den och sedan ta i och ur barnet utan att behöva knyta om.
Finns massa olika märken och utseende på trikåsjalarna. Sinon är ganska tunn och därför är det många som föredrar den på sommaren. Mitt råd blir att gå in under sjalrecensioner och titta på vad olika användare tyckt om de olika sjalarna eller ta dig till en sjalträff där du kanske kan få möjlighet att klämma och känna på några olika sorter.

Lycka till med sjalandet :hello:
Användarens profilbild
Av Gullan
Elin1113 skrev:Har nu äntligen bestämt mig för att köpa en sjal.

Min pojke är 6 veckor och väger nu 5,5kg, jag vill kunna amma i den. Han föddes i säte och har hört att det då ska vara bra att bära dem i sjal.

Vilken ska jag välja och vilket märke? Ja, den frågan är inte lätt... Kör med ett standardsvar här; titta under bärsjalsträffar och kolla om det finns någon i din närhet. Om inte - lägg upp en själv :) Då kan du be dem som kommer att ta med lite av varje så du får titta på nära håll.

Funderade på sinon, men kan man amma i den? Kan man använda den längre stunder? Har inte provat sino själv, men det verkar vara en bra sjal och det går att amma i den.

Har hört att bära barn sjalen inte är bra, är det så? Det är väl främst så att BäraBarnSjalen är en kortsjal, inte så lätt att lära sig knyta kanske för någon som aldrig prövat förut. Dessutom om man knyter över ena axeln så belastas ju ryggen snett och om man bär mycket kan man få ont.

Tack på förhand
Jag lade in lite svar i rött direkt i ditt inlägg här ovan. Jag vill också passa på att säga - Hej! kul att du hittat hit :)
Nästan vilken du än väljer av långsjalarna - trikå eller vävd, tror jag att du kommer att bli nöjd. Nu inför sommaren kan det kännas lite varmt med vilken sjal man än har. Sino är dock den svalaste trikåsjalen har jag hört.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?