Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av sjalaglad
Mitt koreanska ursprung gör mig lite nyfiken på Podegin. Finns det några erfarenheter så dela med Er!
Av Gäst
sök på podegi så borde det komma upp något i alla fall lite. Vet att jag läst om det här tidigare. Fast det var kanske under "gör det själv".
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har en podeagi som jag sytt efter mått från en Koreansk Agabang (ett babymärke, tänk BabyBjörn) podeagi. Det var inte så smart - den är alldeles för liten för mig, en lång strl 46 :cry: Men lite häftigt att ha ändå. Om jag kan skiljas från den nån dag kanske jag säljer den, för jag har ju inte direkt nån nytta av den - mer än att ha. :oops:

Det finns ett mönster (som jag inte använt) och länkar till fler på Jan Andreas sida www.sleepingbaby.net . www.thebabywearer.com har nog länkar också, och i deras forum om traditionella bärhjälpmedel kanske finns nåt att hämta?

Egentligen borde vi nog uppfinna en svensk stavning... Det uttalas ungefär POO-de-gi har jag fått förklarat för mig. Betyder babyfilt och är sammansatt av ord för filt (po) och knyta (dae gi) . "Knytfilt" alltså. Det är ett utmärkt namn, för det är precis så den funkar. Till skillnad från andra (västerländska) fyrkantsjalar sitter barnet insvept i en quiltad filt som har ett långt band i ovankant. Banden knyter man fast det hela med. Om barnet sitter på ryggen går filten omlott fram på bäraren ända till armhålorna på båda sidor, man har dubbelt tyg över bröstkorgen alltså. Banden kan knytas antingen helt under armarna eller över axlarna. Under armarna och på ryggen är det traditionella sättet att bära den. Barnet hamnar ganska långt ner. Det ger inte optimal avlastning, men är bekvämast när man ska utföra fysiskt arbete.

Just omlottknytningen, att den är så bred, är det som är specifikt för podeagin. Andra asiatiska bärsjalar (Mei Tai-er) är såna att barnet antingen sitter som i en sele med benen ut åt sidorna (tänk ERGO), eller eventuellt att barnets ben är täckta bakifrån av tyg, eller till och med insvepta i tyg. Men bäraren sveps inte in i bärsjalen, som med podegin.

Jag tror att podegin används sida vid sida med Mei Tai. Har inga kopplingar själv till Korea utan har bara varit nyfiken :lol: så rätta mig gärna om jag har fel på nån punkt.
Av sjalaglad
Tusen tack för Ditt svar. Den enda podegikunskap jag haft kommer från www.sjalar.nu där det finns en EllaRoo Podegi som inte alls liknar den som finns på Jan Andreas sida. Man undrar ju - hur ser en "riktig" podegi ute, och vad är vinsterna med att modifiera den à la EllaRoo?

Men jag misstänker att det finns några fördelar med podegi-bärandet. Jag behöver ett bärhjälpmedel till min dotter Ninni och står alltså i valet och kvalet; sjal eller podegi...
Användarens profilbild
Av tinaw
Men den på sjalar.nu ser ut som en vanlig podegi (som den jan har mönster på), fast de bär den med remmar över axlarna... :?: Vad är skillnaden *nyfiken* Ellaroo säljer också en smalare variant, som en mei tai, men den ser jag inte på sjalar.nu.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?