Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Bubble
Jag kan visst bara inte bestämma mig för en sorts sjal. Men framför allt kan jag ha en? Jag är väldigt stor över brösten så bär jag bäbis i "vagga" så kommer den ju långt ut eller hamnar under ett par bröst, vet i fan om det funkar? Nån med h kupa som kan berätta? Har annars ca xl o storlek så räcker sjalen om?

Sen så tycker jag nog att HugABub ser finast ut av trikå sjalarna men har förstått att sino är svalast men så undrar jag om moby wrap är väldigt lik den?
Samtidit så verkar ju alla sjalar ha sina fans, men vilken gillar jag bäst?
Nej, hjälp, hur skall jag tänka nu?

Den väntade bäbisen kommer troligen att vara en liten en och kommer nu i maj/juni.
Nått annat att tänka på mer än en svalare sjal?

Och kan man ha en Trikå/elastisksjal på ryggen?

Förresten vilken trikåsjal är vanligast och populärast? Vilka räknas till de ovanligare sorterna? Tänker bara så man får en upfgattning om de är kända eller bra 8)
Av belinda
Hej och välkommen :D

Det är olika förstås vilken sjal man gillar. Det blir tror jag bra med vilken som, bara man trivs i färgen etc, svårt att sia om i förväg.
Själv hade jag en Moby Wrap som jag trivdes jättebra med! Men det var till sonen född i dec det, till nästa bebis som beräknas komma i Juli ska jag nog satsa på en svalare variant.
Jag har inte provat de andra sjalarna du nämner men Sino är ju en favorit hos många vad jag förstår, då den är tunn och sval men ändå stadig.( Mobyn är nog väldigt mycket tjckare än Sinon. )Å andra sidan är ju Hug-a-bub gjord i Nya Zeeland för det klimatet...

Ang att bära i vagga så verkar det vara hyfsat få bebisar som gillar det, jag provade och tyckte bara att det var knöligt, sonen gillade jättemycket däremot att sitta i upprätt med huvudet mot bröstkorgen och sova :D
Lycka till i djungeln :D
Användarens profilbild
Av tinaw
puffar lite!

MobyWrap, Sino, Tricot slen, Baby Bundler... och en massa andra är både kända och bra. Den enda jag hört delade meningar om är egentligen Ultimate Baby Wrap. Kolla under "recensioner" så hittar du trikåsjalar där.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Hej och välkommen hit!
Jag tror absolut inte att din storlek påverkar hurvuda du kan bära i sjal, bara den är tillräckligt lång!
Jag har väl ganska stora bröst och har inte upplevt det som problematiskt, utom att ag tycker det är obekvämt att korsa sjalen/axelbanden fram om man bär på ryggen.. men det måste man ju inte!

Den enda trikåsjal jag använt är en Cuddly wrap, tyckte den var mjuk och skön, men väldigt lång för mig. Den var ca 7meter med de avsmalnande ändarna. Men till nästa bäbis ska jag satsa på en sino, då de verkar så väldigt populära!
Lycka till!
Användarens profilbild
Av vovvemor
Jag har en sino till min knodd som jag hoppas kommer vilken dag som helst. Till min dotter som föddes i september hade jag en moby wrap och den var jättehärlig då men nu kände jag att jag ville ha något svalare under sommaren. Jag har en babybundler också, den breda varianten, och den gissar jag att jag kommer att använda mer framåt hösten, den är något varmare än sinon och mycket stadig och den bär jag min 19-månaders i också. Som du väntade dig så är nog mitt svar att alla har sina egna favoriter helt enkelt. :wink:

Försök gå på sjalträff eller ta kontakt med någon bärsjalsambassadör är nog mitt råd, då kan du förhoppningsvis få känna på några olika! (Annars tror jag säkert att du blir nöjd med nästan vilken som... :wink: )

Bära på ryggen tycker inte jag är att rekommendera i trikåsjal, möjligtvis med undantag för den breda babybundlern. Det blir för svajigt och de flesta trikåsjalar är för smala för att det ska kännas alls lika säkert som med vävd sjal.
Användarens profilbild
Av tinaw
Pikku-Ruu är en ganska okänd men väldigt bra sjal som man ibland kan få billigt begagnat, förresten.
Av Bubble
tackar så mycket för alla svar!!

jag plockar bort mobyn ur min intresse lista då för att den är
varm :wink:
men hugabub är alltså helt okey ur värme synpunkt då?

Förresten hur vet man vad som är tillräckligt lång sjal för en?
Användarens profilbild
Av tinaw
De allra flesta klarar sig på 5.5 m, som många trikåsjalar är. Jag är 174 cm lång och drar nog strl 48 och börjar tycka att 4,6 m känns litet som trikåsjal.
Av Jun
Vad du än gör så köp inte en Tricot-slen!! Inte om du ska ha bebis i sommar iaf :wink: Vi har två såna och när det gick över nollan började vi svettas ihjäl.... inte så roligt kanske... (men på vintern var det ju varmt och mysigt). Har kännt lite på sinon och andra trikå... tror sinon är tunnast men då är jag ingen sjalexpert...

Vår Molly vägrade ligga i vagga (gör det fortfarande) så ha inga höga förväntningar på det ;) däremot gick omslutet med fötterna instoppade väldigt bra!

Och välj gärna en ljus färg... kräk syns tyyydligt på svart/mörk sjal...
Av Bubble
men aj då..då kan det kanske bli lite problem med storlekar. Vet ni nånstanns, kanske malmö där man kan testa eller vet där man får byta över nätet om det inte fungerar?

Jag som trodde att de bara ville/kunde vara i vagga i aldra början 8) :wink:
Användarens profilbild
Av Gullan
Bubble skrev: Jag som trodde att de bara ville/kunde vara i vagga i aldra början 8) :wink:
Nej, tycker att jag har hört många som säger att deras bebisar vägrar vagga - det gjorde min med ;) Hon satt i grodposition med benen innanför sjalen och sov måååååååååånga långa timmar i sommarhettan - tror jag tyckte att det var mer obehagligt än hon, för hon njöt verkligen.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Bubble skrev:men aj då..då kan det kanske bli lite problem med storlekar. Vet ni nånstanns, kanske malmö där man kan testa eller vet där man får byta över nätet om det inte fungerar?

jag tror som sagt inte att det blir något problem med längden på sjalarna. Speciellt de med avsmalnande ändar är ju ofta ganska mycket längre än vad som anges. Kolla in under sjalträffar och skriv där att du vill träffas! Måste ju finnas en hel hög sjalare i Malmö med sjalar i olika längder och sorter!
Användarens profilbild
Av vovvemor
Bubble skrev:men aj då..då kan det kanske bli lite problem med storlekar. Vet ni nånstanns, kanske malmö där man kan testa eller vet där man får byta över nätet om det inte fungerar?

Oavsett om de ligger i vagga eller sitter mage-mot-mage så används samma grundknytning, så längden på sjalen beror inte så mycket på hur man vill bära barnet. De flesta trikåsjalar är ganska långa, men finns det flera längder att välja på av just det märket du vill ha så ta den längre. Prova innan är ju iofs aldrig fel, finns säkert en massa Malmösjalare med trikåsjalar som kan låta dig prova!
Användarens profilbild
Av frida
Vi bar sommarbebin M i Hug-a-bub och var jättenöjda. Till nästa (också sommarbebi) har jag tänkt en Babybundler "slim" som är 50 cm bred istället för 70. En Sino känns som "bästa" köpet men hittar ingen färg som faller mig på läppen och tycker Babybundlern verkar prisvärd. Bara lite om hur mina funderingar går.... Kärt besvär att välja sjal!
Användarens profilbild
Av exiteme
För mig kommer Sino på 1:a plats och Pikkuruu (den släta) på god andraplats. Mobywrapen använde jag aldrig. Sålde den direkt eftersom jag är sååååååå varm av mig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?