Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LN
Hej!

Jag är en sån som är stark i benen men inte så stark :-) i axlarna och övre ryggen.

Jag har en Sutemi och jag uppskattar att det är lätt att justera så att man kan dela vikten mellan höfterna och axlarna. Jag har det mesta av vikten på höfterna.

Jag har *nästan* givit upp min vävdlångsjallångsjal, det är svårt tycker jag att få samma effekt, det känns som om det mesta av vikten hamna naturellt på axlarna...

Jag undrar hur det är med en Mei Tai? Det tar mindre plats en min Sutemi. Men kanske är Sutemin eller likadan det bästa om man vill bära med höfterna?...

Någon som känner igen sig? :-)
Tacksam för tips och funderingar!

Helene
Användarens profilbild
Av LN
Jag sökte "torsoknytning" i forumet och hittade något högst intressant :D men ingenting om vad är en torsoknytning...

Så... hur gör man en torsoknytning? Finns det information om det som jag missat?
Användarens profilbild
Av Helen
Du kan egentligen göra en torsoknytning på olika sätt. Grunden är att bärmojängen är knuten runt torson på bäraren och inte på axlarna
Här är ett exempel på när jag glömde bärredskap och vi skulle sitta ute på en restaurang.. ( får man missa bärredskap? :shock: ) En fleecefilt från IKEA blev kvällens bärmojäng. Titta i fönstret så ser du hur den ser ut fram

Lägg barnet på ryggen. Knyt övre delen av filten ( eller gör som med handduken efter badet, det gjorde jag) ovan brösten.
lägg den rätt runt rumpa och ben på barnet och knyt framtill, nertill. knut eller handduks snoning.

Bild

Du kan ta en långsjal.
Lägg över barnet på ryggen. Dra fram under dina armhålor. Här kan du antingen göra en knut eller bara korsa sjalen. dra bak den, korsa under rumpan under barnets ben. dra fram runt din midja och knyt.

En torsoknytning är väldigt skön om man ska arbeta i jorden. Stå böjd över något. Kanske är det därför man ser många afrikanska kvinnor bära så. barnet kommer långt ner på ryggen och man slipper känslan av att barnet är på väg över huvudet på en. Dessutom tror jag barnet hellre sitter där nere än för högt upp om bäraren ständigt står på huvudet i grödan :lol:

Gick det att förstå mina :lol: beskrivningar? Jag ska skriva upp dem bland mina " att fototgrafera". Jag lägger upp nya på sidan efterhand,

Kan tillägga att dottern gungade skönt där bak till den irländska musiken. :lol:
Och oj vad folk tittade på oss :wink: :D
Användarens profilbild
Av Helena
Jag håller med om att man kan få sutemins vikt väldigt mycket på höfterna. Jag bar min son jätte mycket i sutemin. Men nu föredrar långsjal med min dotter, jag gillar inte det där svajet man får med sutemin, att barnet kommer längre bort från kroppen, det frestar på lite tycker jag på något vis. Så jag bär hellre i sjal och högre upp, men jag gör en knut fram så att tyngden fördelas och inte bara hamnar på axlarna. Och jag har rätt stark rygg, så jag har inga problem med det att jag bär en del med ryggen, men jag vill inte ha mycket tyngd på axlarna, det klarar jag inte av.
Av Pétronille
Mitt tips för att bära "med höfterna" är ju att dra sjalen två varv kring höften, så gör jag alltid då jag bär i omslutet kryss. På det sättet bär man med nedre delen av kroppen, och efter en långpromenad är det framför allt i lårmusklerna jag känner av bärandet. Och jag har oxå lätt att få ont i axlarna och övre ryggen annars! Sjalen måste ju vara tillräckligt lång bara.
Användarens profilbild
Av LN
Tack för alla tipsar! :D

Jag har inte hunnit prova torsoknytning än... Svårt att får tid att räcka till allt :(

Men jag måste prova den, den ser lovande ut!

I Paris förorter, där min mans föräldrar bor, har jag sett afrikanska mammor som bär sina barn på "afrikanskt vis". Men jag har aldrig lyckats att knyta som de gör... det går kanske bättre nu med några beskrivningar
(tyvärr har jag inte frågat de afrikanska mammorna att visa mig hur de gör, det var synd)

Förresten, Sutemi än jättebra om man vill bära på höften, utan att få för mycket vikt på en axel. Det har jag kommit på förra veckan... :D
Användarens profilbild
Av solanna
Jag skulle rekommendera en MT som jag tycker kombinerar det bästa mellan en sele och en sjal. Man har ett jättebra höftbälte och samtidigt breda axelband som ger sjalkänsla över axlarna. Numera bär jag nästan uteslutande med min MT bara för att den är så himla skön. Har annars både Sutemi och flera långsjalar som mest ligger och samlar damm... :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?