Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av marialu
Hej!

Väntar första barnet i juli och tycker det verkar jättemysigt med bärsjal och vill gärna prova. Har läst på och förstått att trikåsjalarna är bäst de första månaderna, men att de ska vara ganska varma. Jag har lätt för att bli för varm och vill ju inte att det ska bli en bastu för bäbisen med massor av varmt tyg...
Hur är de med de tunna, skrynkliga sommarsjalarna? Hörde nånstans att de var lite elastiska de också. Funkar de att ha till en liten nyfödd? Och är de svåra att ha att göra med och knyta när man aldrig gjort det förr? Nån som har några tips om märken?
En annan fråga: 5½ meter låter som väldigt mkt tyg. Är det för långt om man är 1,70 och rätt smal? Ska man satsa på en som är sådär 4½ m istället?
Hoppas jag kan få lite tips i sjaldjungeln! :)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Oavsett vilken sjal man väljer så är de varma. Bara det att man bär kropp mot kropp och att man sen dessutom har en massa hormoner i omlopp gör att det blir varmt i början :roll:

Jag skulle nog ändå rekommendera en trikåsjal till en alldeles pinfärsk bebbe :loving: En Sino är nog den svalaste som finns skulle jag tro... Visst funkar det med tex en Calin Bleu Gauze direkt från början med, men de är inte alls lika mjuka och gosiga mot bebishud som trikåsjalarna är. Sen är det dessutom svårare att lära sig knyta en vävd sjal om man är nybörjare :roll:
Allra bästa är kanske en av varje förstås, om du nu har möjlighet till det :wink:

När det gäller längden så är de flesta trikåsjalar runt 5 meter - vilket är ganska långt om man är rätt smal. Men det går ju att vira flera varv runt kroppen :wink: Köper du en vanlig vävd så räcker det förmodligen med en sjal på ca 4,6-4,7 m till dig
:wink:

Lycka till med knytövningarna och ge inte upp om det inte går från allra första försöket :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Titta under "bärsjalsträffar" om det inte finns någon träff i närheten där du bor så att du kan få titta på lite olika sjalar innan du bestämmer dig.

Instämmer, det kan bli lite varmt i högsommarvärmen med bebis och sjal. V-ringade tröjor och linnen går bort för då blir det lite klibbigt varmt hud mot hud. :wink:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag är inte så impad av trikåsjalar och använder mest vävdsjal redan från början.
Just nu använder jag mest Amasonas Antigua och har använt den redan från start. Det är en tunn sjal som inte är så varm. Den kräver dock lite mer av den som knyter då den inte är lika snäll om man knyter dåligt.
Det är den sjalen jag komemr att använda i sommar.
Av marialu
Tack för alla tips! Vi får se vad det blir till slut, men oavsett vad så blir det kul att prova!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?