Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Tänkte kanske nån som vet.. Min sambo (och min far) tycker absolut att vi ska skaffa en bärstol, typ haglöfs. Medan jag tror att t.ex en Ergo är mycket skönare, men jag vet dock inte har inte testat något dem. Har bara burit i sjal. Tycker att bärstolarna ser så hårda och obekväma ut..
Så någon som har en åsikt? Vad är skönast?
Användarens profilbild
Av Stark
Vi har samma diskussion på g här, så jag inväntar spänt ett bra svar...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Ergo helt klart! Bärstol passar inte mig alls. Den är stor och otymplig och det blir mycket tyngre att bära eftersom barnet hamnar längre ut från kroppen.
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Jag dissar bärstol utan att veta så jag tänkte ta mig till någon affär och testa en bara för att kunna jämföra. Kanske ett tips?
Användarens profilbild
Av sacha42
Ta och låna hem sjalcirkelns ergo så får han prova. tror nog han kommer gilla den :D
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Verkar ju som ergon är bäst, OK att den är bättre packmöjligeter med stol, men då kan ju den som inte bär barn bära fika o blöjor =)

Sasha: Har de köpt in en ergo? Vore ju perfekt, har ju som sagt inte provat en jag heller =)

Tack för alla bra svar, och kom gärna med fler!
Användarens profilbild
Av Summer
Man kan ha saker i ergo-ryggan som man kan fästa på ergon. Vet inte hur svårt det är att få på ergon med ryggsäcken färdigmonterad på ryggen.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Kom på att ännu en fördel med Ergon är att man kan amma i den (om man ammar) Det kan ju vara bra ibland :D
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Frida med Mea skrev:och sedan så håller jag emd Jenny, så jag kanske ska vara tyst och gå in i e butik och testa. :hide: tror ni man får på sig en tämligen höggravid?
Ska vi hjälpas åt? Ett helt gäng sjalare kommer in och provar bärstolar för glatta livet, gravida och ogravida, med små och stora barn, med och utan hjälp. En semivetenskaplig provning sådär? :lol:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Det är väl inget vidare huvudstöd i en bärstol, när barnet somnar tänkte jag?! :hmm: Det var något som ingen skrivit något om tror jag :wink:
Användarens profilbild
Av sacha42
Japp, de har sele som ni kan få prova :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Dorislina skrev:Jag skulle nog vilja påstå att det beror på i vilken situation du bär. Ska du bara bära på stan eller på en liten promenad eller så är ju ergon överlägsen men ska du t.ex. fjällvandra och bära packning tillsammans med barn skulle jag nog föredra bärstolen av den anledning att du kan bära packning också. Fast, om du ska fjällvandra och inte behöver bära packning vinner ergon då också.
Nu vet ju inte jag så mycket om bärstolar, men får man verklgen plats med särskilt mycket packning i en bärstol? Det ser ju inte ut som det, i alla fall. Så min tanke om fjällvandringar är att man har barnet på magen i sjal eller ergonomisk sele och så ryggsäck på ryggen. Fast det funkar ju inte om man har stort barn förstås (jag kan precis ha vår 16-mån på magen utan att han är i vägen)... :roll:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag har en bärstol och två ergos. Bärstolen används inte. Svar nog?
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Suskiv skrev:Jag har en bärstol och två ergos. Bärstolen används inte. Svar nog?
Jaaa för MIG! men min "make" är fortfarande inte övertygad.. men i värsta fall får jag väl köpa en ergo o han en stol.. =)
Användarens profilbild
Av thanisa
Det är skillnad på en sele och en bärstol. En fördel med bärstolarna som ingen har nämt är att man kan byta bärare även när barnet sover. Stannar man och ett tag när barnet sover kan du ta ner stolen för att sedan lyfta upp den igen och barnet kan fortsätta sova.

I bärkomfort så tror jag att det varierar mellan stolarna lika mycket som det kan variera mellan olika ryggsäckar. Jag som är kort upplever med ryggsäckar med ram att de är anpassade efter längre personer och så gör jag även med vår bärstol. Personligen tror jag att ergon är bekvämare men en man som ofta är starkare än kvinnor oh längre tycker nog att komforten på en bärstol är tillräklig nog. Känns som om bärstolarna oftast är gjorda för just pappor så jag tror att jag är en dålig testperson för just bärstolar eller överhuvudtager ramförsedda ryggbärsaker.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?