Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tilda
Mitt första barn försökte jag bära i en elastisk långsjal, men han blev snabbt för tung. Redan vid 5 mån vägde han 10 kg och då gick det inte alls. Före det gick det sådär. Jag tyckte aldrig att han satt särskilt stadigt, vägade aldrig släppa taget om honom i sjalen utan stödde hela tiden huvudet med ena handen. Tyckte även det blev varmt (han är född kring midsommar).

Vill ha en sjal som gör att bebisen (nyfödd) sitter så stadigt att jag kan tvätta samtidigt som bebisen sover med allt vad det innebär av att bära kassar till tvättstugan, fylla maskinen och hänga upp tvätten efteråt. Vi hade tänkt använda tygblöjor och har tvättstugan i huset bredvid så det är abselut nödvändigt för att det ska fungera smidigt.

Själv är jag liten och klen. Försökte en gång att bära i en BabyBjörn jag fick av min syster. Men jag fick ont i axlarna på tre minuter. Om bebisen blir jättestor som sin bror så tänkte jag skaffa en bärsele, typ Ergo för att bära på ryggen, men det viktigaste just nu är att jag hittar något som fungerar bra för 0-6 månaders.

Vävd sjal är det mindre varmt än en trikåsjal? Jag vill helst inte ha någon jättelång heller. Det räcker om jag kan bära på magen.
Just nu känner jag mig helt vilsen.
...
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Tilda skrev:Mitt första barn försökte jag bära i en elastisk långsjal, men han blev snabbt för tung. Redan vid 5 mån vägde han 10 kg och då gick det inte alls. Före det gick det sådär. Jag tyckte aldrig att han satt särskilt stadigt, vägade aldrig släppa taget om honom i sjalen utan stödde hela tiden huvudet med ena handen. Tyckte även det blev varmt (han är född kring midsommar).
Min första fundering här är om du verkligen knöt tillräckligt tight? Det vanligaste felet som görs är att knyta för löst, därför att man är rädd att barnet sitter för "fast" gissar jag, man jämför med en sele. Det ska vara så tight som det går utan att det blir jobbigt att andas i princip. Och stöd för huvudet får du om du drar över ena "krysset" över huvdet på barnet.

Att det blev tungt förstår jag!! Min tjej väger bara 8 kg och hon är 14 mån!! Jag började med vävd sjal redan när hon var ca 3 månader just för att jag har en klen rygg och tyckte att en vävd sjal avlastade så mycket bättre!! Kan helt klart vara värt att prova, men en vävd sjal kräver mer övning på att knytas för att det ska bli riktigt bra.

Och varmt... ja det blir det tyvärr hur man än bär sitt barn om det är varmt ute. Det man kan göra är att välja en tunn sjal och bära barnet i bara blöjan och på sig själv bara ett tunnt linne och kjol.

Tilda skrev:Vävd sjal är det mindre varmt än en trikåsjal? Jag vill helst inte ha någon jättelång heller. Det räcker om jag kan bära på magen.
Just nu känner jag mig helt vilsen.
...
En tunn vävd sjal, tex en calin bleu gauze eller en amazonas, är svalare än en trikåsjal, men inte lika mjuk och gosig till en alldeles nykläckt bebbe :wink:

När det gäller längden på sjalen är ett omslutet kryss på magen det som kräver mest sjal - knyer du ryggsäck på ryggen tex går det åt betydligt mindre. Men är du normalstor är nog en sjal i längden 4,6-4,7 tillräcklig.

Om jag var du skulle jag för det första försöka gå på en sjalträff och få hjälp med att knyta riktigt bra. Det finns inget så bra som att få lite experthjälp live :wink:

Om jag ska råda till inköp tycker jag att du ska köpa en sval trikåsjal, tex en sino att ha alldeles i början. Köp den begagnad och sälj den sen igen så förlorar du inte så mycket på det. Sen satsar du gansla snabbt på en vävd sjal :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?