Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jo jag funderar på det här med sele, patapum kanske.
Men när jag tittar på bilder så visst är stödet för rumpan mer än på en BabyBjörn men det är ju ändå inte en "grodställning", eller?
Och hur känns det att bära tex. på ryggen men axelbanden? Som en ryggsäck, jag antar att det är lättare på ryggen än på magen eller????

nån som förstår vad jag är ute efter så här mitt i natta...?
Senast redigerad av CL8 den lör jul 30, 2005 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Helena
Intressant fråga. I de här selarna blir ju benen brett isär och i nittio graders vinkel och det ska väl vara bra. Jag vet inte riktigt om det är det som kallas grodposition eller om grodposition bara är när knäna är högre än rumpan. Allra mest grodpostion får man om man bär på höften i en ringsjal tycker jag, för då måste man ju bära med rumpan lägre än knäna för att barnet ska sitta stadigt.
Men jag vet inte om något av sätten är extra bra.

Det är ju en enorm skillnad att bära i sutemi t ex istället för i babybjörn, för i en babybjörn så kommer ju barnets ben att hänga rakt ner och vara i vägen när det blir större. Men i en av de ergonomiska selarna så fortsätter ju bara barnets ben runt din kropp istället.
Användarens profilbild
Av Anso
Om man sätter barnet för när sin egen kropp i selarna så blir det inte så mycket till påse att sitta i och då mindre "groda" och barnet sitter nästan på avbärarbältet som då kan vinkla sig lite oskönt in mot den som bär.

Mitt tips är att sätta barnet en liten bit ut i "sittyget" så blir det mer påse och groda utav det. Ryggstödet blir lite lägre i och med detta.
Användarens profilbild
Av Anso
Charlotta!
Om du tar dig nerför "berget" till mig så kan du få prova Patapumen.
Nästa vecka är det dock avflyttning till Karlstad, sjalbarnsfest och resa till Gotland så vi får försöka hitta någon lucka.
Användarens profilbild
Av Gaya
Den nya ergon har ännu djupare sittdel för bättre grod-possition.

Vad som är lättast att bära, fram eller bak, beror nog på bärarens kropp. Mina axlar går nog lite frammåt för jag tycker att det stramar lite när jag bär på ryggen men att det känns ingenting när jag bär på magen. För mig är det alltså lättare att bära på magen. Däremot så känns det mindre varje gång jag bär på ryggen så axlarna stretchas väl ut antar jag. :roll:
Jag vet inte ritkigt hur du menar med, hur det känns med axelbanden. Men dom drar absolut inte på samma sätt som en tung ryggsäck skulle göra. Selen hänger juh inte på axlarna utan sitter bara fast där. Hela selen (Ergo, patapum) är juh väldigt stadig, sitter på plats utan nåt häng och slit. :o
Användarens profilbild
Av Miamamman
För mig är grodposition när babyn sitter med helt uppdragna ben. Som här:
Bild
När barnet sitter i ERGO med underbenen hängade, dvs "som vanligt" så sitter h*n precis som i en långsjal med en motsvarande knytning. Dvs med benen särade och knän och höftleder böjda och ryggen rundad. Knät ska vara samam höjd elelr högre än höften. På så sätt kommer ingen belastning på ryggrad och höfteran är i en bra position för det lilla barnet som ännu har outvecklade höftleder.
När barnet blir större, typ 2 år är det svårt att få till att knäna kommer högra än höften i en ERGO eller motsvarande bärsele, men då är å andra sidan höftlederna mer utvecklade och ryggen starkare. Viktigast tiden är innan barnet lär sig gå. När barnet själv ställer sig i upprätt position är det moget för den ställningen, innan dess bör man undvika att tvinga in barnet i den då ännu så länge onaturliga ställningen.
Användarens profilbild
Av CL8
Anso skrev:
sjalbarnsfest
jag ska försöka komma på den :D fest är alltid kul o säkert super kul med sjalare (läderbögar förstod jag mig inte på... :? )
Användarens profilbild
Av Anso
CL8 skrev:Anso skrev:
sjalbarnsfest
jag ska försöka komma på den :D fest är alltid kul o säkert super kul med sjalare (läderbögar förstod jag mig inte på... :? )
Här kommer en länk till Active Babycare där man läsa om läderbög och bärande förr i tiden.
http://www.activebabycare.com/tidning/x0305f.html
Användarens profilbild
Av CL8
Aha, tack Anso.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?