Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hejsan!

Jag å frugan (Shalita) ska införskaffa oss vår första sjal. Har bara använt kitengetyger tidigare. Vi kan köpa en Ella Roo, begagnad och mjuk, beige för 380 kr.

Åsikter?

Vill helst bara ha en enda sjal (yeah right, tänker ni sjalgalningar!). Frun har testat den och gillar den, själv ska jag testa den ikväll. Tänkte höra med er på forumet vad det kan finnas för fördelar/nackdelar med ella roo.

Hälsningar,
/Johnny
Användarens profilbild
Av Kaja
EllaRoo är väldigt tunn. Det gör att när man har ett lite större barn som väger uppåt en 8-9 kilo och som börjar bli lite livligt så avlastar det sämre. Däremot så är den toppen som en förstasjal och för vår/sommar-bruk.

När Ellen var ungefär 7-8 månader (hon kröp och gick längs med saker) så ville hon se världen och då var sommaren slut, så då gick jag över till ryggknyt med en stadigare sjal.

Jag tycker inte alls att att EllaRoo är konstig som förstasjal, men bered er på att få byta om ett tag. En Didy/Easy eller liknande så kan du köra med samma sjal en längre tid. Fast, ombyte förnöjer förstås. Dessutom så är det många som börjar med ryggknyt vid 7-8 månader och då kankse man vill ha en kortare sjal ändå...

//Kaja
Användarens profilbild
Av Johnny
Kaja: Ja, den verkar tunn. Är väl bra på sommaren i och för sig. Jamina som ska bäras i den är nu 7 mån och livlig är bara förnamnet.

Easycare är alldeles för dyr för oss. Eller vad är det billigaste priset man kan köpa en begagnad easy care för?

Köper vi en ny linnesjal av märket calin bleu, som vi funderade på först, är ju den inte så mjuk i början vilket känns dumt. Begagnat ska ju vara bra!

Tack för råden!

/Johnny
Användarens profilbild
Av jag71
jag hade en antigua som första sjal (samma sjal som ella roo - bara annat namn) tyckte den var toppen tills han var runt 6-7 månader. Jag bär honom fortfarande i antiguan men den avlastar inte alls lika bra som tex en hoppis eller easy.
Användarens profilbild
Av sacha42
jag71 skrev:jag hade en antigua som första sjal (samma sjal som ella roo - bara annat namn) tyckte den var toppen tills han var runt 6-7 månader. Jag bär honom fortfarande i antiguan men den avlastar inte alls lika bra som tex en hoppis eller easy.
:iagree: har inte mkt att tillägga utan tycker samma som jag71
Användarens profilbild
Av Johnny
Provknöt ellan idag, med shalitas assistans. Typiskt att jag jämför med easy care som jenny (heter hon väl? ec-kvinnan, kan vi kalla henne) hjälpte mig med på senaste sjalträffen. Eller den bruna, en didy var det nog? Den var iaf gjord av tjockare tyg än easyn, och båda dessa två kändes stabilare än ellan. Jag tycker ellan var lite kort också, ska va 5 meter tror jag, men jag är ju 1.90 lång.

Mjuk och go var den dock.. Hmm....

/Johnny
Användarens profilbild
Av jag71
Johnny skrev:. Typiskt att jag jämför med easy care...
/Johnny
man ska inte prova sjalar man inte har för avsikt att köpa :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: tog lång tid innan jag provade en easy och jag köpte en inte långt därefter. Farligt är det!
Användarens profilbild
Av Johnny
Hehe, det är nog otroligt sant det du skriver. Men jag tycker iof att efter att ha testat easycare lätt kunna säga att den inte är prisvärd, även om den kanske har bäst kvalitet av de få sjalar jag provat.

Det skulle va skoj att testa en flitigt använd linnesjal. Har lånat en hemsydd oanvänd av GosKina, men den är ju inte mjuk precis.

/Johnny
Användarens profilbild
Av Panakeia
Hur gammalt är barnet?
grejjen e att sjalen är troligen görskön att ha i sommar när det blir varmt, med den avlastar inte alls så bra som jag skulle önska.
Så om barnet fortfarande är litet så behåll den över sommaren och köp en stabilare med bättre avlasting efter sommaren. Har ni ett större barn, köp nått annat redan nu.
Är ni rädda för värmen, köp en Amazonas carry sling. det är den tunnaste diagonalvävda sjalen påmarkanden (dvs den svalaste, troligen) Inte fullt så bra avlasting kanske som i en dyddy/hoppe etc (easy) men tillräckligt!
Användarens profilbild
Av Kaja
Men en begagnad Hoppe då?? Visserligen så är jag en easy-fan, men jag använde en Hoppe LaPaz ett tag och den var faktiskt inte alls dum. Lite strävare kanske och lite mer tyg, men inte så tokig. För ett aktivt barn så är det nog bättre med lite mer tyg än lite mindre. Hoppe ligger ju bra till i pris också. Törs man ebaya så har jag sett flera från Tyskland gå för 2-300 kronor + 100 i frakt. Jag har sett storkar för det priset också, fast de brukar gå en hundralapp dyrare ungefär.

//Kaja
Av JoJsMamma
Jag hade en EllaRoo som första sjal, inköptes på sommaren och passade utmärkt till oss (Jossan var då ett halvår) Sen köpte vi en stadigare såsmåningom, men då var hon en bit över året iallafall.
Användarens profilbild
Av Johnny
Jamina är 7,5 månader gammal och minst sagt aktiv/rörlig. Jag tycker det är svårare att märka skillnad på olika sjalar när man knyter barnet framtill. Men den intressantaste knytningen, tror den kallas tibetanskt nånting?, där barnet knyts på ryggen gör att det känns mer skillnad hur lätt det är att knyta och hur stadigt det känns.

Jag får känslan av att en hel del hade ellan som första sjal, men sen uppgraderade till bättre eller stadigare sjalar.

/Johnny
Användarens profilbild
Av sacha42
Tycker nog att du ska satsa på en annan sjal än ellan som första sjal. En begangnad hoppediz kanske. Tibetansk avslutning på en ryggsäck kanske det var du knöt :D och Jenny är snuselibusingen här inne :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?