Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jojo
Jag bär min dotter 11 månader flera timmar varje dag och det börjar kännas i ryggen. Hon är 72 cm lång och väger 7700g. Jag använder mest MT men ibland också Ergo men tycker ergon är obekväm. Avlastar en långsjal bättre och i såfall vilken? Jag är 154 cm och vill inte ha 1 km tyg med mig när jag går ut :? Har aldrig använt långsjal tidigare.
Snälla ge mig lite goda råd ni erfarna sjalare.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Låter som en långsjal skulle vara perfekt för dig och dottern 8)

Personligen anser jag att långsjalarna avlastningsmässigt är det absolut mest suveräna. Ergo och MT ser jag som ett snabbare alternativ (dvs man får snabbt och lätt upp barnet på ryggen t.ex.). Detta torde dock vara en smakfråga precis som det är en smakfråga vilken bärsjal som "är bäst för just mig" :wink:

Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att gå på sjalträff, i fall sådana anordnas i din närhet. Då kan du klämma på olika sjalar, provbära och få hjälp med knytningarna. Plus att du träffar massa häriga människor :D

Kolla även sjalrecensionerna här på Sjalbarn - där du får en hel del opartiska utlåtanden :wink:

När du sedan har bestämt dig för vilken långsjal du skall köpa finns det länkar till återförsäljarna i högerspalten (banners). Dessutom finns det begagnade bärsjalar på säljes här på Sjalbarn.

Lycka till i valet av bärsjal 8)
Användarens profilbild
Av jag71
håller med Lottie
Av Jojo
Jag bor ju i Alingsås Lottie. Du var hemma och lämnade en ergo hos oss för några månader sedan. Min man ääääälskar ergon!!Tyvärr kan vi inte gå på sjalträff pga dotterns allergier. Men jag funderar på att hyra en sjal innan jag köper. Hur skulle en trikå sjal fungera tror du? Jag vill kunna ta i och ur min dotter utan att beöva knyta upp.
Användarens profilbild
Av sanna73
Eftersom din dotter redan väger över 7kg så tror jag en vävd sjal är bättre.

Tror hyra är en bra början. Då kan du prova och se hur du trivs med den och hyr du via hyrsjal.se så får du dra av hyran om du bestämmer att du trivs med sjalen och vill köpa loss den.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Man kan göra "trikåsjalsknytningen" omslutet-X2 också kallad även med vävd sjal. Det gjorde jag när Emil var 6 månader till året ca. På vinterhalvåret (som det då var) var det jätteskönt att knyta färdigt hemma, och slippa stå med "1 km" sjal på någon slaskig parkering eller bara ute i kylan.

Om du mest bär korta stunder åt gången, så kan dubbel-X vara en bra knytning. Den är lätt att sätta i och ur, men avlastar inte lika bra som en omsluten knytning.

Höft-X är också en trevlig knytning, blir inte alls lika sned belastning som med en ringsjal.

Kolla under bärsjalsambassadörer om det inte finns någon som kan visa dig lite privat. Om det fungerar för dotterns allergier :lol:

Även jag tror att trikåsjal är lite sent med tanke på ålder och vikt.

Du är ganska kort, så om du är normalviktig ska du nog inte ha en längre sjal än 4.2m tror jag.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jojo skrev:Jag bor ju i Alingsås Lottie. Du var hemma och lämnade en ergo hos oss för några månader sedan. Min man ääääälskar ergon!!Tyvärr kan vi inte gå på sjalträff pga dotterns allergier. Men jag funderar på att hyra en sjal innan jag köper. Hur skulle en trikå sjal fungera tror du? Jag vill kunna ta i och ur min dotter utan att beöva knyta upp.
Men är det du Johanna - så trevligt att träffas även här på SjalBarn! :D

En trikåssjal skulle säkert funka men jag tror att du får mer valuta för pengarna om du satsar på en vävd. Det bästa vore förstås att testa innan köp så du kan känna efter själv vad som passar bäst för just dig :wink: Förstår dock att det kan vara svårt med sjalträffarna pga dotterns allergier...

Vad gäller knytningar så kan du, precis som EmilsMamma skriver, knyta x-omslut2 resp dubbelX och ha sjalen färdigknuten. Det tyckte jag var toppensmidigt då Jesper var mindre 8) Nu vill han dock inte åka sjal lika ofta - han vill gå själv och komma upp och bäras kortare stunder.
Användarens profilbild
Av svas
Jag är 159 och har en Didy storlek 5 (4,2 meter), den räcker precis. Tidigare hade jag en trikåsjal Cuddly wrap som var 5,7 meter.... det var mycket tyg på liten flicka!
Användarens profilbild
Av Ingrid
Bär du mest på magen eller ryggen? Min pojke är också 11 månader nu och jag bär honom mest på ryggen. Det gör också att det inte känns lika tungt, på något sätt. Sedan har man ju mer frihet att använda armarna och böja sig framåt när man har barnet på ryggen och inte på magen.

Här kommer mina tankar om ryggbärande: jag håller med övriga här om att en vävd lång sjal är det som ger allra bäst avlastning. Jag har tyvärr heller aldrig blivit sams med ERGO, tror det har något med min kroppsbyggnad och rygg att göra, eftersom den fungerar bra för många. Lång vävd sjal däremot fungerar bra för mig att göra ryggknytningar med. Som alltid så är ju en sjal mer flexibel än en sele, även om selen ibland är mer praktisk och enkelt att sätta på sig och därför är bättre i vissa situationer. Men med sjal kan man oftast - med lite träning - få till det mer "skräddarsytt" till en själv och barnet, tycker jag.

Om du vill kunna bära på ryggen så är det också lättare med en vävd lång vävd sjal än med en trikåsjal. Det finns två ryggknytningar som du kan göra med vävd lång sjal, ryggsäcksknytning och omsluten rygg. Ryggsäcksknytningen är relativt lätt att knyta och drar lite mindre tyg. Omsluten rygg är lite knepigare att få till och drar mer tyg, men är å andra sidan väldigt skön tycker jag om man ska bära länge i sträck. Men jag skulle tro att du kan klara dig med en 4,1 m sjal även om du skulle vilja knyta omsluten rygg.
Användarens profilbild
Av April
Jag tycker att långsjal ger den absolut bästa avlastningen. Du har fått många bra svar. Det kan som sagt vara bra att prova en sjal innan du bestämmer dig - gå på sjalträff :-D

Kram
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?