Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
Hej!

Idag fick jag frågan vad sjalar kostar, och då började jag fundera lite... När jag började titta på sjalar tyckte jag att de var svindyra (det var innan Hoppediz kom till Sverige oxå). Idag tycker jag nog fortfarande att de är dyra, men väl värda sitt pris... Såhär: Om jag skulle köpa min första sjal idag och förvänta mig att använda den till flera barn (med erfarenhet av sjal i bagaget... hur går det ihop? :wink: ) skulle jag utan att blinka kunna köpa en ny didy eller stork eller annan dyr sjal, förutsatt att jag gillade färgen förstås. För jag vet ju att den kommer att användas många gånger om dagen i många år, och sen kan man ju sälja den vidare. Om jag jämför t ex med ett par dyra jeans, då känns det som att sjalen kommer att tåla mer slitage och användas mer...

Vad tänkte ni om sjalpriserna i början? Har ni på nåt sätt ändrat er nu?
Användarens profilbild
Av Tabby
Tyckte oxå det var dyrt, men om man jämför priset med bb-sele så säger det nog allt :-)
Användarens profilbild
Av Anso
Jag tyckte oxå att det var dyrt men har absolut ändrat mig.
Det är praktiskt och man får världens "nära sitt barn" upplevelse som jag antagligen aldrig hade fåt tom Hanna bara hade åkt vagn.

Inte alls dyrt tycker jag nu (usch så det lät med tanke på privatekonomin) och man kan dessutom få tillbaka en del slantar om/när man säljer sjalen.
Av Annsofi
när vi väntade Jonathan och jag kikade på bärhjälpmedel så tyckte jag det var hemskt dyrt men inte nu längre. (Vi köpte en BB active för 999 kr som ligger i garderoben. hum.) Skillnaden ligger väl i att man nu fått en sådan stark positiv upplevelse av att bära i sjal och det vet man ju liksom inte innan. Innan första köpet kanske man främst tänker att det ska vara praktiskt och undrar - hur mycket kommer jag egentligen att använda den sjalen/selen? är det värt det?
Jämför med andra saker som man egentligen klarar sig utan och ändå köpte till första barnet, vad kostar inte de...oh tänk så många bärsjalar vi hade fått om vi inte köpt en ny brio kombi barnvagn (som ändå varit värdelöst) och satsat på en billigare variant (och säker också bättre). När de i väntas tider nu frågar så säger jag ärligt att bärsjalar är det enda jag absolut varken kan eller vill vara utan, de är värda var enda krona. Efter Jonathan själv så är bärsjalarna det underbaraste som hänt oss. Precis som Anso skriver så tror jag inte man kan få denna upplevelse som att bära sitt barn i sjal ger på något annat sätt. Absolut inte via vagnen. Vi kan inte sätta ett pris på vad bärsjalarna gett oss och framför allt mig som hade det lite svårt att komma in i mamma-rollen i början. Men visst, det känns dyrt när man ska betala fakturan och framför allt när man köper en sjal/sele för dyra pengar som man inte testat. Jag har inte köpt några kläder eller skor till mig själv mer än det absolut nödvändigaste sen jag fick Jonathan och brukar tänka att nä, jag klarar mig utan nya jeans, jag köper en ny sjal i stället :wink: Jag tycker inte alls att det är dumt att se det som "hyra". Tycker det är alldeles utmärkt att det finns en stark marknad för 2.a hands sjalarna så att man kan byta bärhjälpmedel allt efter som behoven ändras och så vågar man prova på lite annat när inte priset är fullt så högt. Det är ju nästan som att få en ny ändå så fina som de är när man köper en begagnad. :D
Användarens profilbild
Av Cayenne
först tyckte jag nog det var dyrt, men som maken säger; om den är för billig, vad är det då för kvalitté på den?

Om man tänker på vad en vagn kostar.... och tänk på vad ett fint tyg kostar per meter? Gå till en tygaffär(inte IKEA) och köp 5 meter tyg - vad kostar det?

Först kan man väl tycka att det är dyrt, men när man tänker efter, är det inte så farligt.
Användarens profilbild
Av Helena
Tyckte också att det var dyrt i början, hade inte råd med en Didymos till mitt första barn. Det fanns ju bara Didymos i början i Sverige.
Det är dock bra att det finns billigare sjalar numera. Alla har ju inte tusen kronor till sjal.
Användarens profilbild
Av maimiti
Hmmm, jag tyckte att det var rätt dyrt men maken var inte lika priskänslig. Han hade ju burit med BB-sele och de är ju varken billiga eller bra enligt honom. Visst tycker jag fortfarande att det är en hel del pengar, men det beror ju alldeles på vad man jämför med. Fem meter tyg på Handa kostar ju lätt ett par tusen om man ska ha samma kvalitet.
Användarens profilbild
Av Bina
Ja men visst "vänjer" man sig! När man väl testat och vet vad man får... all kvalitetstid med närhet till sitt barn är värt hur mycket som helst... jag tycker tillochmed att det kan vara mysigt att hänga tvätt nu för tiden :lol:
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag ansåg att det var dyrt tills jag skulle hitta ett eget tyg som var vävt så o skulle köpa meter vis o köpa ca 5-6 meter detta var ett vackert dukstyg i vår lilla tygaffär för bara 230kr metern !!! det blev lätt den då "billiga" hoppedizen 5.4m ..... :lol:

Se'n är det ju klart att Didyn är dyrare men det är lixom när man redan vet hur det är att bära o då vet man hur det funkar ..

Igår på sjalträffen fick vi känna på Agatons mammas Jan *oj en äldre variant hon köpt begagnat sånn känsla ! den var så mjuk så mjuk att man blev helt stum (JA jag blev helt stumm :roll: )
Det är bud på att ökande värde när de är riktigt innkörda :lol: !!!
Användarens profilbild
Av Zandra
Jag tyckte också att det kändes dyrt först. Mjäkade och mjäkade mellan olika trikåsjalar för vävd vågade jag absolut inte.
Och visst kan det kännas som mycket pengar för ett tygstycke innan man vet om man kommer använda det, men så resonerade vi, lustigt nog, inte om vagn - den måste man ha och den kostade 4500:- och stod mest inomhus & väntade på bättre tider.

Nu tänker jag som så att det ju är ett rätt billigt tygstycke jämfört med att köpa i tygaffär & behöva sy bra kanter själv och få rätt stuns i tyget. Ringsjal är jag för snål för att köpa dock - än så länge. :)
Den går dessutom att använda till mer än ett barn och ger framför allt så otroligt mycket i vår relation till vårt barn som älskar att bli buren.

Är nu för snål för att klippa till på en Easycare till blivande tvååringen men skulle det bli fler barn så är det nog en sådan vi investerar i snarare än vagn och om vi köper vagn så blir det en begagnad skorv.
Av Marika
Jag tyckte inte att bärsjalar var dyrt i början. Men jag är textil/väv utbildad och vet vilket jobb det är att väva ett tyg ta fram mönster mm. Samt att jag jobbat med försäljning och vet lite om vilka marginaler som krävs för att kunna sälja en produkt. Sen beror det alltid på var de är tillverkat. Asien eller europa.

Ang priserna kan jag bara säga att de är låga marginaler på sjalar över lag.
Om en "normal" butik skall sälja en bärsjal så kan de inte sälja för de priser som rekomenderas på nätet. Det är oftast helt ointressant för dem att ta in dem då.
Så när barnbutikerna skall börja sälja så kommer priserna antagligen öka.

Om ni vill ha lite att göra kan ni ju räkna på vad du skulle behöva ta för en sjal till en återförsäljare som du producerade.

Att tänka på är tex:

produktutvecklingskostnad
materialkostnad
tillverknings kostnad
moms/skatter
lön/arbetsgivar avg.
transporter
ev tull avg.
lager
förpackning
instruktionskostnad/ foto mm
marknadsföring

Det finns säker något jag glömt....

Vilket återförsäljarpris till butik blir det då????
Vad ska slutkund betala??

Sen är ju alltid frågan vilken "nivå" man vill lägga sig på.

Gennerellt så kan man ju också säga att i vår kultur så värdesättts inte textila produkter lika högt som andra material. Om det inte är ett jättekänt namn/designer/märke dvs.
Användarens profilbild
Av Anso
Tuff matte det där!

Sedan vill och måste ju försäljarna ha lite vinst också
:D

Om man räknar meterpris på en bärsjal så blir det ju inte så fasansfullt dyrt (även fast de är 70 cm breda) jämfört med vad priset är på fina tyger i affärerna. Om man nu ens lyckas hitta samma kvalité vill säga.....
Användarens profilbild
Av Zandra
Marika, vilket bra inlägg!

Min syster är också textilare och förgrymmas ständigt över att man klagar på tyg- klädpriser och med all rätt. Det är ju rent löjligt när ett plagg på HM t.ex kostar en fraktion av vad endast materialkostnaden borde vara. Man kan ju verkligen fundera över hur tillverkningen gått till, vem som fått bekosta vårt låga pris och annat.

Precis som du skriver så är ju inte priserna höga om man tänker på vad man får & vad tillverkaren bekostat, marginalerna är uppenbarligen väldigt låga på bärsjalar.
Som konsument tänker man ju dock på sin utgift och den kan ju ändå kännas hög även om man vet att det är ett lågt pris på varan.
Användarens profilbild
Av Luisa
trollmamma skrev:Igår på sjalträffen fick vi känna på Agatons mammas Jan *oj en äldre variant hon köpt begagnat sånn känsla ! den var så mjuk så mjuk att man blev helt stum (JA jag blev helt stumm :roll: )
Det är bud på att ökande värde när de är riktigt innkörda :lol: !!!

Hihi, Agaton var ett sött namn, men han heter ju Aron :wink: . Inser inte förrän jag kände på era didymosarhur exceptionellt mysig min älskade sjal är! Angående priset så hade jag ju drömt om en didymos i några år innan jag ens blivit gravid (lite knäppt kanske :lol: ), men när jag väl blev gravid skrämde priset mig, så jag var på väg att köpa en BabyBundler istället. Didymosarna kostade ju mer än vagnen jag köpte! Som tur är tog jag mitt förnuft till fånga när jag hittade min Didy begagnad. Tycker inte längre att det är såå dyrt, man får ju en stor del av pengarna tillbaka när man säljer den vidare. Fast min älskade Didy Jan släpper jag nog aldrig ifrån mig :lol: ...
Användarens profilbild
Av vanja77
Jo jag tyckte kort sagt att det var svindyrt men jämför man med en babybjörn active som jag har 999kr så är det inte så dyrt längre
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?