Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av naimiez
Är i inköpstagen att köpa en Sutemi tor jag men jag vill veta vad det är för skilllnader på
Sutemi, Patapum och Ergo (förutom priset då)?

Har fastnat för Sutemi för sen ser fin ut tycker jag. Wilma är 16 månader poch väger ca 10 kg, tycker ni att en bärsele skulle passa oss bra? Har en långsjal som jag inte är bra på att knyta samt en ringsjal men behöver något mer känns det som.[/list]
Användarens profilbild
Av Zandra
Japp! Vi älskar vår Sutemi - den är så bra. :D

Aniara väger dryga 10 kg & det går utmärkt att bära henne både på mage & rygg, lååånga stunder. Enda problemet med magbärande nu är att benen är rätt långa och dinglar i bärarens lår. 8)
Användarens profilbild
Av naimiez
Patapumoch Ergo kan endast användas mage och på ryggen medans sutemi kan användas på mage, rygg och höft.

Mer skillnader???
Användarens profilbild
Av Gabnus
namiez skrev:Patapumoch Ergo kan endast användas mage och på ryggen medans sutemi kan användas på mage, rygg och höft.

Mer skillnader???
Den nya Ergo:n funkar även den på höften. :)
Användarens profilbild
Av naimiez
Kan ju inte med innertyget i ERGO bara, tycker inte alls om den.

Fråga? Ni som har Sutemi, upplever ni att det är jobbigt att ha den korsad på bröstet när ni bär på ryggen? För mig är det ett stort + att den kan användas på höften.

Fråga? Ni som har Patapum, saknar ni att det inte går att bära på höften?
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har ju den gamla, eller mellanmodellen får man väl säga av Ergon, och kan inte bära på höften. Men det saknar jag inte alls eftersom jag inte gillar att bära på höften ens med ringsjal. På magen eller ryggen är det som gäller för mig...
Användarens profilbild
Av Anso
namiez skrev:Kan ju inte med innertyget i ERGO bara, tycker inte alls om den.

Fråga? Ni som har Sutemi, upplever ni att det är jobbigt att ha den korsad på bröstet när ni bär på ryggen? För mig är det ett stort + att den kan användas på höften.

Fråga? Ni som har Patapum, saknar ni att det inte går att bära på höften?
När jag hade en mjölkstockningsperiod så var jag inte så glad i att ha Sutemin korsad fram. Min man gillar den skarpt.

Kanske lite bökigare att hiva upp bebben på ryggen och få axelremmarna på plats med en Sutemin än med en Ergo/Patapum men som allt annat så är det säkert en övningssak det med.
Användarens profilbild
Av naimiez
Min skapare, vad svårt att välja. Vill ju gärna se selarna. Kanske skall beställa hem alla och börja sälja.....svårt när man inte kan ta på dem och prova och så......

Jag har ju tänkt att bli gravid ganska snart igen och Wilma väger i dag 10 kg och är 80 ca. Hon är 17 månader fast igentligen 15 då hon var 2 förtidigt. Tycker ni jag borde höpa en Patapum Toddler då kanske? Är ju inte så skönt att ha korsat när man har mjölk i brösten :-D Ser på Patapum att det inte finns några fickor, nackdel kanske?

Finns plus och minus med båda patapum och sutemi tycker jag.

Sutemi
+ bära på höften (fast jag har ju en ringsjal.....)
+ Fickor
+ Snygg
- Korsad på bröstet

Patapum
+ Ej korsat
+ Snygg
- Inga fickor

Mer ergonomisk tror jag för min rygg med korsat men eftersom jag skall bära på rygg mest med Wilma nu när hon är så stor vet jag inte om det är ett plus eller minus med korsat......Någon?

Hjälp!!! Kan tyvärr inte komma på sjalträffen i morgon på Botaniska då jag arbetar......Någon som har en Patapum och/eller sutemi i Göteborg eller norröver som man kan få testa?

Ergo kommer ju inte förräns i oktober med sina nya färger, någon som vet vart man kan se dem, de nya (på Internet)?
Användarens profilbild
Av sus
Om du gillar att bära på höften så satsa på en Sutemi. Skillnaden med att bära med ringsjal på höften och med Sutemin är att i Sutemin så bär du mer med höfterna (höftbältet) rinsjalen belastar ju bara axeln, så jag tycker inte att det är sammasak.
Jag köpte Sutemin dels för att kunna bära på höften men också för att den är snyggare :wink:
Jag har inte burit så mycket på ryggen änu, men tycker inte att det är något större problem att det korsar över bröstet när jag testat. Visst ser tutarna lite lustiga ut men de gör de med Ergon/patapumen också för mig för det lilla spännet fram trycker ner mina bröst till en limpa :wink:
Användarens profilbild
Av naimiez
Anledningen till tråden är att jag har helköpt på Sutemi men efter samtal med sambon så tror inte han på korsat. Han säger att den trycker på musklerna vid halsen och hade det varit ett bra sätt att bära på så hade fler väskor (tunga ryggsäckar, etcc som man bär på ryggen) konstruerats med korsat.

Jag får väl vänta tills oktober och köpaa en ergo som man kan ha på höften...utan fjärilar :-)

:? Hur mycket bär man på höften när de är 17 månader nu (och framåt) :?
Användarens profilbild
Av Mia
Jag har visserligen en lång och tung snart tvååring men jag har aldrig burit i mer än en timme i sträck på höften, det orkar inte mina axlar, nacke. Större bebisar/barn är helt klart lättast och mest ergonomiskt att bära på ryggen!
Av Linni
naimiez skrev:Anledningen till tråden är att jag har helköpt på Sutemi men efter samtal med sambon så tror inte han på korsat. Han säger att den trycker på musklerna vid halsen och hade det varit ett bra sätt att bära på så hade fler väskor (tunga ryggsäckar, etcc som man bär på ryggen) konstruerats med korsat.

Jag får väl vänta tills oktober och köpaa en ergo som man kan ha på höften...utan fjärilar :-)

:? Hur mycket bär man på höften när de är 17 månader nu (och framåt) :?
Jag är ju rätt inne på en Sutemi jag med... just efter att ha testat Ergon och Patapum! Tyckte att för mkt vikt las över skuldror och axlar, det trots att jag mixtrade mkt med remmar och försökte få ner dom ordentligt på höften osv. Saknade utspridningen över ryggen, som man ju får med sjal. Hade inte ont av någon av dom... men tyckte att det kändes lite märkligt ändå.
Nu när din sambo sagt sådär så blir jag ändå osäker... kanske är det mer rätt?? Fast å andra sidan, så är det ju mkt som säljs som inte är rätt! Se bara på bestsellern inom bärselar, Baby Björn! Att ryggsäckar inte görs med korsade barn är nog av praktiskt själ. Det blir ju svårare att ta på sig och knöligare för tjejor med tuttar...

Själv har jag rätt stora tuttar, vilket många ju säger kan bli ett problem med Sutemin och ryggbärandet... men jag bär helst på magen! Skulle vilja se om det är helt kört på rygg eller om det kanske funkar litegrann iaf. Och sambon kan ju iaf bära på ryggen! Så om nåt av de större barnen behöver bäras... så kan ju han ta dom på ryggen då! Fast jag bär de större på magen ibland oxå, inga större problem med det!

Ja, kort och gott så har jag samma dilemma som dig. Vet inte alls vilken sele jag ska välja. Vill ha en ganska snart och skulle kunna tänka mig en Ergo men avskyr fjälrilarna... och att det kommer nya färger i Oktober häjlper ju inte oss nu! Suteimin känner jag mest för... men det är ju oxå den enda jag inte provat! Och Patapumen tycker jag är snudd på lika som Ergon... bara några små detaljer, frågan är om de detaljerna är värda de 200:- mer som den kostar?!?!?!!
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Jag har både en Sutemi och en Patapum och föredrar helt klart Sutemin om jag ska bära på magen. När jag har Patapumen på magen så går jag helt omedvetet och drar ihop skulderbladen lite fastän den lilla tampen som håller ihop axelnbande är ordentligt åtdragen. Kan alltså få liiiiite ont mellan skulderbladen med Patapum om jag inte passar mig. Sutemin sitter väldigt skönt eftersom den korsar och det känns lite stadigare och jag känner inget behov av att "gå och spänna mig för att den inte ska halka av". Hanna kan lättare få Patapumen att kränga när hon rör sig mycket men i Sutemin sitter hon lite mer på plats så att säga.

Nu var det ett tag sedan jag hade Sutemin bak på ryggen så jag ska egentligen inte säga någor om det. Där har Patapum en fördel - inga långa band somhänger ner i backen när man ska hiva upp bebben på ryggen.
Det är ingen fara för någon muskel ska direkt fara illa av att ha Sutemin i kors framtill. Det är väl mer om man är känslig för tryck på brösten när man ammar.

Det är ju samma sak med Ergo och Patapum att det kan kännas obehagligt med axelbanden i armhålorna när man bär på ryggen.
Det ligger en del nerver kring armhålan som man kan känna av om de är känsliga för tryck om man bära tunga ryggsäckar som man ju kan likna dessa selar vid.

Det bästa är att prova som vanligt och välja det man gillar bäst.
Jag ska prova Sutemin igen om ca 1½ vecka för just nu är den ute på vift på Gotland.
Användarens profilbild
Av Tabby
Har någon provat att korsa banden på nya Ergon?
Användarens profilbild
Av naimiez
Tabby skrev:Har någon provat att korsa banden på nya Ergon?
Gud va smart du är Tabby :shock: Går det...? Vore ju kanon isåfall. :D
Just nu lutar det mot en Ergo i Oktober.

Tabby: vad har du för selar? :?:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?