Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag är nybörjare på det här med sjalar. Jag har en dotter som snart blir 3 år och så har jag tvillingar som är 4 månader gamla (utvecklingsmässigt som 3 månader eftersom de kom tidigt). Jag har fått låna en babybundler av en kompis som jag får ha så länge jag vill. Däremot så håller jag på att smygkika på vad om komma skall.

Mina frågor är:

1) Hur länge brukar det vara praktiskt och skönt att använda elastisk sjal? (Det är en sak vad tillverkarna säger och en sak vad som är mest praktiskt).

Eftersom jag har tvillingar och de börjar väga lite nu är tror jag inte att jag kommer att bära dem tillsammans så mycket. Däremot så är det ju praktiskt med den elastiska sjalen som jag knyter på mig, och så kan jag byta barn vartefter behoven uppstår utan att behöva byta om.

2) Hur länge orkar man bära med ringsjal?
Jag tror att jag kanske bär dem korta stunder 20-30 min, men det kan ju säkert ofta bli först den ena och sedan den andra. Sedan kanske den första igen.

3) Mei Tai - hur lätt är den att sätta på och ta av? Är det något som kan passa mina behov.

4) Utifrån vad jag skrivit och funderat vilken sjal tror ni passar mig? Som ni ser är jag mest inne på vävd långsjal, ringsjal eller Mei Tai, men som sagt jag är inte så kunnig. Jag tycker att sjal verkar skönare än selarna, men så kanske det inte är?

Hälsningar Lotta
Mamma till
Martina 040330
Alice och Samuel 060919
Senast redigerad av 3-barns mor den lör jan 27, 2007 11:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av aspen
jag har inga bra svar om vilken sjal edtersom jag mest har hemmasydda fast en meitai (eller 2) kan du ju ha en på magen o en på ryggen samtidigt, om det behovet kommer :D
Användarens profilbild
Av Helen
Du skulle prata med Jag71. Hon håller på och flyttar så det är kanske inte så lätt att få tag på henne just nu.
Hon har ett tvillingpar och en kille som inte är 1,5 år äldre än flickorna. Hon har massor med erfarenhet om att bära med flera små.

Om du går in på min sida kan du se hur man kan sätta tvillingar i trikåsjal.
under knytinstruktioner.

Om vi pratar om att bära ett barn åt gången så brukar jag säga att en trikåsjal är som bäst upp till 6 månader om du vill ut och gå på stan eller i skogen i 2 timmar..
När barnet börjar väga lite mer så blir det för gungigt och sjalen avlastar inte lika bra längre. De flesta återkommer när barnet är mellan 4 och 8 månader för en vävdsjal. ( beroende på storlek på barnet). vanligast är runt 6 månader.
Däremot kan du använda triksåjalen som myssjal långt längre än tillverkarna säger ( tillverkarna brukar säga 18-24 mån)
Om ditt barn har öroninflammation, svårt att somna på kvällen eller annat så är det mysigt att knyta på sig en trikåsjal och sätta sig i en stol. Då behöver du inte samma avlastning utan sjalen är snarare en mysfaktor som omhuldar barnet och gör det tryggt.

Med tvillingar ( om du bär båda) så får du räkna med att trikåsjalen varar kortare tid med tanke på att de båda tillsammans väger lite mer.

Jag vet att Jag71 i bland använder sele bak och vävdsjal fram till sina små. Om jag inte mins fel så är det så hon bär under på bilderna av regnponchon på min sida.
Du kan bära med en sjal fram och en bak om du vill. Det beror naturligtvis på situationen.
Två ringsjalar fungerar också bra, Du blir inte snedbelastad med två , men du har knappast armarna fria.

En sele avlstar vanligtvis bättre än en mai tai tack vare bältet, men mai tai är inget dåligt val.

Jag tror faktiskt att jag skulle valt att ha lite av varje att kunna kombinera med efter behov. Kanske så här.
långsjal 1-2 st,
ringsjal 1-2 st.
mai tai
sele.
Är ni två som bär i bland så är det inte fel. Då har ni kanske en i vagn och två som bärs.
Användarens profilbild
Av April
Det som hade passat bra för er - eftersom du ska kunna ta snabbt i och ur - är kanske en sele. Ergo är jääteskön... Men har du väl lärt dig att knyta långsjal - så tar det ju inte många minuter att få rätt på det.

Kanske en sele till snabb-bärande (även praktiskt när man bär utanpå jacka) och en långsjal för hemmamys? (fast man kan nog bära rättså länge i en BabyBundler för hemmamys).

Kram
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Vad är det egentligen för skillnad på sele och sjal?

Kanske lite dum fråga, men det enda jag sett i verkligheten är faktiskt den sjal jag har nu. Har aldrig sett någon bära med sjal i vår stad. Aldrig med dottern som nu snart är 3 år. Vi får väl se när jag ska på fler aktiviteter med tvillingarna, men jag tror inte det är så vanligt här. Den enda jag vet har bärstol till sina barn.

Alltså sele låter så likt Babybjörn i mina ögon eller åtminstone mycket mer klumpigt och stelt än sjal. Men det kanske är helt fel?
Användarens profilbild
Av mojsan
Om du kollar under galleri på förstasidan, och längst ner, så finns lite bilder på ergonomiska selar, ergo och patapum är väl vanligast härinne. Vi bär fortfarande sporadiskt i ergo, dottern är nästan tre år, så det är inte alls som babybjörnen...
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Jag har sett dem på bilder, jag har nog gått igenom hela galleriet vid ett flertal tillfällen. Visst ser jag att de inte ser likadana ut. Jag menar bara känslan på något sätt.

Jag har läst att det är mer ombonat och mysigare med sjal, därför trodde jag att mei tai var mysigare och att föredra före ergo/patapum men nu verkar det föreslås sele framför mei tai!?
Senast redigerad av 3-barns mor den sön jan 28, 2007 11:23, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Av sus
3-barns mor skrev:Jag har sett dem på bilder, jag har nog gått igenom hela galleriet vid ett flertal tillfällen. Visste ser jag att de inte ser likadana ut. Jag menar bara känslan på något sätt.

Jag har läst att det är mer ombonat och mysigare med sjal, därför trodde jag att mei tai var mysigare och att föredra före ergo/patapum men nu verkar det föreslås sele framför mei tai!?
Jag har inte så mycket erfarenhet av mt så jag kan uttala mig om den, men skillnaen mellan en babybjörn och en ergonomisk sele är ganska stor känslomässigt. Med babybjörnen hänger liksom barnet utanpå de remmar som man bär med, medans i en ergonomisk sele så sitter barnet mot din kropp precis om i en sjal och selens remmar stödjer bakom barnet. Barnet blir ju inte lika inbäddat som i en sjal, men närheten tycker jag är ungefär den samma. Fördelen med att vare sig bebisen eller du är insvept i massa tyg är ju att det inte blir så varmt och att det är lättare att få till om ni båda har ytterkläder på.
Den stoooooora skillnaden mellan babybjörn och ergonomisk sele är att selarna har höftbälte precis som en bra ryggsäck, alltså bär du mer med höfterna och mindre med axlarna som du gör med en babybjörn
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Tack Sus!
Det var precis den informationen jag ville ha. Visst har jag förstått att det är stor skillnad på BabyBjörn och övriga selar bärmässigt, avlastningsmässigt. Men nu förstår jag bättre.

Som sagt jag har aldrig i verkligheten sett en sjal eller en sele användas. Jag har fått låna en sjal och så har jag letat instruktioner på nätet.

Jag har ingenting emot selen, jag vill ju ha det som blir bäst för oss.

Ju mer jag läser så ser jag att många av er använder sjalen vid transport, jag tror inte att vi kommer att göra det i så stor utsträckning, förutom på semestern när vi båda är med. Eftersom vi har två + hund så tror jag att det blir vagn för det mesta.

Däremot så behöver vi nog avlasta så att vi kan ha dem med vid matlagning, diskning inne m.m. Är selen att föredra då?
Användarens profilbild
Av Tinalqua
Försök gå på en sjalträff där du bor så får du känna på lite olika bärgrejor och sjalar. Mei Tai är oftast inte lika vadderade som selarna och avlastar därför inte lika bra. Men som sagt det beror på personen och det är bra att prova. Sen kan man alltid hyra en sjal eller sele om man är osäker
Användarens profilbild
Av Tinalqua
I avlastninsyfte är en vävd sjal och en bärsele likvärdiga. Det beror på vad man föredrar och hur bra man tycker att selen passar. Jag tycker att det är bekvämare med sjal men enklare med sele. Sen beror det på hur stora barn man bär och om barnet vill upp eller ner ofta.....då är en sele eller en Mei Tai att föredra
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Ang. sele och MT så är min personliga åsikt att MT är både mycket bekvämare och mysigare plus avlastar bättre så länge man bär på magen. När det kommer till ryggbärning så föredrar jag ergon frmaför MT´n. Men detta är ju vad just jag tycker, det bästa är ju om du kunde gå på någon sjalträff och få prova dig fram litegrann :wink:
En MT känns mer som en sjal, barnet kommer närmare kroppen och blir mer omslutet än i en sele, men fördelen med tex en ergo är att den går så snabbt att få på sig. En MT krävs ju ändå att man knyter och får långa band som dinglar på marken osv..
Användarens profilbild
Av mojsan
Det finns ju några sjalare i Örebro iaf, det är ju inte alltför långt från dig, de kanske har en träff framöver?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?