Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bär du i sjal eller sele?

Jag bär i sjal
30
53%
Jag bär i ergonomisk sele eller bärpåse
13
23%
Jag bär i Baby Björn
Inga röster
0%
Jag bär lika mycket i både sjal och sele
14
25%
Användarens profilbild
Av M
Bär du i sjal eller sele?

Kryssa för det alternativ som du tycker passar bäst, dvs. det bärredskap som du använder mest.

*Vilka för- resp. nackdelar har sjalen/selen tycker du?
*Beror ditt val av bärredskap på ditt barns ålder?
*Har du tidigare burit på något annat sätt eller i något annat bärredskap?
Av Tyche
Nackdelen med sjalen är att den är så lång och när jag knyter på ryggen hamnar kanterna (och mer därtill...) på marken och blir skitiga... men det är ett litet pris att betala för komforten.

Nja, vi har alltid burit i sjal och även om vi har ergo nu så tycker jag sjal avlastar mycket bättre och känns mer ombonat och gosigt.

I armarna så klart, innanför linnen och tajta t-shirtar. Har bara burit med sjal och ergo. Har provat babybjörn och bärstol men det var inget för oss.

Tilläggas ska att jag nu som höggravid INTE bär alls, jag lyfter honom från en sak till en annan om det krävs men jag bär inte - sätter mig hellre på marken med honom i famnen om han behöver tröstas.
Användarens profilbild
Av Elina
Jag bär huvudsakligen i sjal, maken bär i ergo.
Sjalen är skönare och snyggare, ergon går snabbt och är enklare för den oviga maken att få till på ryggen.

Nej det tror jag inte, sjal är alltid bäst när man bär på magen och jagföredrar sjalen på ryggen oxå, men kanske att jag ändrar mig ang det om något år.

BB användes till det första barnet tills hon inte fick plats längre ( tjockis ) och till andra barnet i 3 månader, sen hittade vi sjalarnas förtrollade värld.
Användarens profilbild
Av Anso
Hanna bärs uteslutande i ringsjal för tillfället men återkom om några veckor när vi har fått bebben.....
:D

Då blir det trikåsjal, följt av lång vävd sjal.
Käre mannen ska försöka sig på trikåsjalen annars så får jag sy en lite mindre variant av Sutemi till honom så att han kan bära ifrån början.
Användarens profilbild
Av storaT
Svarade sjal.

Avlastar jättebra och är mjuk och gosig. Nackdel är att den är så lång och man kan trassla in sig i den (särskillt när storebror vill hjälpa till :lol: )
En annan nackdel är att sötnosen kräks rakt ner i urringningen :wink:

Ja, delvis. Jag kan tänka mig att jag kommer att skaffa en sele såsmåningom...

Storebror bars en del i BabyBjörn, men den passade mig inte alls. Jag kunde inte andas! Så han bars mest i armarna (oj vad de domnade...) och senare lite i ringsjal.
Av dora
svarade sele + sjal. oftast blir det ergon för det går så snabbt. men annars ringsjal när det är mysdags. långsjal ganska sällan, men det beror mest på att jag tycker det är knöligt att fixa med sjal ovanpå alla vinterkläderna. förmodligen mer i långsjal när det blir lite varmare.

har tidigare burit: i magen, i armarna, i babybjörn.

Bild
Användarens profilbild
Av diddeldi
nu bär jag mest i ergo, men när atlas var mindre var det i princip bara sjal som gällde.
Användarens profilbild
Av M
diddeldi skrev:nu bär jag mest i ergo, men när atlas var mindre var det i princip bara sjal som gällde.
När började du bära i Ergo? Är lite nyfiken av mig eftersomjag funderar på en Ergo (fast lillgrodan är bara 2,5 månader så det är sjal som gäller just nu).
Användarens profilbild
Av diddeldi
M skrev:
diddeldi skrev:nu bär jag mest i ergo, men när atlas var mindre var det i princip bara sjal som gällde.
När började du bära i Ergo? Är lite nyfiken av mig eftersomjag funderar på en Ergo (fast lillgrodan är bara 2,5 månader så det är sjal som gäller just nu).
hmm, började nog strax före 6 månader men bar mest i sjal några månader till. men sen han började gå så har det mest blivit ergo. fast jag gillar egentligen sjalarna bättre, synd att inte atlas gör det :roll:
Användarens profilbild
Av norkmedoo
långsjal är min grej :loving:

långsjalen är mest flexibel och ger i särklass bäst avlastning

nix

har alla andra varianter... fallifall :wink:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jesper 1,5 år bärs mest i Ergo/mei tai eller så går han själv eller åker vagn . Men när han var mindre var det bärsjal som gällde 8)

Ergon är snabb att få på och det är lätt att få upp barnet på ryggen. På ryggen är Ergon suverän. Toppen till ett barn som går en del själv men som kanske vill upp kortare stunder. Detsamma tycker jag gäller mei tai. På magen föredrar jag långsjal. Avlastningsmässigt är långsjal helt klart bäst 8)
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag bär nästan uteslutande i långsjal medan maken bär i ringsjal. Tycker sjal är mysigt och avlastar bra. Har precis köpte en MeiTai, men sonen har inte gillat de första försöken i den. Får se hur det går. Delvis beror nog valet av sjal på ålder. Han är så liten (5,5 månader) att jag inte har problemet att han vill ner och gå eller så när vi är ute. Både han och jag är nöjda med att han sitter i sjalen :D
Användarens profilbild
Av zmurfan
Bär mest i långsjal (4.2m-5.2m) de gånger jag bär.

Någon enstaka gång när det varit riktigt regnigt ute och vi varit på stan så har det blivit Patapum. Men helst bär jag inte med den.
Min rygg kommer inte överrens med någon sele alls.
Sjal är bäst för min del.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag bär i Mei Tai när vi är ute eller borta, och bara i korta stunder, hemma bär jag i sjal (4,2 m) de korta stunder det behövs, så jag röstade för sjal och sele lika mycket, för jag tycker ändå att MT'n är någon typ av sele.

Det ska erkännas att är vi ute åker liten V vagn till 95% och hemma gosar vi mest i soffan eller sängen, så jag bär bara när det är absolut nödvändigt.

Fördelen med sjalen är att den är hemskt gosig och ger helt kanon av lastning, nackdelen är att det är långa ändar som släpar i backen när man knyter och bökigt att få på utanpå ytterkläder.
Fördelen med MT är att det går snabbt och lätt att få på ute utan en massa kladd, nackdelen är att det inte avlastar lika bra som en sjal.

Nej, det beror till största delen på att jag är höggravid.

Nej, vi har bara använt sjal.
Användarens profilbild
Av Panakeia
Jag svarade sjal. Bär för tillället typ inte alls, men svarade för hur det sett ut innan och säkerligen kommer seut framöver.

Selen e bra för det är inga långa ändar som släpar i marken när man e ute och knyter, plus att den går att ha på sig när man inte har vagn med, och barnet går (ska nog förklara mig, har en hemmasydd á la ergo och utformat den så jg kan rulla ihop den och ha den rumt midjan, serut som en midjeväska typ...)
Sjalen är mysigare, känns bättre för Joar, avlastar bättre, har större anävndningsområde (skulle aldrig bära i sele på magen, tycker det är obekvämt...) och känner mer jag liksom! :wink:

Njee...det har ju blitt mer och mer sele när han blev större, men ändå majoritet i sjal (tar hellre bärabarnen än selen liksom)

Ja, hade en Poxy sele när killen va liten, typ som en bäbybjörn. men den kasserades vid passering av fem-sexkilosstrecket....då klarade jagi nte av att bära i den mer, fick för ont, Sen va vi utan bärhjälpmedel ett tag, tills jag kom underfund med sjalar!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?