Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av surfgirl
Hej på er!

Jag är ny här och skulle behöva lite tips och råd från er mer erfarna sjal användare :D .

Jag har en son som är 4 månader och vill bli buren hela tiden. Tidigare har jag använt en babybjörn som jag fått ärva av min svägerska, men nu säger min rygg och mina axlar i från. Jag orkar inte bära honom i den längre.

Vad kan jag använda som liknar babybjörnen som han verkligen älskar? Jag har en bärabarn sjal men den gillar han inte alls och jag har lite problem att få till knuten.

Jag vill ha en sjal där jag har många knyt möjligheter. Min man vill även kunna bära sonen i sjalen. Det skiljer en del på oss storlek mässigt, men det kanske inte har någon betydelse.

Tacksam för alla tips och råd.
/Erika
Användarens profilbild
Av Ester
var bor du? det är ju bra att få testa lite olika selar och sjalar för att hitta det man gillar bäst.
Användarens profilbild
Av Ester
ok - då är stockholm lite långt borta.... men när det gäller selar så är patapumen eller Ergon de som finns lätt att få tag i i sverige.

Det kanske finns nån i dina trakter som har nån sele som du kan få testa - eller kanske t o m nån som säljer....
Användarens profilbild
Av P
En Ergo eller Patapum är att rekomendera, sjal är ju en fråga om tycke och smak, välj en sjal som ni gillar så använder ni den.

Kolla om det finns några sjalare i närheten så kan du få lite hjälp.
Användarens profilbild
Av milimani
Om du kan ta dig till Göteborg så kan du få prova min ergo, den selen är underbar. Har även några sjalar och en Mei Tai.

I sjal eller ergo kan barnet inte sitta framåt som i en Baby Björn,men annars finns ju många variationer. Jag är själv inte så erfaren sjalare, men hjälper dig gärna med det jag kan.

Min tjej började åka sjal när hon var tre månader och gillade det inte alls först. Jag fick vänja henne långsamt och nu älskar hon det. Det kan ju vara så att din lille som är van vid BB behöver lite tid på sig att vänja sig!

PM:a mig om jag kan hjälpa dig!
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag skulle nog i din sitts skaffa en Mei Tai, (MT), till ett så litet barn.... En sele som du knyter med långa band och kan ha både på ryggen/höften/magen. Plus att du kan variera HUR du knyter banden, så du kan ändra belastningen om du lätt får ont
Ergo/patapum e också kanonbra, men där har du inte den möjligheten att ändra banden lika fintligt
Användarens profilbild
Av surfgirl
Tack för alla svar.

Mina funderingar går mot en vävd långsjal för vad jag har läst mig till kan de användas länge. Jag vet att det är lättare att lära sig knyta en elastisk sjal men också att det kan bli lite "gungigt" om man har ett lite rörligare barn. Min son väger ca 8,5 kg nu och vill väldigt gärna se sig omkring.

Vad kan ni rekommendera? Vilken längd skulle jag behöva? Är 163 cm och ganska smal för tillfället i varje fall :wink:.
Användarens profilbild
Av vovvemor
surfgirl skrev:Tack för alla svar.

Mina funderingar går mot en vävd långsjal för vad jag har läst mig till kan de användas länge. Jag vet att det är lättare att lära sig knyta en elastisk sjal men också att det kan bli lite "gungigt" om man har ett lite rörligare barn. Min son väger ca 8,5 kg nu och vill väldigt gärna se sig omkring.

Vad kan ni rekommendera? Vilken längd skulle jag behöva? Är 163 cm och ganska smal för tillfället i varje fall :wink:.
Jag skulle (tyvärr :wink: ) säga att det är lite fråga om tycke och smak det med. Med en sjal som är runt 4,6-4,7 m kan du knyta alla knytningar utan problem - men sedan finns det de som tycker att sjalarna runt 4,2 m är trevligare att knyta och sedan de som jag (som också är 163 cm, strl S) som gärna vill har lite långa svansar över och föredrar 5m+. :lol: Men jag skulle nog säga att en 4,6-4,7:a borde funka bara bra.

(Sedan kan det också vara trevligt med en kortare sjal till ryggknytningar till exempel - men det är en senare historia. :lol: )
Användarens profilbild
Av Panakeia
surfgirl skrev:Tack för alla svar.

Ja, jag skulle också köpa en vävd i ditt ställe, sen, om barnet gillar den och du också mycket så kan du ju köpa en trikåsjal senare å ha som myyyys sjal! men jag tror att dina tankar är bra!
jag tror det räcker med 4.6 m til dig, och du får ändå knyten på magen. Din man däremot, om han e en bite större än dig, kommer forfarande kunna knyta omslutet (som drar mest tyg) men han får ha knuten på ryggen, men fyllt funktionsdugligt, om man inte ska sitta ner, för då e det jobbigt med knut på ryggen. Så jag skulle nog spontat säga Amazonas carysling. Den är förhållandevis billig, men ändå korsypertvävd som ger bästa avlastningen. Finns i många fina färger och ...tjaaa....jag tror att det är en bra nybörjar sjal. Nu köpte ju inte jag min som nybörjare, men jag tycker att den är väldigt lättknyten och följsam...Annars är ju ALLA de vävda sjalarna BRA, inte alls det....Kika lite under säljes. Antingen får man ju liksom gå på pris, eller så får man gå på vilken färg man vill ha, typ för kvaliten är väldigt bra på alla sjalarna!
Användarens profilbild
Av surfgirl
Tack för alla råd och tips :D

Nu ska jag börja leta efter en sjal som passar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?