Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eva N
min syster är gravid och är mycket svårövertalad när det gäller långa sjalar som hon tycker är för krångliga. men borde man inte kunna bära nyfödda i mjuka bärselar om man stoppar in benen som i en sjal?
Användarens profilbild
Av Anso
Visst kan du bära en liten nyfödd i en Mei Tai med fötterna innanför. Barnet sitter med knäna uppdragna och "utanför" kroppen så att säga, som en groda på huk. Nackdelen är väl att när barnet blir lite större så kommer det att ta spjärn och "resa sig upp". Mei Taiens sittyg är oftast för brett för att barnet ska kunna sitta med benen utanför förrän det är bortåt 5-7 månader (grovt gissat för det beror på olika märken på Mei Taien). Men det går ju att sy en egen i mindre storlek förstås. :wink:

Titta i www.meitabarn.se och deras "galleri" så har du någon bild på nyfödd i Mei Tai.
Användarens profilbild
Av ernamalin
Jag tyckte oxå att det verkade krångligt med 5 METER TYG!!! det var ju skräckinjagande!

Så jag testade med en Tri-cotti som ju är en dubbel bärpåse, fick på så vis in känslan för bärandet och insåg att jag nog kunde testa det där med långsjal och sen var jag fast :wink:

Så kanske en Tri-cotti eller Easyhug kunde vara något.
Användarens profilbild
Av Eva N
Anso skrev:Visst kan du bära en liten nyfödd i en Mei Tai med fötterna innanför. Barnet sitter med knäna uppdragna och "utanför" kroppen så att säga, som en groda på huk. Nackdelen är väl att när barnet blir lite större så kommer det att ta spjärn och "resa sig upp". Mei Taiens sittyg är oftast för brett för att barnet ska kunna sitta med benen utanför förrän det är bortåt 5-7 månader (grovt gissat för det beror på olika märken på Mei Taien). Men det går ju att sy en egen i mindre storlek förstås. :wink:

Titta i www.meitabarn.se och deras "galleri" så har du någon bild på nyfödd i Mei Tai.
ja, om man syr själv kan man ju bestämma lite som man vill, ska kolla in på galleriet. tack för svar :D
Användarens profilbild
Av Eva N
ernamalin skrev:Jag tyckte oxå att det verkade krångligt med 5 METER TYG!!! det var ju skräckinjagande!

Så jag testade med en Tri-cotti som ju är en dubbel bärpåse, fick på så vis in känslan för bärandet och insåg att jag nog kunde testa det där med långsjal och sen var jag fast :wink:

Så kanske en Tri-cotti eller Easyhug kunde vara något.
tro mig, jag jobbar hårt på att få henne att förstå alla fördelar och hur myyyysigt det är med långsjal, men hon bara är sådan som person, vill att det ska vara enkelt och snabbt........ så om lilla bebisen ska bli buren så måste jag ju hitta ett bra alternativ till de långa krångliga sjalarna :wink:. ska kolla in tri-cotti, har ingen erfarenhet av den själv.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Det går även att bära en liten bebis i vaggaställning i mei tai 8)

Bild

Sedan skulle jag väl för en nyföding trots allt främst rekommendera en gosig trikåsjal :heart: Förstår din systers oro och att det kan verka krångligt med över 5 meter tyg. Samtidigt behöver man inte knyta om en trikåsjal varje gång utan kan ta ur och i bebisen några gånger innan man behöver knyta om sjalen igen. Har man väl börjat använda trikåsjalen är sedan steget inte långt till att börja använda vävda långsjalar när bebisen blir lite större :wink:
Användarens profilbild
Av sacha42
Men som ernamalin skrev. En dubbel bärpåse som en tricotti vore vell ultimat för att få den gossiga trikåkänslan men slippa förskräckelsen av en massa tyg. Efter en sånn kommer hon kanske våga sig på en vanlig trikå :D
Användarens profilbild
Av Mia
Fast en dubbel barpase ar inte sa bra for nyfodd da den inte ger stod och sakerhet pa sidorna och pa ryggen...

MT med Breeeeda band eller trikasjal eller en fleecepoch sager jag! :wink:
Användarens profilbild
Av sacha42
Mia skrev:Fast en dubbel barpase ar inte sa bra for nyfodd da den inte ger stod och sakerhet pa sidorna och pa ryggen...

Men man kan ju lägga barnet i vagga i en dubbel likaväl som i en vanlig bärpåse :roll:
Användarens profilbild
Av Mia
sacha42 skrev:
Mia skrev:Fast en dubbel barpase ar inte sa bra for nyfodd da den inte ger stod och sakerhet pa sidorna och pa ryggen...

Men man kan ju lägga barnet i vagga i en dubbel likaväl som i en vanlig bärpåse :roll:
Sa sant! :D

Men om man far en bebis som inte vill ligga i vagga sa ar det val battre att ha en sjal som passar for att bara uppratt ocksa..
Användarens profilbild
Av sacha42
Mia skrev:
sacha42 skrev:

Sa sant! :D

Men om man far en bebis som inte vill ligga i vagga sa ar det val battre att ha en sjal som passar for att bara uppratt ocksa..
Självklart är en vanlig trikå det bästa alternativet, men det var ju just det som systerna var skeptisk till. En MT är bra alternativ men inte lika mysigt, så jag tycker ändå att tricotti är ett bar alternativ att prova med för att få henne att köpe en lång trikå. Gillar barnet inte att ligga i vagga så kan hon alltid sälja den :wink:
Bärpåse är också mysigt men den avlastar ju lite sämre en en dubbel :D
Användarens profilbild
Av Mia
jaja, jag vill inte tjata...:lol:
Skillnaden pa barpase ar ju stodet over ryggen, runt bararen och bebisen.
Dubblabarpasen korsas ju mellan benen pa bebisen och loper ner over ryggen pa bebis istallet for runt.
Koper man en barpase sa ar ju trikasjalen ett komplement sedan, tricottin blir ju lite overflodig. :P :wink:
Plus att en liten bebis faktiskt inte ar sa tung att bara pa en axel.
Nu har jag tjatat fardigt! Lovar. :hide:
Användarens profilbild
Av sacha42
Mia skrev:jaja, jag vill inte tjata...:lol:
Skillnaden pa barpase ar ju stodet over ryggen, runt bararen och bebisen.
Dubblabarpasen korsas ju mellan benen pa bebisen och loper ner over ryggen pa bebis istallet for runt.
Koper man en barpase sa ar ju trikasjalen ett komplement sedan, tricottin blir ju lite overflodig. :P :wink:
Plus att en liten bebis faktiskt inte ar sa tung att bara pa en axel.
Nu har jag tjatat fardigt! Lovar. :hide:
haha härligt vilken glöd, det är bar att du försöker förklara för mig :lol:

En Mt som är sydd av typ lakarnasväv som min Beautiful Barbara som Lycke sytt är dock minst lika mysigt som en trikå, om man nu vill stasta på MT :D
Användarens profilbild
Av Mia
Alltsa jag vet att du fattar! :lol:
Men alla ar inte sjalnordar... :P
Användarens profilbild
Av AnneliJ
Och det är egentligen synd att mängden tyg skrämmer. Man borde kanske bara prata om trikåsjal och glömma de där fem meterna. Sen är ju en STOR fördele med trikåsjalen att den kan man knyta på sig på morgonen och sedan sätter man i och tar ur bebisen under dagen hur mycket man vill och sjalen sitter där den sitter. Himla bekvämt!

Fast den där tygmeterfaktorn skrämmer nog många. Bland annat min man :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?