Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Min nya snygga bortasydda MT ligger bara på hyllan, redan efter ca 4 tester och jag som sågså fram emot att ha en egen MT...

Jag får ont i axlar, rygg, höfter och allra mest bäckenbotten och senast så kunde jag knappt ta mig hem med 8kilos-pojken från dagis, vilket endast ligger 3 minuter hemifrån... (Ja, 8kilos pojken går ju inte på dagis, men hans syster gör... ;-))

Vad gör jag för fel, eller är det fel på MTn eller passar det inte mig (buhu isf...). Den har lätt vadderade band och midjebanden går runt mig ett varv och axelbanden räcker över axel, kors på rygg, fram på mage och bak igen. Jag tycker att tyget glider lite, men kan det påverka så mycket i bärkomfort? Borde jag ha sjalband i axlar i stället för smala vadderade? Knyter jag fel eller vad 17 är det?! MT som ska vara så bekvämt, typ näst efter vävd långsjal iaf...

Någon som har funderingar? Jag vet inte om jag törs hoppas att det är just denna det är fel på (eller som inte passar mig) och satsa på en annan, känns som det blir pengarna i sjön där också... Jag har burit i 6 månader den här gången, helt obehindrat flera timmar om dagen från start, nysnittad och allt, mest i trikå och inte upplevt något liknande hittills...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag blev aldrig vän med min mei tai vad det gällde magbärning, däremot har jag använt den mycket till att bära på ryggen. Jag har också en med smala vadderade band.

Det kanske kan vara värt att prova på? Så kan den kanske användas även om du inte får några andra bra tips på hur det blir bekvämare med magbärning.
Användarens profilbild
Av VenusLi
Man måste dra åt MT:n ganska hårt tycker jag.
Sen är frågan om det kan vara för att du har smala axelband som det skaver in?
Det kan också bero på att du tyget är lite för tunnt så att avlastningen blir för dålig.

Du har inte en bild så vi kan se om du har knytit fel eller för löst?

Personligen är Mei Tai det bästa för oss att bära i men det kan ju också var så att det inte passar er.

Hoppas att du hittar en lösning.
Senast redigerad av VenusLi den fre jan 05, 2007 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Sanfora
Kaffemoster skrev:Jag blev aldrig vän med min mei tai vad det gällde magbärning, däremot har jag använt den mycket till att bära på ryggen. Jag har också en med smala vadderade band.

Det kanske kan vara värt att prova på? Så kan den kanske användas även om du inte får några andra bra tips på hur det blir bekvämare med magbärning.
Hm... Funderad just på det idag, jag behöver ju inte kasta bort den innan jag testat ryggen :-) - tack för påminnelsen!
Användarens profilbild
Av mimmis
Min första Mt var med smala vadderade axelband och det passade inte mej alls... jag kan inte bära i Patapum eller Ergo heller... för mej är det ett måste att ha breda axeband. Nu har jag flera stycken med breda axelband och älskar dom allihop :D Så jag tycker inte att du ska ge upp... har du ingen bekant som har en Mt med breda axelband som du kan prova... ? Jag tycker också att det är viktigt att midjebandet är brett och vadderat, 40-60 cm mittpå... Jag har provat att ha utan vaddering för jag trodde inte att det skulle ha nån betydelse men det tyckte jag att det hade. Lycka till
Användarens profilbild
Av VenusLi
Kaffemoster skrev:däremot har jag använt den mycket till att bära på ryggen. Jag har också en med smala vadderade band.
Det håller jag med om att de är suveräna att bära på ryggen med :) och då tycker inte jag att det spelar någon roll om det är med smala eller breda axelband.
Användarens profilbild
Av Sanfora
VenusLi skrev:Man måste dra åt MT:n ganska hårt tycker jag.

Sen är frågan om det kan vara för att du har smala axelband som det skaver in?

Det kan också bero på att du tyget är lite för tunnt så att avlastningen blir för dålig.

Du har inte en bild så vi kan se om du har knytit fel eller för löst?

Personligen är Mei Tai det bästa för oss att bära i men det kan ju också var så att det inte passar er.

Hoppas att du hittar en lösning.
Axelbanden skaver inte in och inte midjebanden heller direkt, det är snarare så att jag får ont i brist på avlastning, tror jag... Och tyget är ganska tunt, eller snarare lite för följsamt, kanske beror det på det...

Jag upplever också att jag får gå och efterdra hela tiden, så jo - det blir nog för löst, eller snarare aldrig tight nog. Det beror nog på det snygga, lite glansiga tyget då...

Jag får inte ont av Ergon och det känns som en hint att just Mtn jag har inte är den allra bästa för mig, vad gäller tyg och ex axelbandstyp. Kanske törs jag testa en rejälare Mt, typ med kanvas etc och sjalband, vad tror du :roll:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Sen kom jag på en grej till!

När jag började göra en twist på banden över ryggen på barnet så att man mha det får barnet närmare en när man bär så blev det bättre även på mage. Det blir ju inte lika snyggt som om man korsar under benen på barnet, men man får ju faktiskt inte vara hur fåfäng som helst, tycker jag.
Användarens profilbild
Av Sanfora
mimmis skrev:Min första Mt var med smala vadderade axelband och det passade inte mej alls... jag kan inte bära i Patapum eller Ergo heller... för mej är det ett måste att ha breda axeband. Nu har jag flera stycken med breda axelband och älskar dom allihop :D Så jag tycker inte att du ska ge upp... har du ingen bekant som har en Mt med breda axelband som du kan prova... ? Jag tycker också att det är viktigt att midjebandet är brett och vadderat, 40-60 cm mittpå... Jag har provat att ha utan vaddering för jag trodde inte att det skulle ha nån betydelse men det tyckte jag att det hade. Lycka till
Ja, breda axelband är det allra bästa för mig också, tror jag nästan säkert. Jag har verkligen ingen rygg som är i toppskick, inte bäckenbotten heller ännu - men hittills så har bärandet funkar betydligt bättre än förra gången, både med trikå och Ergo.

Jo, det finns sjalbandade MTs i min närhet, kanske ska jag ta mig i kragen och fråga äntligen :-) Ok, 40-60 ska jag tänka på i framtiden, den här är betdligt smalare, kanske har betydelse. Tack för tipset om vaddering på midjebältet också!
Användarens profilbild
Av Sanfora
Kaffemoster skrev:Sen kom jag på en grej till!

När jag började göra en twist på banden över ryggen på barnet så att man mha det får barnet närmare en när man bär så blev det bättre även på mage. Det blir ju inte lika snyggt som om man korsar under benen på barnet, men man får ju faktiskt inte vara hur fåfäng som helst, tycker jag.
Aha! fick för mig att twisten var för mindre barn, var har jag läst det..? Men det funkar för större också, typ halvåringar och uppåt - ska testa, tack för tips!
Användarens profilbild
Av Sanfora
lotusx skrev:Första gången jag provade min MT kände jag som du. Det var inte alls bekvämt. Efter några provningar kunde jag dock bära på magen utan besvär och fram till för några veckor sedan, då jag började jobba, bar jag dagligen min drygt 8-kilos Thea i MT, ibland i flera timmar.

Så här gör jag när jag har Thea på magen:

Knyter MT:en som ett förkläde, ganska hårt, banden räcker runt så att jag kan knyta på magen. Jag gillar att ha min MT ganska långt ned mot höfterna. Efter att ha satt Thea på plats tar jag banden och lägger dem ganska långt ut på axlarna. Korsar sedan banden långt ned på ryggen och drar fram dem igen ganska långt ned under armarna. Sedan hoppar jag lite med Thea så att hon sjunker ned ordentligt och drar åt banden jättehårt, surrar dem på Theas rygg, drar bak dem och knyter.

Sedan är det lätt som en plätt att bära länge. Däremot har jag inte lyckats få det att kännas riktigt bra vid ryggbärande, då skaver det över axlarna.
Det har liksom bara känts sämre än gången innan och inne har jag haft den flera smågånger, för att testa och dra åt etc, men nej - jag tror att tyget inte är bra faktiskt...

Om bandet gick runt ett varv till så tror jag att det skulle funka att dra åt lite bättre, men bandet är för kort och jag för tjock ;-) Ska testa att få ner midjebältet mer, tack för tips. Axelbanden långt ner på ryggen måste jag också försöka med, tror att de sitter för högt och därmed inte ger bra avlastning. Nu slår det mig att det känns precis som att bära med BabyBjörn! *rys* tack för dina handfasta tips, ska testa!
Användarens profilbild
Av Zandra
När jag och virusbrigaden piggnat till får ni prova den bredbandade sorten. :D
Användarens profilbild
Av solanna
Jag tror också att breda barn gör en stor skillnad. Mina band är 20 cm breda och jag lägger dem i sin fulla bredd över axlarna, korsar så långt ned jag kan på min rygg drar fram och korsar runt Dantes rumpa (fortfarande helt utvikta och släta band) och sedan under benen och bak igen där jag knyter. Jag upplever avlastningen som tusen gånger bättre om banden är utbredda hela vägen, än om de är ihopkorvade. Se en bild på när min man bär här:

Bild

Här ser man ju också skillnaden i hur tyget ligger över axlarna jämfört med en Babybjörn (*ryser vid minnet*).

Jag tycker att du ska testa lite andra varianter av MT om du får chansen och se om du inte kan hitta en som passar dig bättre. Min har förresten också vadderat midjebälte och är gjord i ganska kraftig canvas. Eftersom den har dubbla paneler och ett mellanläggstyg däremellan så är ryggplattan ganska stadig. Du får gärna prova min om vi ses på någon sjalträff eller något framöver. Jag har inte så stor koll på vad som händer och eftersom jag dessutom jobbar halvtid numera så är jag bara ledig halva dagar. Men om det händer något kul utåt Bagis-hållet till så kommer jag gärna. :D
Användarens profilbild
Av Sanfora
Zandra skrev:När jag och virusbrigaden piggnat till får ni prova den bredbandade sorten. :D
Åhhhh! Ja, det var ju er jag hade i tankarna, det förstår du ju :-) Tack, tack! Och krya på er, inte bara för Mtns skull! :-)
Användarens profilbild
Av Sanfora
solanna skrev:Jag tror också att breda barn gör en stor skillnad. Mina band är 20 cm breda och jag lägger dem i sin fulla bredd över axlarna, korsar så långt ned jag kan på min rygg drar fram och korsar runt Dantes rumpa (fortfarande helt utvikta och släta band) och sedan under benen och bak igen där jag knyter. Jag upplever avlastningen som tusen gånger bättre om banden är utbredda hela vägen, än om de är ihopkorvade. Se en bild på när min man bär här:

Bild

Här ser man ju också skillnaden i hur tyget ligger över axlarna jämfört med en Babybjörn (*ryser vid minnet*).

Jag tycker att du ska testa lite andra varianter av MT om du får chansen och se om du inte kan hitta en som passar dig bättre. Min har förresten också vadderat midjebälte och är gjord i ganska kraftig canvas. Eftersom den har dubbla paneler och ett mellanläggstyg däremellan så är ryggplattan ganska stadig. Du får gärna prova min om vi ses på någon sjalträff eller något framöver. Jag har inte så stor koll på vad som händer och eftersom jag dessutom jobbar halvtid numera så är jag bara ledig halva dagar. Men om det händer något kul utåt Bagis-hållet till så kommer jag gärna. :D
Hm... Ja, ihopkorvade band har jag nog haft en aning, jag tycker det glidiga tyget gör att jag vill "få ihop det" fort och då blir det nog så. Ska knyta med någon med mig, som kan stödja Mio medans jag brer ut mer.

Ja, jag får helt klart testa lite olika varianter, ska inte ge upp ännu :-D Och något kul här utåt kan man väl alltid fixa ihop, en parkleksträff med picnic och fika eller så, eller hur? Zandra bor ju nästgårds, så vi kan ju synkronisera, för maximal effekt :-D Jättesnällt av dig att erbjuda testning, jag är nyfiken på hur den ser ut live, din!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?