Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Trodde jag hade bestämt mig men nu vacklar jag. Är det easy eller Ella jag vill ha..?

Vill ha en tunn och mjuk sjal, som naturligtvis också håller måttet vad gäller bärkomfort.

Vilken gillar du bäst och varför? Vad är + och - med de respektive?
Användarens profilbild
Av solanna
Oj, det är som att jämföra äpplen och päron tror jag. Det är ju nästan varandras ytterligheter på sjalskalan. Easyn är väl mer än dubbelt så dyr som en Ella. Sedan är Easyn diagonalvävd vilket gör att den har mycket bättre giv och formar sig efter kroppen bättre. Den Ella jag känt på var väldigt tunn och mjuk, kändes som en sval sommarsjal tyckte jag. Min Easy är i och för sig inte jättetjock, men jämfört med den Ellan så är den en filt.

Eftersom jag inte vet vilka kriterier du tycker är viktigast är det supersvårt att råda dig i valet mellan dessa två. Du får nog fundera på om du helst vill ha en tunn och billig sjal, eller en dyr som avlastar kanonbra. Sedan tycker jag att du också ska välja en som du tycker är snygg, för det är en viktig aspekt också!

Och även om Easyn är dyr i nyinköp så är ju andrahandsvärdet jättehögt och det bör man också ha i åtanke.

Lycka till med beslutet ;-)
Användarens profilbild
Av Sanfora
solanna skrev:Oj, det är som att jämföra äpplen och päron tror jag. Det är ju nästan varandras ytterligheter på sjalskalan. Easyn är väl mer än dubbelt så dyr som en Ella. Sedan är Easyn diagonalvävd vilket gör att den har mycket bättre giv och formar sig efter kroppen bättre. Den Ella jag känt på var väldigt tunn och mjuk, kändes som en sval sommarsjal tyckte jag. Min Easy är i och för sig inte jättetjock, men jämfört med den Ellan så är den en filt.

Eftersom jag inte vet vilka kriterier du tycker är viktigast är det supersvårt att råda dig i valet mellan dessa två. Du får nog fundera på om du helst vill ha en tunn och billig sjal, eller en dyr som avlastar kanonbra. Sedan tycker jag att du också ska välja en som du tycker är snygg, för det är en viktig aspekt också!

Och även om Easyn är dyr i nyinköp så är ju andrahandsvärdet jättehögt och det bör man också ha i åtanke.

Lycka till med beslutet ;-)
Hm, svårt...

Priset är oviktigt, faktiskt - så nu gäller det bara att hitta rätt sjal.

Tunn är viktigt. Avlastning är också viktigt, så klart. Men har jag en sjal som känns tjock så kommer jag inte att använda den så ofta som jag borde och då spelar det ju liksom ingen roll hur bra den avlastar :? Vad säger ni om skillanden i avlastning mellan easy och Ella? Är easy så mycket bättre bärmässig att den klart slår Ella, om man skulle leka jämförpris s.a.s. Dvs är Ella så många hundralappar sämre än easy? Pengar spelar alltså ingen roll nu.

Ja, snygg är definitivt viktigt! Problemet är att jag inte hittar SJALEN någonstans... :cry: Valen står mellan de enfärgade, tror jag, även omd et känns lite trist...
Användarens profilbild
Av Helena
Easycare röstar jag för. Easycare är skönare och mjukare. Ella Roon kan skära in lite och nu är det ju vinter och då spelar det ju ingen roll att Ella Roon är svalare.

Men tvätta Easycare sjalen innan du använder den (ifall du köper en), jag tyckte den var lite obehaglig när jag fick min (som jag hyr, den var otvättad när jag fick den), men sen har den bara blivit mjukare och mjukare.

Ella Roo avlastar bra också, men ifall barnet hänger sig utåt mycket i sjalen, så fjädrar den inte så bra, så jag tyckte inte det var så bekvämt att bära Miles när han blev runt ett år i den. Till ryggknytningar är Easycare mycket skönare och stadigare, även om det inte är den stadigaste sjalen.
Användarens profilbild
Av solanna
Sanfora skrev:Tunn är viktigt. Avlastning är också viktigt, så klart. Men har jag en sjal som känns tjock så kommer jag inte att använda den så ofta som jag borde och då spelar det ju liksom ingen roll hur bra den avlastar :? Vad säger ni om skillanden i avlastning mellan easy och Ella? Är easy så mycket bättre bärmässig att den klart slår Ella, om man skulle leka jämförpris s.a.s. Dvs är Ella så många hundralappar sämre än easy? Pengar spelar alltså ingen roll nu.

Ja, snygg är definitivt viktigt! Problemet är att jag inte hittar SJALEN någonstans... :cry: Valen står mellan de enfärgade, tror jag, även omd et känns lite trist...
Jag tror jag vet vad du ska ha för en sjal i så fall. Jag skulle verkligen rekommendera Didymos Indio. Den är diagonalvävd och ganska tunn och mjuk samt enfärgad, men med ett mycket fint vävmönster i. Jag såg en begagnad svart på säljesforumet för någon månad sedan, men den var nog hemfärgad tror jag. Annars finns ju mest lite gladare färger som rött och blått, men du kan ju kanske färga en själv om du vill ha en svart? Själv har jag en ultramarinblå som jag älskar. Jag tycker att Indion kombinerar det som du efterlyser ovan: bra avlastning, förhållandevis tunn samt enfärgad men snygg. :D
Användarens profilbild
Av marlene
Det bästa är om man kan gå på sjalträff och klämma innan man bestämmer sig för det ofta en smaksak vad man gillar. Bebina och carrysling är ju tex också väldigt tunna men avlastar bra. Carrysling kostar minst hälften av vad en bebina och easycare så det är min favorit just nu.
Användarens profilbild
Av zandrama
EasyCare och EllaRoo är vävda på två helt olika sätt vilket gör att de knappt går att jämföra.

EllaRoon är underbar och tunn och mjuk, men är "stum" i vävsättet, vilket gör att den inte avlastar optimalt. Den är dessutom ganska svårknuten eftersom den inte strechar åt nåt håll och nästan omöjlig på ryggen. (Och trots att jag låter så neggo så ÄLSKAR jag min EllaRoo. :heart:)

EasyCare är diagonalvävd, vilket gör att den strechar lite. Den är dock inte lika tunn som EllaRoo, även om det är en av de tunnaste diagonalvävda. Diagonalvävningen gör att den är lättknuten, och den är väldigt lätt att få till även på ryggen, och avlastar bra.

Jag skulle säga att det här är två sjalar som kompletterar varandra väldigt bra helt enkelt, så du får köpa en av varje... :roll: :twisted: 8)
Användarens profilbild
Av Helena
zandrama skrev:EllaRoon är underbar och tunn och mjuk, men är "stum" i vävsättet, vilket gör att den inte avlastar optimalt. Den är dessutom ganska svårknuten eftersom den inte strechar åt nåt håll och nästan omöjlig på ryggen. (Och trots att jag låter så neggo så ÄLSKAR jag min EllaRoo. :heart:)

EasyCare är diagonalvävd, vilket gör att den strechar lite. Den är dock inte lika tunn som EllaRoo, även om det är en av de tunnaste diagonalvävda. Diagonalvävningen gör att den är lättknuten, och den är väldigt lätt att få till även på ryggen, och avlastar bra.
Dra lite i din Ella Roo på diagonalen, så ser du att den också är stretchig. Annars håller jag med dig i allt du skriver. Ella Roo är stum, men det finns viss stretch i den.
Användarens profilbild
Av Sanfora
Helena skrev:Easycare röstar jag för. Easycare är skönare och mjukare. Ella Roon kan skära in lite och nu är det ju vinter och då spelar det ju ingen roll att Ella Roon är svalare.

Men tvätta Easycare sjalen innan du använder den (ifall du köper en), jag tyckte den var lite obehaglig när jag fick min (som jag hyr, den var otvättad när jag fick den), men sen har den bara blivit mjukare och mjukare.

Ella Roo avlastar bra också, men ifall barnet hänger sig utåt mycket i sjalen, så fjädrar den inte så bra, så jag tyckte inte det var så bekvämt att bära Miles när han blev runt ett år i den. Till ryggknytningar är Easycare mycket skönare och stadigare, även om det inte är den stadigaste sjalen.
Fast vi är verkligen VARMA så för oss spelar det roll året runt ;-) Men nu när du säger det, att Elan är svalare, så komemr jag ihåg att jag bar med den ett tag under sommaren ´04 och det var helt ok. Hm, kanske avgörande för mig faktiskt...

Tack för inputs!
Användarens profilbild
Av Sanfora
solanna skrev: Jag tror jag vet vad du ska ha för en sjal i så fall. Jag skulle verkligen rekommendera Didymos Indio. Den är diagonalvävd och ganska tunn och mjuk samt enfärgad, men med ett mycket fint vävmönster i. Jag såg en begagnad svart på säljesforumet för någon månad sedan, men den var nog hemfärgad tror jag. Annars finns ju mest lite gladare färger som rött och blått, men du kan ju kanske färga en själv om du vill ha en svart? Själv har jag en ultramarinblå som jag älskar. Jag tycker att Indion kombinerar det som du efterlyser ovan: bra avlastning, förhållandevis tunn samt enfärgad men snygg. :D
Åh, nej - en sjalkandidat till ;-) Jag som lyckats få ner det till 2... :shock:
Men du, jag tror faktiskt inte att jag ska ha en svart (eller blå), jag lutar mer åt röd eller Aloe isf, det finns allt för mycket svart i min bärgarderob, nu _måste_ vi förstöka skoja upp oss lite... 8)
Användarens profilbild
Av Sanfora
Lin skrev:Efter dina kriterier skulle jag köpa en mörkblå easy - så FIN i verkliheten! Och easyn slår allt annat jag burit i, med hästlängder!
Nja, jag har kollat på den (här inne iofs) och det var inte riktigt jag. (Antagligen helt annat live, men nej - blått blir det inte) :-)
Användarens profilbild
Av Sanfora
marlene skrev:Det bästa är om man kan gå på sjalträff och klämma innan man bestämmer sig för det ofta en smaksak vad man gillar. Bebina och carrysling är ju tex också väldigt tunna men avlastar bra. Carrysling kostar minst hälften av vad en bebina och easycare så det är min favorit just nu.
Jag vet - men jag vill ha nu! :lol: Asch, det blir ju ingen innan jul, som jag trodde, men just nu är dte så himla mycket att jag bara inte hinner. Kankse bestämmer jag mig ändå, det är ju faktiskt bara att sälja och köpa annan. Tur att sjalar har ett sådant bra andrahandsvärde :)

Ok, carrysling och Bebina, ska kolla nogrannare, fast jag har för mig att Bebinastilen inte föll mig på läppen...

Tack!
Användarens profilbild
Av Sanfora
zandrama skrev:EasyCare och EllaRoo är vävda på två helt olika sätt vilket gör att de knappt går att jämföra.

EllaRoon är underbar och tunn och mjuk, men är "stum" i vävsättet, vilket gör att den inte avlastar optimalt. Den är dessutom ganska svårknuten eftersom den inte strechar åt nåt håll och nästan omöjlig på ryggen. (Och trots att jag låter så neggo så ÄLSKAR jag min EllaRoo. :heart:)

Jag skulle säga att det här är två sjalar som kompletterar varandra väldigt bra helt enkelt, så du får köpa en av varje... :roll: :twisted: 8)
Ja, det blir väl så i slutändan, åtminstone under en period :lol: Bärbehoven förändras ju så himla mycket beroende på ålder, årstid, frekvens. Det går ju inte att ha ett bärmedel och knappast inte heller en vävd... :?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?