Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har börjat leta efter en vävd långsjal nu när Alma snart är 4 ½ mån. Jag vill ha en mjuk och gosig (som alla andra?), inte för tjock och svårknuten. Gärna diagonalvävd, OCH till fyndpris. Alltså kommer jag att leta andrahandssjalar. ;)

Vad är största skillnaderna mellan en Stork Leo (natur) och en Didymos Indio (natur)? Tänkte ev köpa en beg och färga kaffebrun. Vilken är tunnast? Mest lättknuten? Skönast? :help:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
:hmm:

Nu har jag bara klämt och provknutit de sjalarna, aldrig ägt någon själv så jag vet inte om jag har ett helt korrekt svar.

Men jag tycker det beror mer på sjalen i sig än på märket faktiskt. Alltså hur pass använd och ingosad den är. Den indio jag har testat var inte alls särskilt mjuk, men det berode nog mest på det exemplaret för folk brukar ju säga att de är mjuka :roll: I väven är de lite mer "buckliga" än leon, har mer struktur, vilket kan göra att de kanske hakar i lite mer när man knyter.

Äh jag vet faktiskt inte.. Leon är kanske aningen tjockare, men plattare i tyget. Båda är bra sjalar 8)

Eh bra svar va?! :lol: Hoppas någon annan kan göra dig klokare :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
:) Har nu både en Stork Leo och en Didy Indio hemma.
Som Kajsa Kavat säger så är Leo slätare på ytan och glider mer när man knyter sjalen. Indion är det ju liksom lite struktur i i och med vävsättet. Indion är glesare vävd och man kan i princip förskjuta trådarna i väven med sina fingrar så den är väl lite luftigare än Leo. Har inte burit i vare sig Leo eller Indio på sommaren så jag kan inte säga klart vilken som är svalast men tippar på Indion.

Bästa fyndpris lär du nog hitta på en Leo, de är lite underskattade tycker jag.
Storken har skönare fållar tycker jag än vad Didy sjalarna har men det är väl egentligen inte någon jättegrej.
Användarens profilbild
Av diddeldi
sjalar är ju alltid lite svåra att beskriva, men det finns ju en massa sjalare i uppsala. du kanske kan få klämma på några av deras? en fördel med didymos tycker jag är att den är vävd av ekologisk bomull.
Användarens profilbild
Av Scharlott
kajsa kavat skrev:jag tycker det beror mer på sjalen i sig än på märket faktiskt. Alltså hur pass använd och ingosad den är.

Båda är bra sjalar 8)
:iagree:

En fördel med Storchenwiege är att de är vävda i öko-tex-certifierad bomull (standard 100, uppfyller kraven för Öko-Tex klass I som har de strängaste kraven av alla klasser samt är anpassat för barn och personer med känslig hud).
Öko-Tex är ett internationellt kontrollorgan som är världsledande för textilier och som garanterar att textilierna inte innehåller några skadliga tillsatser som kan vara farliga för vår hud och hälsa. Några exempel på vad som kontrolleras är bland annat färghärdigheter, pH-värde, formaldehyd, tungmetaller, acrylaminer, bekämpningsmedel, flamskyddsmedel, ftalater, flyktiga organiska värden och biocider. Mer info: www.oeko-tex.com

Hur som helst, båda är bra bärsjalar. Vilken man föredrar torde vara en smakfråga :wink: Rekommenderar därför varmt sjalträffarna i Uppsala så du får möjligheten att klämma och känna lite själv och kanske även jämföra dem vid samma tillfälle, för att sedan välja den som passar DIG allra bäst. Fördelen med att sedan köpa begagnat (som du är inne på) är att någon annan "redan gjort grovjobbet åt dig" - du får en redan ingosad bärsjal 8)
Senast redigerad av Scharlott den ons dec 13, 2006 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Helena
Men Didymos är väl också Öko tex certifierad vore väl konstigt annars.

Jag har en Stork leo natur och jag tycker att den var rätt mjuk från början. Någon skrev att ljusa sjalar är mjukare och jag tror det stämmer i fallet leo natur.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Helena skrev:Men Didymos är väl också Öko tex certifierad vore väl konstigt annars.
Stämmer att både Stork och Didy är öko-tex-cerifierade. Så de bör då vara lika ur den aspekten 8)
Båda är som sagt bra bärsjalar av hög kvalitet. Sedan torde det vara en smakfråga vilken man väljer om man nu vill välja "bara" EN av dem... :wink:
Användarens profilbild
Av Fenomena
Tack för era svar! Det låter som att det är en stork jag söker, så jag har lagt ut en köpesannons. Vi får väl se som detta blir starten av mitt sjalsamlande. :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?