Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av vovvemor
Hej alla!
Efter mycket nosande härinne vågar jag väl mig äntligen på att skaffa ett användarnamn och ställa min första fråga...(antagligen långt ifrån den sista.. :wink: )

Jag blir mamma för första gången i september och har väl mer eller mindre bestämt mig sedan ett bra tag för att köpa en bärsjal. Jag har väldigt dålig rygg, men vill åtminstone prova - det är lätt att bli inspirerad härinne! :D Blivande maken är också väldigt förtjust i tanken på att prova sjal. (Jag är 163, han 184 cm lång, båda rätt "smala".)

Min tanke är att börja med en elastisk sjal - vad jag har förstått är de enklare att knyta och mysigare till en alldeles nykläckt liten - och sedan gå över till antingen en vävd eller en bra bärsele av något slag, när den elastiska blir för "svajig". Tänker jag rätt?

Min fråga gäller helt enkelt som rubriken lyder: vilken elastisk sjal tycker ni är det bästa valet? (gärna med tanke på min dåliga rygg, att min sambo och jag är väldigt olika långa men båda vill bära samt med tanke på årstiden)

Jag skulle heller inte ha något emot att få tag på en begagad sjal - är det någon som har tips på hur man kan gå till väga?

Mycket tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
Av Alven
Jag gillar min Moby! Den är smidig med avsmalnande ändar = liten knut. Den är tillräckligt lång för att båda ska kunna använda den. Den är billig, 390 kr + frakt. Den är gosig, och inte för varm om ni får barn i september. Världens bästa nybörjarsjal tycker jag! :)
Användarens profilbild
Av maimiti
Håller med Alven, fast då är iofs Mobyn den enda elastiska sjal jag testat.
Jag tyckte dock att det var jättelätt att lära sig knyta den. Jag tror jag testade två gånger innan jag fick till det så att jag var nöjd. Då ska tilläggas att jag aldrig ens hade sett en bärsjal mer än på bild innan jag införskaffade Mobyn... fast det hade kanske varit lika lätt oavsett vilken jag köpt.
Användarens profilbild
Av Pyron
Jag hade en UBW när min lilla var liten. Den tyckte jag var kanon och man fäster den med ringar så då bli rdet ingen knut.

Kan bara säga att jag var helnöjd.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag gillar också min moby wrap jättemycket! både jag och min man bär i den, och ingen av oss tycker att den är för kort (eller för lång). det är skönt att den har avsmalnande ändar för knuten blir inte så stor. och jag tyckte att det var lätt att lära sig knyta.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag har en moby o jag älskar den...har inte provat någon annan iof men jag har varit supernöjd. Även om jag tycker att han är för tung o att hoppizen avlastar mkt bättre nu så använder jag den ändå ibland som "snabbsjal" eller nu sist när han var sjuk...
Användarens profilbild
Av Erik&Idasmamma
Dags för mitt första inlägg här i forumet :D
Jag har en Pikku-Ruu som jag är jättenöjd med. Har visserligen inte testat nån annan. Den är lätt att knyta, tunn, har avsmalnande ändar.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Jag tror helt enkelt att det är en smaksak. Jag har en Pikku Ruu, och den tycker jag är kanon. Jag valde den pga färgen och för att den inte är så jättelång (jag är så kort).

Nu är min lilla 4 månader, och nu bär jag inte så mycket i den elastiska längre för jag tycker inte den avlastar tillräckligt, men hemma för att mysa i funkar den till fortfarande.
Användarens profilbild
Av aha
Jag har bara erfarenhet av Moby Wrap och Baby Bundler och BaBu:n är en stadigare sjal tycker jag.
Tycker att den avlastar bättre än Mobyn.
Mobyns fördel är att knuten bli mindre och att hela sjalen känns nättare.

Jag började med en moby och köpte en babu senare i ett svagt ögonblick :wink: tänkte sälja mobyn då men i nuläget är det babun som är "över" mest för att jag kommer köpa en vävd sjal och tycker att mobyn kan vara bra till nyfödd om man sen redan har en vävd.
Nu ska jag ju inte ha fler barn men det har jag sagt tre gånger förut så man vet aldrig 8)

Svårt det där, speciellt när man inte kan prova sjalarna utan får försöka läsa sig till den info man behöver.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Tack för alla svar, vad snälla ni är!

Ser jättemycket fram emot att få prova knyta och pyssla med en sjal såsmåningom - synd bara att man inte har något "levande" att öva på innan liten kommer! (Visserligen har jag hundar, men jag tvivlar på att det är bekvämt med femtio kilos-bebisar på magen... :lol: )
Användarens profilbild
Av Lingling
Har du ingen lagom stor valp på lager???
Vi hade en sån där knähund ett tag och hans förra matte bar honom i sele nä han var valp ... han var så söt ... :cry:

Kan bara säga att jag har en lång bundler och älskar den, önskar jag hade en till att byta med här hemma, händer att det kommer mat eller mjölk och kräks på den, eller förut idag diskade jag och den kunde blivit nedstänkt, skulle vilja ha en ljusare att byta med också, men den är varm somliga dagar därför har jag en antigua som extra.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Lingling skrev:Har du ingen lagom stor valp på lager???
Vi hade en sån där knähund ett tag och hans förra matte bar honom i sele nä han var valp ... han var så söt ... :cry:
Haha, nej, tyvärr - de är vuxna båda våra klumpar, och även om de är medgörliga och snälla så...nja... :wink:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?