Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av E och S
Jag har en Sino som jag bär min 3 1/2 månaders tjej i och nu börjar jag klura på att köpa en ringsjal eller en bärsele i tillägg. Jag har tittat på en BB-sling. Någon som har erfarenhet och åsikter av och om en sådan? Mei tai bärsele har jag också sneglat lite på...Vad ska man välja...? Saken är den att jag tänkte att jag ev. kunde använda en ringsjal/sele även till den äldre som är två år. Hon har dock aldrig blivit buren i någon slags sjal så jag vet inte vad hon kommer att tycka om det (tänkte att det kunde vara bra komplement till ståbräda).Men det är i huvudsak till lilltjoppan jag tänker den. Ni som har erfarenhet, vad tycker ni - ringsjal eller sele?

Tacksam för svar
Användarens profilbild
Av Anso
*harkel*
Vågar man säga både och? :)
Ringsjal är suveränt till vår 2-åriga tjej som går mycket själv.
Ringsjalen blir bara bättre och bättre ju stadigare och äldre barnet blir tycker jag och riktigt glädje av den hade kanske jag först när Hanna var ca 5-6 månader. Sjuka, klängiga barn när man ska laga mat osv.

Du kan ju ha en Mei Tai även till ett äldre barn om du ska bära lite längre men ringsjal tycker jag är smidigare om barnet ska upp och ner mycket.

Du fick nog inte så mycket goda råd här egentligen mer än att jag säger "både och" om det är möjligt.

BB-sling har jag inte provat själv men den är ju gjord i samma tyg som de långa bärsjalarna så den är säkert rätt skön kan jag tro. Själva vikningen är axeln spelar också in och det varierar ifrån person till person vad man föredrar.
Av E och S
He he...har nog tänkt tanken att det vore bäst att ha bägge och :-). De fyller ju lite olika funktion så det kan det ju faktiskt vara värt.
Användarens profilbild
Av Anso
Bor du så till att du kan gå på en sjalträff så brukar ju det vara rätt bra!
Av E och S
Har du förresten någon ringsjal du rekommenderar?
Användarens profilbild
Av Tabby
Har en bb-sling. Go och skön att bära i.
Av Aelia
Själv har man både ringsjal OCH mei tai, och jag skulle inte vilja behöva välja om man säger så. :wink: Jag har en Ringo som vi älskar
Och så har vi Ergo oxå :roll:
Av E och S
Tack för svar :-). En till fråga: Ringo vs BB-sling? Någon som testat bägge?
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker att det är väldigt mycket bekvämare med sele än med ringsjal, så jag använder nästan bara ergon (fast jag har ett gäng ringsjalar också). fast det är klart att båda är bra om man har möjlighet till mer än en :wink:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Vill du bära även långa stunder är ju en mei tai alt. bärsele att föredra framför ringsjalen (så slipper du snedbelastningen). Samtidigt är ringsjalarna toppenbra som snabbalternativ - i fall du har ett barn som vill upp och ner mycket :wink:

Givetvis kan du ha både en ringsjal och mei tai/bärsele (det har jag ju själv :wink: ), men skall du välja bara en så skulle jag personligen satsa på mei tai/bärsele 8)
Av E och S
Vilken är skillnaden mellan Ergo och Mei Tai? Ergon är mer "seleaktig", eller? Önskar att det fanns fler butiker här som sålde sjalar så man kunde prova. Går ju att läsa om det på nätet men det är skönt att kunna fråga er som använder dem :) .
Användarens profilbild
Av diddeldi
var bor du nånstans? kanske finns det nån sjalträff i din närhet?

jag har både ergo och mei tai, och gillar ergon bättre för den kan man ha hängande på höften när barnet ska upp och ner hela tiden :wink: . med mei tai så släpar tyget i marken då. fast båda är bra :wink:
Av E och S
Bor i Umeå, har inte 'stött' på någon sjalträff här. Fast det behöver ju inte betyda att det inte finns :)
Användarens profilbild
Av Nova
E och S skrev:Tack för svar :-). En till fråga: Ringo vs BB-sling? Någon som testat bägge?
Ja, jag har båda.
BB-sling har ett mer avlastande tyg vilket är av stor betydelse om du har ett lite tyngre barn. Samma slags tyg som i diagonalvävda långsjalar.
Ringon mer stum.
Ringon är snyggast av de två, men jag föredrar BB-sling.
Användarens profilbild
Av Nova
E och S skrev:Vilken är skillnaden mellan Ergo och Mei Tai? Ergon är mer "seleaktig", eller? Önskar att det fanns fler butiker här som sålde sjalar så man kunde prova. Går ju att läsa om det på nätet men det är skönt att kunna fråga er som använder dem :) .
En ergonomisk sele, tex Ergo, är formsydd och lite större och stelare.
Får ner tyngen effektivt och fördelar den en hel del över höfterna, men även över axlar.

Mei Tai är ett mellanting mellan sjal och sele. Ett tygstycke med fyra remmar, ett i varje hörn.
Titta här om du är intresserad av hur en Mei Tai fungerar och hur den kan användas. http://www.kozycarrier.homestead.com/instructions.html
Personligen tycker jag att Mei Tai är mer flexibel. Man kan variera knytningar och positioner på ett helt annat sätt än med sele.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?