Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av AnKa
I instruktionshäftet som jag fick med ringsjalen så finns beskrivet hur man bär en liten bebis upprätt i ringsjalen. Jag har provat men inte lyckats få det bra. Någon som vet hur man gör?
Går det att använda ringsjalen innan bebisen är så stor och stadig att den kan sitta på höften? Ja, vagga går ju bra förståss men det uppskattar inte min tös när hon är vaken och inte ammar.
Användarens profilbild
Av Elina
man kan ju ha bäbin upprätt mage mot mage så fort hon kan hålla huvet någolunda stadigt.

Annars vet jag inte, skaffade min ringsjal då lillen var 3 månader.

Den här länken kanske är till hjälp, den är ju för knytsjal, men det funkar ju på samma sätt...

http://www.mamatoto.org/PortalVBVS/HowTo/FrontMayan/
eller...
http://www.kantoliinakanava.fi/sidontao ... peruskehto
eller
http://www.kantoliinakanava.fi/sidontao ... ngasliina1 och sen...
http://www.kantoliinakanava.fi/sidontao ... ngasliina2
funkade dock inte alls för mig....

lycka till =)
Användarens profilbild
Av Suskiv
AnKa skrev:I instruktionshäftet som jag fick med ringsjalen så finns beskrivet hur man bär en liten bebis upprätt i ringsjalen. Jag har provat men inte lyckats få det bra. Någon som vet hur man gör?
Går det att använda ringsjalen innan bebisen är så stor och stadig att den kan sitta på höften? Ja, vagga går ju bra förståss men det uppskattar inte min tös när hon är vaken och inte ammar.
Jag testade faktist att ha Torkel upprätt i ringsjalen. Hug-a-buben hänger på tork och storkis är i varmaste laget att ha inomhus. Jag gjorde iaf så att jag satte honom på magen, spred tyget från knävecken upp till nacken. Drog åt så mycket som krävdes för att han skulle sitta still. Han hamnade lite mer åt vänster på magen och jag stöttade honom med vänsterarmen. Fick lite avlastning och hade en arm fri. Kändes inte lika säkert som i långsjal, men funkade ganska bra med tanke på att jag endast burit Tova på höften i ringsjal tidigare.
Av Marika
Visst går det att ha en så liten i ringsjal upprätt läge. Jag hade Svea i Bärabarnsjal upprätt fo.m. det att hon var två veckor, hon vägrade ligga i vagga. (Har tom. storstädat med Svea sovandes på magen på detta sätt!)
Jag tror tom att det är lättare att få till det med en ringsjal efter som du kan justera när barnet är i. Mitt vanligaste fel i början var att jag knöt för löst.
Här är några tips.

Tänk på att inte få ringarna för långt ner. Se till att de är lite högre upp från början då de glider ner en bit när du drar åt.

Se till att du gör som en påse av tyget. Inte för stor påse då det kan bli svårt att dra åt.
Lägg barnet mot axeln och låt den lille glida ner i "påsen". dra åt om det behövs.
Den nedre fållen skall var mellan din mage och barnet.
Se till att benen är i grodposition. Om den lille liksom vill spjärna emot med benen och liksom vill ställa sig upp, gunga lite liksom upp och ner så brukar de hamna i rätt position och rumpan åker der i rätt läge.

Jag bar Svea på detta sätt med benen innanför tills hon var 4-5 mån.
Jag tycker personligen att det är osäkert att ha benen utanför på barn yngre än 4 mån i kortsjal/ringsjal eftersom de har så liten rumpa och korta lår som de "sitter" på när de inte har ett kors knytet under rumpan. Samt att vintertid är det lättare att hålla fötterna varma på detta sätt.

Min Svea brukade ibland glida lite åt sidan efter ett tag, men det brydde jag mig inte om eftersom hon var nöjd. Jag hade ofta handdukar (läs kräkdukar!) i sjalen, ibland blev de som små huvudstöd om hon gled åt sidan.
Hoppas att du blir lite klokare.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av AnKa
Tack Marika för ditt utförliga svar.

Nu har ju problemet , så att säga, löst sig av sig självt. Min lilla tös är nu en stadig bit på fem månader. Hon sitter nu bra på höften och jag måste säga att jag använder ringsjalen allt mer, även om jag tycker allra bäst om långsjal.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?