Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
jag har funderat några veckor på det här. En av de vanligaste frågorna om sjalar jag får är "Vilken är bäst?" Svår fråga, för det beror ju på vad man föredrar, hur gammalt ens barn är, och hur ofta och länga man ska bära.

Men det är inte det jag tänker på, utan jag undrar varför är det så viktigt att köpa "den bästa sjalen"? Det är nästan bara i Sverige jag hör det där resonemanget. Nästan vilken bärsjal som helst är ju bra, och milsvittmycket bättre än ingen sjal. Duger inte den näst bästa?

Samma med långa sjalar, i Sverige hör man ofta att folk "tar den längsta så kan du göra alla knytningar". utifall att, liksom.

Nån som har några tankar?
Användarens profilbild
Av marlene
tinaw skrev:jag har funderat några veckor på det här. En av de vanligaste frågorna om sjalar jag får är "Vilken är bäst?" Svår fråga, för det beror ju på vad man föredrar, hur gammalt ens barn är, och hur ofta och länga man ska bära.
:iagree: Det beror på vad man har för behov just då, ibland är en tok lång sjal bäst ibland är en jätte kort bäst.
Användarens profilbild
Av medusan75
Fast kanske de som bara vill ha en. Själv har jag bokat mig på Belindas Anna som hon har till salu (jag bara väntar på barnbidraget). Det är inte färgen jag skulle ha valt om jag skulle köpt en ny, men jag tycker fortfarande att den är en fin sjal. Innan hade jag nån önskan om att det faktiskt räcker med en bra sjal (den bästa). Men jag har insett att så kommer det inte att bli och då har det inte längre någon betydelse. Nu vill jag ju ha en Eva, rosa Easy, Ulli (den verkar skimra så fint), Lille etc etc. Alltså om jag bara ska ha en så är det så mycket viktigare att valet blir rätt. Fast som för alla andra så lär man sluta med att man köper och säljer i all oändlighet.
Var det nån som hängde med? :blahblah:
Av Tyche
Jag ville ha den bästa, jag skulle bara ha en sjal och visste inget om dom mer än att dom skulle vara bra för både barn och förälder. Eftersom jag inte visste, vill jag inte köpa den "sämsta" sjalen för runt 500 kronor och sen inte kunna använda den. Varför jag inte skulle kunna använda den vet jag inte, visste ju inget om sjalar mer än att det var tyg. Och en del tyg är bra annat är skit liksom :lol:
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag håller med men kan ändå förstå resonemanget. Är man helt ny på ett område har man ju ingen möjlighet att bedöma vad som är bra/dåligt och då är det ju himla bra med såna här forum där man kan få fråga vad andra anser vara det bästa.

Lite ekonomisk fråga är det väl också. Visst en sjal kostar inte som en vagn, men har man inte testat sjal så VET man ju inte om man/barnet kommer att gilla det och då kan det vara ganska mycket pengar att lägga på att "bara prova". Och då kanske man vill veta att man köper något bra.

Men, självklart finns ingen "bästa" sjal. Däremot finns ju en massa åsikter och erfarenheter som man gärna tar del av innan man bestämmer sig. Kanske extra mycket så när man inte kan få se sjalarna irl innan man trycker på köp-knappen. Det vore kanske skillnad om man fick klämma lite själv, men då skulle man säkert fråga expediten ändå :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av Linnea
Jag hade bara tänkt köpa en sjal, å så ville jag ju inte stå med en för kort heller....

tror just att det är detta att man faktiskt inte tror att man kommer vilja köpa en ny varje månad :lol:
Av Aelia
För att så många vill nog ha bara en sjal(i början iaf) och så klart vill man köpa den bästa och inte den sämsta. Och när man inte vet så mycket om sjalar,frågar man så klart efter den bästa, vad skulle andra rekommendera. Tycker att det är ganska självklart. Inte frågar man likson efter den sämsta :wink:
tinaw skrev: Men det är inte det jag tänker på, utan jag undrar varför är det så viktigt att köpa "den bästa sjalen"? Det är nästan bara i Sverige jag hör det där resonemanget.
Så tänker många i olika länder, i dem länder jag har bott och besökt iaf, och från kompisar från olika länder :wink:
Användarens profilbild
Av Isanna
Jag är en sån här person som gärna vill köpa "det bästa", det känns bättre då på nåt vis, men jag vet att jag bara lurar mig själv.

En annan fråga som jag tänkt på hur sjalbetygen skulle se ut om alla sjalar hade kostat lika mycket?! Jag tror att det skulle se lite annorlunda ut då. För som det är nu så ligger väl Easy och Didy i topp, men är de egentligen så överlägsna? Är de värda sina pengar egentligen i jämförelse med andra billigare sjalar?
Användarens profilbild
Av mian
Håller med om att det inte finns någon "bästa". Alla har olika smak! Men att däremot vilja välja den bästa är nog en personlighetsfråga.

Jag är hopplös, jag nöjer mig inte med en bra sjal/stekpanna/tapet. Jag vill vara säker på att jag sett alla och valt den bästa. Sedan kan jag gå och ha ångest och gräma mig i veckor ändå över om jag verkligen köpte de bästa tandpetarna.

Sambon kan gå in i en affär och hitta vad-det-nu-är och bara köpa det. Utan att titta i de fyra andra affärerna som också finns. För honom är tillräckligt bra nog. För mig existerar inte begreppet tillräckligt bra.
Användarens profilbild
Av Helen
Det är som att fråga" Vad är kvalitet?"
20 olika personer kommer inte att ha samma svar på det även om vissa svar kommer att vara samma.
Jag har inte stött på så många rysligt dåliga sjalar, bara sjalar jag inte själv föredragit. Men just den som jag inte tyckt om kanske någon annan älskar....
Användarens profilbild
Av JozephineEriksson
Ja jag ställde en sån fråga. Varför? hmm.. Tror det är för jag är ganska ny inom sjalvärlden och då jag lägger ut pengar vill jag ju ha den som är bäst! Den som avlastar bäst, snyggaste och finaste sjalen :D Vill inte alla det ? :)
Visst så småning om vill jag ha många, men nu blir det ju bara en i taget, och jag vill ju ha den som "folk" tror är bäst för mej och den "folk" gillar mest. Hmm... Blev det rätt.?
Användarens profilbild
Av tinaw
Jozephine, det var inte din fråga jag tänkte specifikt på, jag säljer ju sjalar och tyger, så jag får frågan ofta och har funderat ett tag på den.

Det jag tänker är att skillnaderna mellan flera märken är så hårfina att man ska vara lite nörd :lol: för att riktig bry sig. Så varför öda all energi på att hitta det "bästa"? Jag är nog mer för "tillräckligt bra" helt enkelt :D
Användarens profilbild
Av Måsen
"Den bästa" sjalen är ju olika för alla verkar det som. Jag har letat länge för att hitta den ultimata sjalen för just mig (just nu). Om några månader kanske en annan är den bästa.
Från början, när jag skulle byta från trikå till vävd, så trodde jag nog att jag skulle hitta en sjal som jag skulle vara nöjd med för all framtid, men så blev det ju inte precis...
Användarens profilbild
Av norkmedoo
att man önskar "den bästa" kan jag förstå... men varför bara en?

man bär på olika sätt, olika länge...
och man vill kanske se lite olik ut från dag till dag 8)

men om jag skulle välja bara en typ av sjal så skulle den bli lång!
man kan bära från dag ett, och långa stunder och på flest olika sätt
med fantastiskt bra avlastning...

att man sedan har en tre-fyra ringsjalar, en hög bärpåsar, tre-fyra selar,
några kortsjalar och ytterligare 7 långsjalar måste tyda på ett väldigt
aktivt och inspirerande liv... här inne på sjalbarn :lol:

men jag håller med dej tinw, många gånger är "tillräckligt bra" den bästa,
framförallt i samband med "den vackraste" :wink:
Användarens profilbild
Av Helen
För mig gäller det tycker jag att hitta sjalen som uppfyller kundens behov.
I första hand sort, sedan tjocklek ( sommar eller vinter) när man bär, hur man bär mm mm.
Oftast så finns det ett antal kvar efter den sorteringen.
Då tycker jag man ska gå efter färg. En sjal man tycker om blir man oftast nöjd med.
En sjal med värdens bästa avlastning som man tycker är ful kommer man förmodligen inte att använda... eller så känner man sig illa klädd...

Man ska MÅ BRA med och i sin sjal! :D

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?