Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är nybörjare bland sjalar, men är väldigt nyfiken. :) Har testat lite hemma och knutit lakan och gardiner, men det blir fel längd och alldeles för tjockt och otympligt. Har en dotter på 1½ år som väger nästan 11 kg. Vill kunna bära henne både på magen och ryggen, ibland även längre stunder. Vill inte ha en alltför stum, tjock eller klumpig sjal.

Vilken sjal skulle ni då rekommendera?

Har förstått att elastiska sjalar inte funkar så bra för större barn, är det alltså uteslutet med en elastisk sjal för ett så stort barn?

Jobbar på ett syskon, finns det sjalar som fungerar bra för både nyfödda och stora barn eller är det bättre att skaffa en till då?
Användarens profilbild
Av Anso
Hej och välkommen!!

Jag tror nog att det bästa är om du går på en bärsjalsträff så får du titta på sjalar i verkligheten och prova och få råd. Det brukar vara träffar i Stocholm rätt ofta och det är rätt skojiga tillställningar. Sitta i gräset och fika och prata om ditt och datt och naturligtvis även bärsjalar.
Här verkar det stå om nästa ev. träff i Stockholm:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=

Det finns ett rätt stort utbud av sjalar som du redan har märkt.......
Beroende på hur stor du är så behöver du en vävd sjal på omkring 4,7 meter för att klara alla knytningar på mage och rygg för bebis eller ett större barn. En del klarar sig med 4,2 meter medan en del behöver 5,2 meter (men det brukar bli för mycket sjal om man ska knyta på ryggen).
Användarens profilbild
Av Fragglan
Tack så mycket! :) Känner mig verkligen som en novis när det gäller sjalar och det här forumet. :wink: Det llåter ju som en bra ide att gå på ett möte för att klämma lite på olika sjalar och kanske prova några. Är jätteivrig och vill så gärna ha en sjal så fort som möjligt, men det är förstås klokast att testa lite först. 8) Drar kanske XL eller 48 i tröjor, det beror lite på modellen. Jag är ju lite rund, så det kan hända att jag behöver en lite längre sjal.
Användarens profilbild
Av April
Ett annat alternativ när din flicka är lite större (och vill ner och upp) är en sele såsom Ergo, Patapum eller Sutemi...

Kram
Användarens profilbild
Av Cayenne
min personliga favorit är Didymos Jakob. Det finns ju fler färger som har samma tjocklek och vävsätt, men jag tycker den är klart bäst till min 1½-åring. Jag vill inte ha för lång sjal. min JAkob är 370 lång och det är perfekt, för så slipper jag släpa den i marken när hon går själv.

Jag ska tillägga att jag är liten och kort, samt att jag säljer just Didymos-sjalar.

Trikåsjal är inte att rekommendera till ett så stort barn.
Användarens profilbild
Av korell
Du har fått bra svar tycker jag, och min tös är bara nio månader. Men ändå :)

Om du inte har möjlighet eller om det kliar i beställarfingret så är min rekomendation en easycare eller en didymos i den färg du gillar bäst i längden 5,2m. Då har du en sjal du bör kunna knyta alla knytningar med och en sjal som tillhör de tunnaste diagonalvävda på marknaden. Vissa didymos är jaquardvävda och därmed kanske ännu lite tunnare.
Av BumbiBarn
Det finns många många olika märken av vävda sjalar ute på maknaden idag. Det finns s.k "sommarsjalar" som är lite tunnare och passar bra nu när det är varmt, men av vad jag har förstått så avlastar de lite sämre än en mer "rejäl" sjal. Finns lite olika prisklasser med...

Du kan ha en vävd sjal även till en nyfödd, men en vävd sjal är svårare att lära sig knyta än en elastisk. En elastisk sjal knyter du först och sätter sedan i barnet, en vävd får du "knyta in" barnet från början.

Kika lite på "säljes", där kan du säkert hitta en fin vävd sjal som du gillar, man skall ju trivas med färg och mönster med.

Sedan rekomenderar jag dig att köpa en trikåsjal när det blir syskon, det finns inget mysigare än att bära bebis i tikåsjal! De flsta trikåsjalar sägs passa tills barnet väger 15 kilo, jag tycker det känns som att det är läge att byta när barnet är runt 1 år, lite beronde på storlek förståss! Jag hade nog kunnat bära min dotter som är 16 månader i min Baby Bundler än idag, men jag valde att sälja och köpa något annat bärredskap när hon var strax under året.

/ Jenny
Användarens profilbild
Av Fragglan
Tack för alla kloka ord och bra tips April, Cayenne, korell och BumbiBarn! :D :loving:

Jag har nu betalat en fin hemmasydd sjal som jag hittade här på "säljes". :tumsup:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=26819

Vill gärna ha fler sjalar också, men har inte råd med en jättedyr just nu, så det får vänta lite. Det finns ju såå många fina sjalar, man vill ju ha alla!! :wink: Är så otroligt glad att jag hittade en fin långsjal till ett bra pris! :vågen: Åh, vill att den ska komma på en gång, vill ju börja bära min älskade dotter nu på en gång! :rock:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?