Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Aurian
Dilemma... :oops: Jag har en ettåring och ska få nästa lilla i juli. :D
Jag har en kort bärsjal, bärabarn. Men jag vill ha en lång vävd sjal så att jag kan bära längre stunder (så man slipper att alltid behöva ta med sig syskonvagnen).
Jag är en total nybörjare i sjalvärlden, då jag knappt hann använda bärabarn-sjalen innan magen kom ivägen ;-) Så tips och råd är verkligen på sin plats. :lol:
De jag har hittat är Hoppendiz, Amazonas Antigua, Bebina, Babylonia, Rebozo, Storchewiege, EllaRoo Wrap och Easycare... 8)

Jag är ganska kort, men killen är lååång och även han ska ju kunna bära, så det "måste" väl nästan vara en längd på ca 5 meter för att få till alla knutar (dubbel x-omslut tex) :shock:
Sen så är det ju på sommaren som bebben kommer, så den ska ju helst vara ganska sval. Bärabarn-sjalen tycker jag är för tjock, så det blir fort svettigt även om det inte är så himla varmt ute. Knuten blir ju också väldigt bullig oavsett hur jag gör, så det vore ju bra med en sjal som man kan få till "små, nätta" knutar med. :P (så där kanske åtminstone storkisen trillar bort...)
Den måste såklart även vara stadig, så att jag orkar bära långa stunder och fortfarande när barnet är lite större...
Sen skadar det ju inte heller om sjalen är relativt billig (vilket då suddar bort ytterligare någon av sjalarna, åtminstone Easycare) :?

hmm... Ja lätt är det ju inte :roll:
Av LL
Jag tror också det är svårt att hitta en sjal som täcker alla behov när man har en nyfödd och en ettåring och vill kunna bära både snabbt och stabilt samt har en lång och en kort förälder.

Bära-barn-sjalen verkar ju inte idealisk eftersom den antagligen måste knytas om beroende på om du eller mannen ska bära samt beroende på om det lilla eller stora ska bäras. Ja, den kan till och med behöva knytas om beroende på om den som bär eller barnet har mycket eller lite kläder på sig. Pust, vad jobbigt...

För snabbärande så skulle jag sälja bort bära-barn-sjalen mot en ringsjal som enkelt kan justeras. En sådan är guld värd med en klängig ettåring vid spisen, transport av barn till bilen, när någon inte vill åka vagn etc. Lätt att ställa in efter både barn och bärare. Inte så varm på sommaren. Med en nyfödd orkar man nog bära rätt länge i ringsjal eftersom den relativt låga vikten fördelas bra - om än snett - på bäraren.

För långtidsbärande så är ju, som sagt, en trikåsjal oslagbart till en nyfödd, så jag skulle inte avstå det. Och det är ju ändå den nyfödde man bär mest. Pikku ruun är ju sval, men om jag har rätt för mig så är den betydligt kortare än andra elastiska. Kolla upp det med tanke på att din man är lång. Hug-a-bub ska vara smalare och därmed svalare än andra trikåsjalare.

Om ni har råd med ytterligare ett bärhjälpmedel så kan ju en sele, typ patapum, vara bra för att bära storasyskonet i. Den har ni ju valuta för riktigt länge om ni skaffar den nu. Men det är väl det minst prioriterade av det jag föreslår eftersom bebisen inte kan använda den ännu.

Lycka till! Du får säkert helt andra råd av någon annan här inne. Läs, lyssna och fundera.
Användarens profilbild
Av Aurian
Tack för svaren!
Ja... inte blev jag mycket klokare :oops: (fast det beror nog mest på min grötiga gravid-hjärna :lol:

Kanske skulle det smartaste för oss ändå vara att köpa två sjalar på en gång... Ifall att killen vill bära samtidigt. :P Fast jag tror nog inte att ekonomin tillåter att köpa dem samtidigt, så vi börjar med en :wink:

Hmm...När jag går in och läser och tittar lite mer på de olika sjalarna så känns det mer och mer som att en Rebozo skulle vara något för mig :D
Den är ju vävd, elastisk och så står det att den är tunn och idealisk att ha på sommaren! http://www.stjarnbarn.se/rebozo.htm Verkar ju vara rena drömmen :lol:
Någon som har erfarenheter av en Rebozo och kanske kan styrka påståendena?

Hmm... Lutar nog kanske åt att jag försöker sälja bärabarnsjalen då, som LL föreslog, och skaffa en ringsjal istället för korttids-bärande (blir ju en del till och från bilen osv.) Och så köper jag troligtvis en Rebozo...
Ska ju bara vänta tills det kommer lite pengar också :roll:
Användarens profilbild
Av melles mamma
froggie- kom på sjalträffen i mariefred den 17:e så finns det massor av olika sjalar på plats!! :D
Användarens profilbild
Av Aurian
Det låter väldigt frestande med en stor sjalträff, Men tyvärr är det lite väl kort varsel för oss.. :(
Får hoppas på en ny träff kanske när krypet redan kommit... Det är ju trots allt bara 1½ månad till bf! :D

För tillfället lutar det åt en Hoppendiz då jag ju kan bära vilken som helst av ungarna i den, och så ska jag göra om min BB-sjal till en ringsjal :P Har en i färgen "mint" (turkos) och tänkte skaffa purpur-röda aluminium ringar till 8) Hoppas det blir bra...
Fast jag måste ju vänta tills jag får en symaskin först också (mina föräldrar har lovat mig en, men jag måste ju bestämma mig för vad jag vill ha för någon :roll: )

Nu är jag bara fundersam över vilken längd jag ska välja... Till mig själv skulle det säkert räcka med 4,6m, men killen ju 1,98 lång... Fast han är väääldigt smal, så jag undrar om det inte skulle räcka med en 4,6 för honom också... :roll:
Användarens profilbild
Av mojsan
...att du kan köpa en 4,6 iallafall, Min hoppis är 5,4 och det är för långt. Min sambo bär inte i sjal, jag trodde nog att han skulle prova iallafall, så kp efter dig själv först, prova om mannen kan med den, annars får ni väl skaffa en lä'ngre sen. Hoppiz finns bl.a. hos ingrid på babydesign.se, hon har sin affär i västerås, och det är ju bara en dagstur bort, om ni vill åka o prova sjalarna "live" ... Hon har dock inte alu-ringar (hon har bara plast), men det kanske du kan köpa från louise på stellaris.se?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?