Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av LL
Funderat på en sak som kanske ni kan hjälpa mig med:

Om jag ska ha två sjalar och tänker mig den ena längre, runt 5 meter, och den andra kortare, runt 4 meter. Den längre för omslutetknytningar och den kortare för ryggen, höften etc. Vilken av dessa längder ska vara i diagonalvävt tyg tycker ni?

Jag är ute efter att få veta när det diagonalvävda tygets fördelar är viktigast. Är följsamheten i tyget oumbärligt vid en snabb ryggknytning eller är det när man knyter omslutet med tyget varv efter varv runt kroppen som diagonalväven utnyttjas maximalt?

Vad säger ni?
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker nog att det alltid är fördelaktigast med diagonalvävda sjalar. Det blir bäst avlastning och skönast för axlarna i alla knytningar.
Användarens profilbild
Av Helena
Har tänkt lite mer, Ella Roon (som inte är diagonalvävd) är helt OK till omsluten knytningar på magen med smokingbältet innanför och korset utanför. Tvärtom tycker jag är omöjligt med Ella Roon pga att den är så stum, alltså det som brukar kallad x-omslut 2 med smokingbältet utanför och korset innanför.

Vilka sjalar är det du väljer mellan? Eller tänker du sy själv? Sen tänkte jag på en sak, din flicka är ju inte så liten, du kanske klarar dig med bara en fyra-meters sjal.
Av LL
för svar.

Jag har läst här att det är oumbärligt med sjalar i olika längder :)

Har en babylonia på dryga fyra-och-en-halv-meter som jag tycker är bra men blir lite sugen på att prova någon av de där "tungviktar- sjalarna" som så många av er har och talar varmt om- storkis eller didymos. Eller kanske ska jag ha en svalare sommarsjal - och då gärna någon av de snygga Ella-Roo färgerna.

Det var vid tanken på att köpa både-och (!) som funderingar kring längder kontra kvalitet kom upp. Eller är det ett mellanting av typen easycare eller bebina som är idealet? Ja, du känner igen de här funderingar som så ofta ventileras bland inläggen på den här hemsidan. :wink:

Dottern är en lättviktare på bara lite drygt åtta kilo, men börjar bli lite för lång för att alltid hänga på magen, tycker jag. Min man däremot bär fortfarande helst i x-omslut med smokingbältet utanför och använder enbart vår gamla trikåsjal.
Användarens profilbild
Av Helena
LL skrev:för svar.

Jag har läst här att det är oumbärligt med sjalar i olika längder :)

Har en babylonia på dryga fyra-och-en-halv-meter som jag tycker är bra men blir lite sugen på att prova någon av de där "tungviktar- sjalarna" som så många av er har och talar varmt om- storkis eller didymos. Eller kanske ska jag ha en svalare sommarsjal - och då gärna någon av de snygga Ella-Roo färgerna.

Jag har ju inte testat Babylonia, men jag tror nog att den är ganska likvärdig med Stork och Didymos. Skillnaden är väl att inte så många känner till den, eftersom den inte funnits så länge. Och det gör väl att inte så många kan rekommendera den heller.
Användarens profilbild
Av mojsan
..en 4,0 m antigua, som ska var likvärdig med ellaroo, och hoppiz 5,4 m.Jag skulle välja en ellaroo c:a 5 m och en dryg 4 m diagonalvävd, om jag skulle ha båda. Och, nej det är inte NÖDVÄNDIGT att ha flera olika längder, men det är ju roligt, och olka längder har olika användningsområde. Men man MÅSTE inte ha dem.
Av LL
inte är det nödvändigt heller. :roll:

Har hållit mig länge, men nu är jag väldigt köpsugen. Bollar med olika alternativ och därav min fråga ovan. Köpte en rebozo jag inte blev så förtjust i så nu måste jag ju snabbt hitta något annat (eller... )

Tack mojsan för ditt svar i klartext hur du skulle gjort med längder och kvaliteter. Förstår att du prioriterar diagonalväven på de kortare sjalarna.

Det blir nog en smidig diagonalvävd, kanske en röd bebina, om jag nu bara kan få lite bättre kläm på hur färgen ser ut... Alla talar ju så varmt om easycare, men jag som inte gillar gult och tycker blått är lite trist har ju ett begränsat urval vad gäller färgställningar. Önskar jag också kunde bära upp en riktigt solig sjal, men så är inte fallet riktigt. :cry:
Användarens profilbild
Av sillen
LL skrev:Önskar jag också kunde bära upp en riktigt solig sjal, men så är inte fallet riktigt. :cry:
Stopp och belägg! Jag är en riktig färg-fegis; blått, beige, svart, mossgrönt vid festligare tillfällen... Sen kom Didy Katja in i mitt liv och solen lyser oftare hos mig nu!

Det skulle inte falla mig in att köpa en röd blus, en gul tröja eller något blommigt, men min klarlysande sjal är fantastisk till allt mitt murr!

Är du sugen på en färgglad sjal kanske du är som jag? Våga testa!!
Av LL
vilken härlig uppmuntran!!! Du har nog helt rätt i att en trist, färglös typ som jag :wink: skulle må bra av en lysande sjal.

Grejen är att jag gärna bär färg, men bara vissa. Och gult går helt bort. Dessvärre är gult en mycket populär färg i sjalvärlden - gult, orange, ockra osv finns ofta med i tygerna. Särskilt rött kombineras gärna med gult och då drar jag, som gillar rött men inte gult, öronen åt mig.

Kanske har du läst mina drömmar om en svart-vit-grå randig sjal i någon fräck design. Tsss....

Funderar fram och tillbaka och inser att olika färger nog är en större anledning till fler sjalar än en. Nog så viktigt som olika kvaliteter och längder. Eller hur?
Användarens profilbild
Av Ester
Men har du sett Easy Eld?
den är jätte röd och lite gul, jag som inte tror att jag ska ha rött, provade den och blev helt förvånad vad fin den är!

Skulle den kanske vara nåt?
Användarens profilbild
Av sillen
Aha - vi har lite olika färgbekymmer, du och jag! Förstår att du morrar åt det gula som mer eller mindre alltid kommer in när det är rött som ska randas till...

Svart-vit-grå? Skulle heta "salz-und-pfeffer" då? Skulle säkert vara jättesnyggt - känner jag mig själv skulle jag åka dit direkt! Suktar ju efter en lite kortare rackare, typ 4,2 ungefär.. Nu när jag tänker på det skulle det ju vara VRÅLSNYGGT!

ROPEN SKALLA: salz-und-pfeffer åt alla!
Användarens profilbild
Av Ester
sillen - bebina sjalarna med stjärntecken då? Jag som älskar grått tror ju snart att jag behöver en sån också.....
Användarens profilbild
Av sillen
Elin skrev:sillen - bebina sjalarna med stjärntecken då?
Hade det varit med de asiatiska djuren (du vet; drakens år, hundens år osv), då hade jag slagit till direkt. Min lilla Pytte är född i Getens år!
Av LL
salt och peppar var det! Tänk dig en Easycare norrsken i svart istället för blått... Kanske med namnet Midnatt. Men det där har jag ju redan pratat om.

Aktar mig också för stjärntecken. För min del handlar det om att jag inte tror på sånt trams. :) (OBS! Inte illa ment mot någon - bara en personlig grej, sjalarna är fina men jag vill inte svepa in mig och mitt barn i något sådant).

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?