Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av boosten
Tja.. Vanlig har ingen extrarem som kan vara krånglig ibland, men Toddler räcker längre!
Användarens profilbild
Av boosten
Mimmi_S skrev:Men måste man ha extra remmen? Och kan man använda Toddlern från samma ålder?
Ja extraremmen sitter där den sitter, och den måste man ha som skydd så inte barnet trillar ur. På den vanliga sitter istället axelremmarna fästa på sidan och fyller samma funktion.

Det där med ålder är ju en smaksak, tydligen. Toddlern ska ju vara från 18 månader, och har därför högre ryggstöd bl a, så ett mindre barn (t ex min niomånaders) kan sitta i Toddlern, men ha armarna ut från sidan av selen istället för att hänga ut dem över rysstödet. Jag har hört om sexmånaders som sitter bra i en Toddler, och eftersom den vanliga gäller från fem månader så är det ju inte en så stor skillnad.. Men som sagt, Toddlern är ju lite krångligare att få till ändå.

Det bästa vore givetvis om du kunde prova de två och känna efter vilken du gillar, om du ens gillar nån av dem.. Det beror ju lite på kroppsform hur de passar.. Gå på sjalträff?
Användarens profilbild
Av mimmis
Jag har både Patapum, Toddlern + ERGOn...

I ergon har jag burit min nyfödda bebis utan problem, tyckte faktiskt att den var jättebra till det. Men när jag provade att bära vår 2½ åring i den fick jag skavsår :( Däremot passar den maken bra men han kan däremot inte ha Toddlern för då räcker inte extraremmarna till... Och vi har inget barn i rätt ålder för den vanliga.

Så det var därför jag undrade om det gick att ha Toddlern från samma ålder och utan remmar...
Användarens profilbild
Av boosten
Åååkej... :hmm: Då förstår jag inte riktigt vad du vill ha hjälp med. Hoppas nån annan kan hjälpa.
Användarens profilbild
Av mimmis
Så länge jag kan bära bebisen på magen kan både jag och maken ha ERGOn, men sen då?

ERGOn kan inte jag ha på ryggen- men maken
Patapum Toddler kan jag ha- men inte maken

Och hur länge kan man ha den vanliga Patapumen då? Jag tycker att den ser så kort ut i ryggen.
Användarens profilbild
Av mimmis
Jag får skavsår på framsidan där man har bh:n och mot armhålan... fattar du? :lol: ...

Och jag har provat att justera hit och dit men det blir inte bra... men med Patapum känns det bra på en gång...
Användarens profilbild
Av Scharlott
Mimmi_S skrev:Jag har både Patapum, Toddlern + ERGOn...

I ergon har jag burit min nyfödda bebis utan problem, tyckte faktiskt att den var jättebra till det. Men när jag provade att bära vår 2½ åring i den fick jag skavsår :( Däremot passar den maken bra men han kan däremot inte ha Toddlern för då räcker inte extraremmarna till... Och vi har inget barn i rätt ålder för den vanliga.

Så det var därför jag undrade om det gick att ha Toddlern från samma ålder och utan remmar...
Nu kommer det ju Patapum Toddler med förlängda remmar 8) . Förmodar ni har den modellen där extraremmarna är kortare. Kolla om du kan få tag på en sådan och jämföra :wink:
Mimmi_S skrev:Och hur länge kan man ha den vanliga Patapumen då? Jag tycker att den ser så kort ut i ryggen.
Vanliga Patapum är liksom Ergo lägre i ryggen än Patapum Toddler. Ryggplattan är ca 10 cm högre på Patapum Toddler än vanliga Patapum. Vanliga Patapum kan man använda upp till ca 20 kg medan viktrekommendationerna för Toddlern är upp till ca 28 kg. För Ergo gäller numera 18 kg, tidigare 27 kg.

Toddlern är tänkt för de som köper en sele när barnet redan är runt 18 månaders ålder. Man ska/behöver således inte byta sele om man har en vanlig Patapum eller Ergo :wink:
Användarens profilbild
Av mimmis
Min är alldeles ny, fick den förra veckan men det kan ju vara den gamla modellen för det... Kan inte nån vara snäll och mäta remmarna på sin Toddler så att jag vet om jag har den nya eller gamla varianten?
Användarens profilbild
Av Nova
SQ skrev:Varför har man ändrat viktrekommendationerna för Ergon? :shock:
Enligt vad jag läst om detta är selen densamma, men man vill inte uppmuntra folk att bära för tungt trots att det går.
Användarens profilbild
Av CosyTess
Jag fick min Toddler i fredags och det va justerbara remmar med snabbfäste på min.... Alltså på den remmen mellan axelbandet och ryggdelen.

Jag kan inte minnas att det av det på den jag fick prova för några veckor sedan av en tjej här på sjalbarn...

Kanske är den uppdaterad....
Tack vare att det är ett snabbfäste så upplever jag inet att remmen är besvärlig eller i vägen eftersom jag klarar av att klicka ihop den/fästa den efter jag tagit på mig selen.

JAg beställde först en vanlig Patapum men tyckte ryggdelen va alldeles för kort till min 3-åring (å han är en kort treåring!)
Till dottern (13 mån)va den väl ok, men huvudstödet räckte inte ovanför huvudet utan slutade mitt bak på huvudet.... :hmm:

Så jag bytte til en Toddler som verkar vara bättre till båda barnen.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Nova skrev:
SQ skrev:Varför har man ändrat viktrekommendationerna för Ergon? :shock:
Enligt vad jag läst om detta är selen densamma, men man vill inte uppmuntra folk att bära för tungt trots att det går.
japp, så är det.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?