Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Caroline
#9541571
Lillasysters ankomst börjar närma sig något och vi har fortfarande inte köpt en bärsele som kan användas från födseln utan inlägg. Vi har en Tula baby samt Tula toddler och har varit jättenöjda med dem. Jag gillar bl.a. de vadderade delarna för benen. Jag är dock orolig att en Tula free to grow inte ger så bra stöd för nacken och att en Ergobaby Adapt är att föredra. Åsikter kring för och nackdelar med dessa selar eller andra bra selar för nyfödda tas tacksamt emot. :vågen: Elastisk sjal har vi också, men det är alltid i sele vi burit som mest.
Av Mery
#9541575
Vi har en Ergobaby adapt och jag gillar den mycket. Vi köpte den efter att jag hade provat en sådan och en Tula free to grow ganska snabbt på en bärträff. Så jag kan väl inte göra någon utförlig jämförelse, men jag tyckte precis som du skriver att adapten gav lite bättre stöd för nacken. Panelen är också lite skålformad där bebisens rumpa ska vara vilket jag tycker är praktiskt, och så sitter spännena på axelbanden bra till (ganska långt fram). Jag gillar också att kunna knäppa upp och korsa axelbanden vilket inte går på Tulan men i och med att ni är vana vid Tula kanske inte det har någon betydelse för er.
#9541616
Tack för ditt svar. :heart: Ergon låter som den starkaste kandidaten just nu. Vi har som sagt tyckt mycket om Tulaselarna men aldrig använt dem på en bebis som behöver stöd för nacken. Jag tror att Ergon ger bättre stöd för nacken. Sen är det också ett plus att man kan korsa axelbanden då jag inbillar mig att det gör selen mer tajt och följsam till nyfödd bebis.
#9549244
Caroline skrev:Tack för ditt svar. :heart: Ergon låter som den starkaste kandidaten just nu. Vi har som sagt tyckt mycket om Tulaselarna men aldrig använt dem på en bebis som behöver stöd för nacken. Jag tror att Ergon ger bättre stöd för nacken. Sen är det också ett plus att man kan korsa axelbanden då jag inbillar mig att det gör selen mer tajt och följsam till nyfödd bebis.
Hej Caroline! :tumup:

En väninna frågade mig ungefär samma sak härom dagen. Jag och min man använde Je Porte för vår senaste nyfödda men ärligt talat gillade vi den inte så mycket. Den funkade bättre när tjejen växte och blev större. Vi fick känslan av att det blev FÖR mycket tyg för vår lille knodd.. kanske knöt vi fel?

När Elin min kompis frågade vilken vi använde och jag sa att den vi hade inte var så bra så började jag googla runt och hittade en rätt bra sida där dom testat olika bärsjalar https://barnfamilj.nu/barsjalar/ och dom säger att Aldoria Bambusoft är bäst för nyfödda. Så det kanske är något att kolla in

Törs man fråga hur Ergobaby adapt är? Funkar den på lite större barn eller är den strikt för nyfödda? Jag letar just nu efter en bärsjal som är lite varmare under dessa kalla månader. De jag har nu passar bättre när det är varmt ute och många pratar om ergobaby
Av Mery
#9549249
Maggansweet skrev:
Törs man fråga hur Ergobaby adapt är? Funkar den på lite större barn eller är den strikt för nyfödda? Jag letar just nu efter en bärsjal som är lite varmare under dessa kalla månader. De jag har nu passar bättre när det är varmt ute och många pratar om ergobaby
Jag tar mig friheten att svara på detta eftersom vi har en Ergobaby adapt. :) Först vill jag bara för tydlighetens skull säga att Ergobaby adapt och Tula free to grow är bärselar (som knäpps med spännen) medan Aldoria bambu soft är en bärsjal som knyts, så de är lite olika på det sättet.

Vi har som sagt en Ergobaby adapt och den funkar fortfarande fint på största läget till vår bebis som är 10 månader gammal och 75 cm lång. Grejen med adapten (och Tula free to grow) är dock att det går att anpassa bredden på sittytan så att den passar även mindre bebisar med kortare ben, till skillnad från exempelvis Ergobaby original som kräver att man har ett separat spädbarnsinlägg till de minsta. Om barnet är så stort att man behöver ha sittytan helt utspänd försvinner alltså lite av poängen med att ha just en adapt, då fungerar det lika bra med t.ex. en Ergobaby original som inte har ställbar sittyta. På vår adapt står det att största läget passar från att barnet är 71 cm långt (ungefär).

Om jag förstår dig rätt är det en trikåsjal (sjal i stretchigt tyg) som ni har nu. I så fall skulle jag tro att den är varmare än de flesta selar i och med att sjalen viras flera varv runt kroppen medan selen sitter lite luftigare. Så om du är ute efter ett varmare bärdon skulle jag rekommendera en annan sjal istället för en sele. Vill ni ha trikåsjal kanske Sjala ulltrikå kan vara något. Förutom att den innehåller ull som värmer när det är kallt så ska den enligt vad jag har hört passa även lite större barn, till skillnad från många andra trikåsjalar som kan bli lite svajiga när barnet blir tyngre. Annars finns det många vävda sjalar (som är stumma och inte stretchiga) som innehåller ull och/eller är tjockare och därmed kanske varmare.
#9549253
Mery skrev:
Maggansweet skrev:
Törs man fråga hur Ergobaby adapt är? Funkar den på lite större barn eller är den strikt för nyfödda? Jag letar just nu efter en bärsjal som är lite varmare under dessa kalla månader. De jag har nu passar bättre när det är varmt ute och många pratar om ergobaby
Jag tar mig friheten att svara på detta eftersom vi har en Ergobaby adapt. :) Först vill jag bara för tydlighetens skull säga att Ergobaby adapt och Tula free to grow är bärselar (som knäpps med spännen) medan Aldoria bambu soft är en bärsjal som knyts, så de är lite olika på det sättet.

Vi har som sagt en Ergobaby adapt och den funkar fortfarande fint på största läget till vår bebis som är 10 månader gammal och 75 cm lång. Grejen med adapten (och Tula free to grow) är dock att det går att anpassa bredden på sittytan så att den passar även mindre bebisar med kortare ben, till skillnad från exempelvis Ergobaby original som kräver att man har ett separat spädbarnsinlägg till de minsta. Om barnet är så stort att man behöver ha sittytan helt utspänd försvinner alltså lite av poängen med att ha just en adapt, då fungerar det lika bra med t.ex. en Ergobaby original som inte har ställbar sittyta. På vår adapt står det att största läget passar från att barnet är 71 cm långt (ungefär).

Om jag förstår dig rätt är det en trikåsjal (sjal i stretchigt tyg) som ni har nu. I så fall skulle jag tro att den är varmare än de flesta selar i och med att sjalen viras flera varv runt kroppen medan selen sitter lite luftigare. Så om du är ute efter ett varmare bärdon skulle jag rekommendera en annan sjal istället för en sele. Vill ni ha trikåsjal kanske Sjala ulltrikå kan vara något. Förutom att den innehåller ull som värmer när det är kallt så ska den enligt vad jag har hört passa även lite större barn, till skillnad från många andra trikåsjalar som kan bli lite svajiga när barnet blir tyngre. Annars finns det många vävda sjalar (som är stumma och inte stretchiga) som innehåller ull och/eller är tjockare och därmed kanske varmare.
Åhh Mery du är BÄST!

Tack för att du rättade mig och hjälpte mig på en och samma gång! :D :vågen:

Jag ska definitivt kolla upp Sjala ulltrikå. Just nu använder vi en en bärsjal från Coracor (tror jag företaget heter?) som vi fått av min mamma. Den har väldigt tunt material så den känns inte sådär mysig och varm som jag helst skulle vilja ha. Men jag ska absolut kolla upp Sjala ulltrikå som du rekommenderade. Du verkar ha stor koll på vad du pratar om så jag jag litar fullt ut på dig och hoppas att den är precis vad jag söker 8)

Förlåt om jag fick tråden att tippa åt sidan lite :)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?