Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helena
Är det bara Storken som är så glatt i tyget, eller finns det andra sjalar som också är sådana? Tänkte på en sak, att det är så skönt att knyta Storken, för den glider så bra genom händerna och är så lätt att bre ut. Men när man väl har på sig en sjal, är det inte då en fördel med lite strävhet, för då häftar den väl bättre fast i kläderna eller?
Av LL
Jag som fått för mig att leofärgerna från Storchenwiege är mjukare och glattare i tyget än de randiga. Är det en missuppfattning från min sida? Kan du, Katharina (eller någon annan förstås), förklara lite närmare vilka skillnaderna är i tygkvaliteten.
Användarens profilbild
Av Anso
Nu har jag kollat mina Storkisar och Inkan är glattare än Leo Marin. Vet inte varför.
Av LL
Okej, tack för snabbt svar. Åh, om jag bara fick känna och prova riktigt ordentligt någongång. Man skulle helt enkelt köpa alla sjalar som finns på öppet köp, ta en semestervecka och systematiskt prova sig igenom alla längder, kvaliteter och färger. Och sedan designa sin egen favorit!
Användarens profilbild
Av Helena
Anso skrev:Nu har jag kollat mina Storkisar och Inkan är glattare än Leo Marin. Vet inte varför.
Beror väl på vävsättet kanske, men Leo Stork är väl mjukare?
Av LL
Oj, oj, oj vilket hårklyveri. :lol: leo stork är alltså mjukare än randiga storkar, medan randiga är glattare i tyget. Hups, nu börjar min i vanliga fall ganska teoretiska hjärna börja längta efter lite handfast praktik. Som sagt ovan - om jag bara finge prova ordentligt!
Användarens profilbild
Av Helena
LL skrev:Oj, oj, oj vilket hårklyveri. :lol: leo stork är alltså mjukare än randiga storkar, medan randiga är glattare i tyget. Hups, nu börjar min i vanliga fall ganska teoretiska hjärna börja längta efter lite handfast praktik. Som sagt ovan - om jag bara finge prova ordentligt!
Hej!
Vad är det för sjal du är ute efter? Ofta blir man ju nöjd med den man valt, det är ju mer längden som man retar upp sig på, ifall sjalen är för lång eller kort tycker jag. Det här är ju som du säger hårklyverier som vi sjalgalningar roar oss med.
Av LL
Helena och ni andra kloka - visst blir man säkert nöjd med den sjal man har och jag är nöjd med de jag äger. :) Men jag har läst här på sjalbarn och olika sidor så pass att jag också börjat intressera mig för hårklyveri och nu när mina förmåga till föreställning och analys inte riktigt räcker till så blir jag alltmer sugen på att känna på sjalar på riktigt. För någon mer hade jag tänkt att köpa någon gång... Snart kanske, eller inte... Eller jo, ja ni vet... :wink:
Användarens profilbild
Av Helena
Katharina skrev:Jag tycker leo färgerna är mjukare än de randiga. De är sammetslena när de är helt nya. De randiga är också lena men inte lika som leosjalarna. Den naturfärgade är aningen mindre sammetslen än de övriga leofärgerna. Efter ett tag när man använt leo så blir de lite luddiga på ett sätt som inte händer med de randiga. Jag viker ett veck fram på sjalen när jag knyter xomslut och i det vecket på leo rougen så är den luddig.

Högst ovetenskaplig iaktagelse ;-)
Luddighet, ett nytt begrepp i sjalvärlden :lol:
Min Stork Inka är lite luddig i kanterna. Har inte alls märkt att Hoppedizen har luddighetstendenser.
Användarens profilbild
Av KATARINA
känt lite på mina Storkar nu. Har själv bara burit i Leo-färger. Men jag håller med Katharina om att Leo-färgerna är mjukare då de är nya. Framför allt tyckte jag att färgen "Vicky" och "Johannes" var strävare.
Användarens profilbild
Av Helena
Lin skrev:
Håller också med om att Leo är väldigt mjuka redan från början. Den behövdes inte alls tvättas in som t ex Didyn jag hade. Didyn kändes som riktigt hård säckväv :lol: innan den var tvättad och använd lite...
Ju mindre barn man har desto viktigare är det ju att sjalarna är mjuka. Man vill ju inte direkt stoppa in en nyfödd i något strävt och hårt. Storkarna är nog ändå rätt bra för små bebisar på det viset.

Hur är förresten Easycare-sjalen i fråga om mjukhet? Den ser ju rätt mysig och mjuk ut på bilderna.
Användarens profilbild
Av Ester
Fast min Easy blev sträv efter tvätten...men jag har inte hunnit använda den så mycket...drar mig lite för det nu när den inte känns så mjuk och skön...men då blir det bättre då Lin?! :D
Vad skönt att höra....det är ju ändå synd p åen så fin sjal som Easyn om den inte var mjuk och go
Användarens profilbild
Av Anso
Har ju tvättat den röda Didyn idag och då är den inte lika mjuk som tidigare utan man måste använda den någon gång först. Har känt på emmahawks Indio-sjal och den var riktigt mjuk kommer jag ihåg.
Användarens profilbild
Av Helena
Elin skrev:Fast min Easy blev sträv efter tvätten...men jag har inte hunnit använda den så mycket...drar mig lite för det nu när den inte känns så mjuk och skön...men då blir det bättre då Lin?! :D
Vad skönt att höra....det är ju ändå synd p åen så fin sjal som Easyn om den inte var mjuk och go
Många sjalar är lite sträva direkt efter tvätt, Hoppedizen blir jättehemsk direkt efter tvätt tycker jag (jag torktumlar den inte), men det blir bättre igen efter ett tag.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Katharina skrev:Didy katja som jag använt massor har inte heller några luddtendenser :-) Kanske är en liten stork-egenhet att ludda?
Fast min Leo Marine har inte luddat sig. detta trots 20 månaders användning och en hel del liggandes på golvet.

(Vadå katterna måste väl få sova på 5,2 m storkis.)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?