Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9489188
Hej,
jag har en ettåring som väger typ 9 kg och skulle vilja börja använda sjal eller eventuellt sele.
Jag är väldigt kortväxt och tänkte att kanske en sjal kanske är lättare att den passar mig, eftersom den inte kan var för stor på samma sätt.
Men tänkte mig en vävd sjal då jag har en ettåring, så att den inte ska vara för svajig som jag ser att många skriver. Men ser även att man rekommenderar trikåsjalar till nybörjare.
Vad tror ni att jag ska välja? Tricot eller vävd om jag satsar på sjal? Hade tänkt mig tricot selen eller BB slen.
Någon som vet om även bärsele, typ Ergobaby Adapt är ok?

Tack,
Stella
#9489189
Hej och välkommen hit! :valkommen:

Trikåsjal lämpar sig mest för nyfödda barn och blir lätt ostadigt och svajigt när barnet blir större. Vid 6-7kg brukar de flesta byta har jag för mig. Jag skulle definitivt rekommendera en vävd sjal med tanke på dittbarns ålder och vikt. (Med nybörjare menas nog att barnet är nyfött och föräldrarna därmed är nybörjare. :) )

Det finns lite olika modeller och längder. De flesta brukar hitta något de gillar. Jag skulle dock rekommendera att gå på en sjalträff där du kan klämma och känna lite och träffa andra sjalare som kan ge råd och tips. Eller kanske finns en butik nära där du bor där du kan testa lite olika modeller?

När det gäller selar så beror det lite på barnets längd också. Har själv ingen erfarenhet på just Ergo Adept men jag skulle nog satsa på en sele so
även funkar för större barn med tanke på att barnet redan är 1 år. Själv bär jag min 1-åring i en Tula Toddler t.ex.
#9489235
Välkommen! :hello:

Jag håller med ovanstående!

Åsså är jag fräck och klipper in ett svar jag skrev i en liknande tråd (fast yngre, 6 kg barn) i våras ... ;-)

Snälla hjälp mig att välja rätt sjal!
http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=235895
zink skrev:Välkommen :hello:

Nu var det läääänge sedan jag bar (har en 9-åring) men om jag tänker till så minns jag ju...

Jag började inte heller bära direkt och hade en hel del babybjörn i början (svajigt värre) men när han var säg 4 månader så körde jag med en kraftig trikåsjal, tricot-slen. Det är lättare att knyta en trikåsjal när man är ovan, svårare att göra fel eller i a f rättare att dra till det elastiska. Det var sommar då och vi är varmlivade men det gick finfint. I slutet av sommaren vägde han 8 kg och då blev det dock för svajigt.

Så det är nog rätt ändå för er att köra direkt med vävd - det är det många som gjort också. Glömde se var du bor, kan vara bra och trevligt att få lite IRL-instruktioner av någon!

Den vävda jag gick över till var en "gås", calin bleu gauze, som är tunn och sval. Därmed inte lika stadig (vävd på annat sätt) som andra men den används på rygg och med större barn också! Finns skrynkliga och släta, alla är enfärgade dock.

Vi körde en hel del med sele sedan, patapum blev det för oss men en hel del annat finns nu!
Senast redigerad av zink den tis jul 19, 2016 23:19, redigerad totalt 2 gång.
#9489247
Satsa på en begagnad sjal, välanvända sjalar är generellt mjukare och mer lättknutna än helt nya. Men precis som de andra skrivit - satsa helt klart på en vävd.

Vill du prova sele så är det nog bra att testa olika modeller och se vad som passar för din kropp. Jag har en kort kompis som trivs mkt bra med Manduca men där Ergo inte alls funkar. Jag är lite längre än henne men smalare och jag gillar inte Manduca men älskade att bära i Tula (både standard och toddler)
#9490256
Välkommen hit! :hello:

Vi tyckte det var väldigt smidigt med trikå i början, men gick sedan över till vår gamla Ergo efter ett tag. Jag försöker nu lite smått med vävd sjal (köpt beg här på Sjalbarn) men är ingen expert på sjalar.

Var i landet bor du? Kanske finns en Sjalbarnare i närheten som har lite olika bärdon du kan få prova? :tumup:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?