Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Känner att behövet av någon form av bärredskap börjar öka, men är lite kluven till vad man ska välja, Ergo eller en bärstol.
Ni som har erfarenhet från båda, hur fungerar de på vintern?
Är det möjligt att bära ett barn med vinterkläder i en Ergo när man själv har tjocka kläder på eller är det bärstol som gäller om man vill bära utanpå kläderna?
Av Alexandra
Ta ERGOn alla gånger!!!
I en bärstol hamnar barnet inte lika tätt mot bärarens kropp, vilket gör att man kompenserar med att luta sig framåt lite grann, vilket i sin tur gör att man får ont i ryggen, jag fick oxå ont i axlarna av bärstolen.
Vi hade en haglöfs till våra tre första, och den användes knappt pga att den snabbt blev obekväm. :(
Vi sålde den i somras och köpte ERGO istället.

Annars kan jag rekomendera Sutemin, jag har provat den och tyckte att den var snäppet bättre än Ergon, jag fick verkligen fundera var belastningen låg, den var superbekväm!!! :D Tyckte oxå att den var bekvämare och lättere att ha på magen oxå än Ergon.
Tyvärr tryckte axelremmarna ut brösten på mig så att det såg helt obcent ut :oops: och jag skulle aldrig våga visa mig ute så...fåfäng som jag är!
Men det beror ju lite på hur man är byggd, har man inte så stor byst, är det inga problem!
Av Alexandra
Jo, just det...att bära barnet utanpå med vinterkläder på både dig och barnet i Ergon beror nog oxå på hur du är byggd. På mig skulle inte midjebältet räcka med tjock täckjacka eftersom jag är lite "bred-på- mitten" :lol: då skulle jag behöva förlänga midjebältet.
Men jag kommer att ha Tindra innanför jackan nu i vinter när jag bär på ryggen, jag har beställt en bärponcho som vi får plats båda två i.
Användarens profilbild
Av April
Håller med Alexandra... Ergon är helt klart MYCKET bättre.
Jag hade en Höglöfs när Saga var mindre, men när hon
började väga lite mer - så orkade jag inte ha henne där
några längre sträckor... Nu är hon 19 månader ca. 11 kg
och jag bär henne i Ergon hur lätt som helst :-)

Kram
Användarens profilbild
Av Anna
kom ner någon dag och låna vår Ergo och prova med vinterkläder. jag tror det skulle funka. Vi har visserligen en gammal bärstol men jag kommer inte alls överens med den. Joahn däremot har haft Hugo på ryggen i den när de åkte skidor förra vintern, men i år tänkte vi försöka klara oss med Ergon. Fördelen med bärstol är ju att de ofta har plats för lite packning om man ska på utflykter.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jo, att Haglöfs bärstol inte är särskilt bra har jag redan förstått när tillockmed expediten i butiken avrådde från att köpa den! :wink: Vi har kollat på en Bergans, och den var ruskigt bekväm och hade bra med plats för packning(tror de har fört över bärsystemet från sina ryggsäckar till bärstolen = mycket bra!) men den kostar ju tyvärr en del o tar dessutom en hel del plats när man inte använder den så kanske kan Ergon vara ett alternativ då?

Anna, jag provar gärna er Ergo o ser hur det fungerar med tjocka kläder på. Hör av mig så vi kan bestämma tid!
Användarens profilbild
Av sillen
De flesta bärstolar är tydligen RIKTIGT KASS, och är de inte det så är de VÄLDIGT DYRA :? Vi har en MacPac (tyvärr över 3000 kr) och den är suverän! Den sitter som en riktigt bra ryggsäck, den som är van ryggsäcksbärare *typ min make* kan förmodligen bära både barn och diverse prylar (rymmer 40? liter) hur långt som helst. En som är mindre van ryggsäcksbärare blir trött på samma sätt som när man bär en vanlig, välpackad ryggsäck.

Jag är nybliven Ergo-ägare, känner mig jättenöjd med den men ställer mig tveksam till att bära Pytte med yttekläder på både henne och mig. En kall vinterdag skulle jag definitivt välja MacPacen.

För min del är Ergo en hemmapryl/mildväder-pryl.

Bästa rådet: försök få låna en av vardera så du kan prova själv!

//sillen
Användarens profilbild
Av marlene
vi har en bästol och en ERGO och jag säger ERGO helt klart, min sambo säger nog bärstol ;) så det bästa är ju att prova.
Det finns ju en förlägningsrem så jag tror inte att vinterkläder är nått problem med ERGOn
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jo, Bergans-stolen har en sån ställning av metallrör med utfällbart stöd. Tyckte den kändes stadig och bra när den stod på golvet och Kajsa satt i, och framförallt var den mycket bekväm med möjlighet att ställa in både sittställningen för barnet och bärinställningen för oss.
Vi var på äventyrsbutiken vid statoil inne i stan(kommer aldrig ihåg vad den heter!) och provbar lite, men dom har en hemsida också, www.bergans.no , men jag vet dock inte om de modeller vi provade finns på hemsidan.
Max lastvikt på deras stolar är 17kg, vet inte om det är mycket eller lite? (i jämförelse med Ergon är det ju ingenting!) Undra hur länge vi hinner bära K i den?

MacPac stolen, framförallt den största modellen, verkar ju rymma hur mycket extra packning som helst! Måste vara perfekt om man ska ut på långfärd (och är väldigt stark...)

Tyvärr är det väldigt många saker jag skulle vilja shoppa just nu... bärsele, bärstol, sulkyvagn, nya byxor till mig, extra overall till K, osv... så vi får väl se vad det blir när vi prioriterat lite! :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?