Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9423424
Jag köpte en Mam Eco redan innan mitt första barn föddes, men kom aldrig in i sjalandet pga ryggproblem. Nu har det gått bättre med tvåan :) . Har förstått att Mam Eco är mer avlastande än andra trikåsjalar, vilket ju är tur eftersom min lille 4 månaders snart närmar sig 8 kg. Men hur länge har ni som haft Mam Eco burit i denna? Är det stor skillnad mot en vävd sjal?

Och vill samtidigt passa på att be om tips på vävd sjal som avlastar riktigt bra. Och som helst är lätt att knyta också :).
#9423490
Jag har aldrig burit i Mam Eco, men tänker att olika personer uppfattar avlastning mm olika. Så länge du tycker att det känns bra kan du ju fortsätta att bära i den, men om du provar en vävd skulle du troligen känna att det är bättre med den vävda.

Vad gillar du för något i sjalväg? Bäst är såklart att prova olika.
#9423534
Jag tycker att det funkar ganska ok med Mam Eco - men har inte så stark rygg just nu heller så det vore nog säkert en bra idé att se sig om efter en vävd sjal om det är så att jag kan få mer avlastning med en sådan. Jag har kollat lite på Girasol, Didymos, Elleville... vill gärna ha en sjal med ekologiskt tyg. Men det skulle vara väldigt viktigt att det är så bra avlastning som möjligt. Men alla vävda sjalar kanske avlastar ungefär lika bra?
#9423541
Jag skulle säga att det är helt en smaksak, likväl som det är en knytningsfråga.
Flera av de sjalar som jag har haft och tycker är jobbiga att bära i finns det folk här som älskat för sin avlastning. Och tvärtom. Så egentligen är det bara att prova som gäller.
Min absoluta favorit är en Didymos Indio i bomull.
Sambons favorit är Easycare Lava.
Köp en och utvärdera, sen ger du dig in på bytesmarknaden :mrgreen:
#9423651
JA! det är skillnad att bära i vävd sjal. Men den märks inte förrens man bytt... =) Jag hade en rätt stadig trikåsjal men jisses vilken skillnad i avlastning när jag väl bytte!
Skillnaden i avlastning på vävda tycker jag är störst över 10-11kg nånstans, innan dess funkade vad som för mig (bar i frottéhandduk om det inte fanns annat tillgängligt. Bra avlastning, f.ö).
Den största skillnaden mellan vävda sjalar är annars hur lättknutna det är - och där har man olika preferenser. I början när jag bar gillade jag sjalar som hade lite glid i sig, så att man lätt kunde justera knytningen allt eftersom. Lenny lambs bambusjalar var en favorit då (men den avlastade inget vidare när ungen vägde lite mer). Indio gillade jag inte alls eftersom den "låser sig" tack vare mönstret som ger struktur.
När jag fick lite mer rutin på knytandet uppskattade jag istället den egenskapen. Men de indio jag testat tycker jag är för tjocka/varma, mina favoriter är easycare och amazonas carry sling som är släta och svala men avlastar ok. Girasol är flanelliga och gosiga men jag har aldrig riktigt kommit överens med nån. Vintertid har min favorit varit en cashmirsjal från natibaby.
Som sagt - det är bara att testa sig fram! Med lite tur finns det möjlighet att skramla fram en sjalträff i närheten av där du bor, då kan folk ta med sig lite olika sjalar att klämma på och ge knyttips. Annars brukar det gå att sälja vidare begagnade sjalar för samma som man gav för dem, så det går att testa sig fram till nån som får bo kvar. Tyvärr är det inte samma ruljans på köp/sälj här som det varit och på fejjan uppfattar jag det som att det mer handlar om snoffsigare finsjalar? Eller är det bara jag som inte kollat på rätt ställen kanske? 450-500kr brukar vara mitt tak för en sjal att testa.
#9423973
Tack så jättemycket för er hjälp! Jag måste absolut skaffa en vävd sjal så snart som möjligt. Jag har nu läst lite under sjalrecensioner också. Det finns ju olika uppfattningar, men verkar ändå som att väldigt många tycker att Stork och Didymos hör till de mest avlastande. Men Elleville Zara är en bra nybörjarsjal, läser jag, och svalare (kunde ju vara bra till sommaren). Easycare verkar vara lite mitt emellan... :)
#9423994
joypapaya skrev:Tack så jättemycket för er hjälp! Jag måste absolut skaffa en vävd sjal så snart som möjligt. Jag har nu läst lite under sjalrecensioner också. Det finns ju olika uppfattningar, men verkar ändå som att väldigt många tycker att Stork och Didymos hör till de mest avlastande. Men Elleville Zara är en bra nybörjarsjal, läser jag, och svalare (kunde ju vara bra till sommaren). Easycare verkar vara lite mitt emellan... :)
Ellevill är en bra nybörjarsjal tycker jag. Skulle nog satsa på en begagnad och ingosad i 100% bomull först. Bambu är som sagt mindre avlastande och andra blandningar kan (men inte nödvändigtvis) vara lite mer svårknutna. Lycka till i sökandet!
#9424154
Altariel skrev:
joypapaya skrev:Tack så jättemycket för er hjälp! Jag måste absolut skaffa en vävd sjal så snart som möjligt. Jag har nu läst lite under sjalrecensioner också. Det finns ju olika uppfattningar, men verkar ändå som att väldigt många tycker att Stork och Didymos hör till de mest avlastande. Men Elleville Zara är en bra nybörjarsjal, läser jag, och svalare (kunde ju vara bra till sommaren). Easycare verkar vara lite mitt emellan... :)
Ellevill är en bra nybörjarsjal tycker jag. Skulle nog satsa på en begagnad och ingosad i 100% bomull först. Bambu är som sagt mindre avlastande och andra blandningar kan (men inte nödvändigtvis) vara lite mer svårknutna. Lycka till i sökandet!
Tack! Ja jag har lite svårt att bestämma mig nu, helst skulle jag köpa alla, hehe :lol: .

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?