Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Altariel
#9420768
Jag får hem min första helt nya ullsjal snart :mrgreen: :app:

MEN! Den måste tvättas innan användning. Jag tänker göra det i badkaret för jag litar inte på maskinerna i tvättstugan. Jag vill inte göra fel och förstöra den, så tänker att någon som gjort det innan kanske kan hjälpa till lite. Jag har sparat någon bildinstruktion från nätet, men vissa saker står inte med där. Typ hur varmt (kallt) vatten ska användas? Och hur sköljer jag ur tvättmedlet?

Ju mer jag läser desto mer nervös blir jag :whut:
Av Sofie
#9420821
Det ska vara tvättmedel som är ok för ull. Man tvättar med vatten som inte är varmt. Kallt eller handljummet spelar inte så stor roll men det är skönare för händerna om vattnet inte är iskallt :)
Blanda ut tvättmedlet ordentligt i vattnet och lägg sen i ullsjalen, gnugga aldrig men rör runt den så den blir genomblött och genomsköljd. Töm ur vattnet, du kan låta sjalen ligga kvar i badkaret, och fyll sen upp med rent vatten och rör runt försiktigt. Töm och fyll med rent vatten åtminstone 3-4 omgångar och rör runt sjalen så alla delar blir rensköljda var gång. Sen när du tycker tvättmedlet verkar ursköljt så kramar du ur så mycket vatten som det går med händerna, vrid inte, och rulla in sjalen i badlakan och kläm på handdukskorven. Byt badlakan och kläm igen, sen kan du byta igen om badlakanet blir väldigt fuktigt direkt eller låta sjalen ligga i rullen några timmar så så mkt fukt som möjligt går in i badlakanet. Sen när sjalen är bara lite fuktig och inte helt vattentung så kan du hängtorka den eller om du har plats plantorka på handdukar så blir det inga veck efter torklinan.

Jag brukar köra ullsjal i tvättmaskin på ullprogram, men att handtvätta är inte så väldigt besvärligt om man har badkar :D
Det jag tycker är omständigt är torkandet för att sjalen är så lång, och det är detsamma efter tvättmaskintvätt eller handtvätt och oavsett sjalmaterial.
Av Altariel
#9420823
Tack så mycket för utförlig förklaring! :tumup: Ulltvättmedel har jag skaffat :)

Får se om jag får min avi idag, annars blir det väl i morgon. *otålig*
Av Sofie
#9420850
Vad är det för sort?! Bild? :app:
Av Sofie
#9420894
Ooh, tjusigt! Lycka till med badet :tumup:
Av Altariel
#9420898
Nu ligger den på golvet och torkar :) Ska ullsjalar strykas? Jag gissar nej, men lika bra att fråga så jag inte gör fel.
Av Sofie
#9420904
Altariel skrev:Nu ligger den på golvet och torkar :) Ska ullsjalar strykas? Jag gissar nej, men lika bra att fråga så jag inte gör fel.
Det kan du nog göra som du vill så länge du tänker på värmen på strykjärnet :)
Användarens profilbild
Av Andelle
#9420905
Altariel skrev:Nu ligger den på golvet och torkar :) Ska ullsjalar strykas? Jag gissar nej, men lika bra att fråga så jag inte gör fel.
Om du stryker så hjälper det till att bryta in sjalen så det hade jag absolut gjort.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?