Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av cita89
#9414569
Hej!
Jag är nybörjare på sjalar, har just nu en trikåsjal som jag och knodden trivs utmärkt med, men jag känner att det snart är dags att byta till en vävd sjal.

Jag har väl i princip bestämt mig för en Zara-sjal då jag tycker de är så fina! :love:
Funderade först på en Paisley i 50% bambu då de ska vara svala och jag vill ju kunna använda sjalen i sommar, men läste på flera ställen att de inte avlastade så bra och jag vill ju kunna använda sjalen länge.

Så det jag vill ha är en sjal som avlastar bra och går att ha länge och är åtminstone hyfsat sval på sommaren.
så vilken hade ni valt en i 100% bomull eller 50% lin 50% bomull? Eller om ni har andra förslag på bra sjalar så är jag tacksam för det med! :D
#9414582
Lin ska också vara svalare på sommaren :)

Bomull eller bomull/lin beror nog lite på vad en föredrar. En sjal i bara bomull är mjukare och mer följsam från början, skulle jag säga, medan en linsjal kan behöva lite jobb för att bli mjuk. Jag har en Natibaby med lin (30 procent om jag minns rätt) och det är nog min favorit att knyta med. Den är stadig men ändå inte svår. Har bara testat Ellevill med bomull och bomull/ull så kan inte svara på just det. Jag skulle satsa på en begagnad bomull/lin om jag var du :)
#9414587
Nu har jag bara provat i bomull, men jag upplevde inte att de avlastar så väldigt bra pga vävsättet, var ganska stretchigt. Så beroende på hur den i lin/bomull är vävd så är det inte säkert att den avlastar så mkt bättre.
Jag har också en natibaby m 30% lin, upplever den ganska tjock, i nivå med hoppediz vanliga nästan. oscha är lite dyrare men väldigt bra, de jag provat (i 50%lin/bomull). Har en natibaby med lin/bambu och den kombinerar det bästa av två världar, mjuk och stadig.
Men den är lång, en 7:a, det spelar ju också in mkt för stadigheten om man knyter ett eller två lager.

Hur gammalt är ditt barn?
#9414748
Altariel skrev:Lin ska också vara svalare på sommaren :)

Bomull eller bomull/lin beror nog lite på vad en föredrar. En sjal i bara bomull är mjukare och mer följsam från början, skulle jag säga, medan en linsjal kan behöva lite jobb för att bli mjuk. Jag har en Natibaby med lin (30 procent om jag minns rätt) och det är nog min favorit att knyta med. Den är stadig men ändå inte svår. Har bara testat Ellevill med bomull och bomull/ull så kan inte svara på just det. Jag skulle satsa på en begagnad bomull/lin om jag var du :)
Aha okej, Natibaby har jag inte ens kikat på kan ju vara värt då :) Det är en riktig djungel detta med sjalar :wink: men det är väl bara att bestämma sig och hoppas man hittar rätt :lol:
#9414751
Sara+ skrev:Nu har jag bara provat i bomull, men jag upplevde inte att de avlastar så väldigt bra pga vävsättet, var ganska stretchigt. Så beroende på hur den i lin/bomull är vävd så är det inte säkert att den avlastar så mkt bättre.
Jag har också en natibaby m 30% lin, upplever den ganska tjock, i nivå med hoppediz vanliga nästan. oscha är lite dyrare men väldigt bra, de jag provat (i 50%lin/bomull). Har en natibaby med lin/bambu och den kombinerar det bästa av två världar, mjuk och stadig.
Men den är lång, en 7:a, det spelar ju också in mkt för stadigheten om man knyter ett eller två lager.

Hur gammalt är ditt barn?
Min son är snart 6 månader och väger väl 6,5 kg så han är liten än :wink:

Det kanske är svårt att hitta en sjal som både är stadig och sval? det bästa är kanske att spara ihop till två sjalar, att ha en när det känns viktigast med bra avlastning och stabilitet och en att ha när man hellre har en som är sval. Om man då vill ha en sjal främst för stabilitet vilken rekommenderas då eller vilket vävsätt är bäst?

Jag har hört att bambu är svalt men att bomull/bambu blir lite väl svajigt är lin/bambu bättre? Att sjalen är lång gör mig inget :)
#9415074
Jag har haft en zara tri sugar bomull/lin. Är lätt att knyta från start och passar bra upp till ca 10kg. Är en bra första sjal för den som vill börja med vävd sjal :D
Användarens profilbild
Av Sara+
#9415307
Just paisleyn är väl väldigt tunn har jag för mig? Så det är tjockleken som spelar in också. Min linne/bambu är inte alls svajig men lite tjockare. Och supermjuk :loving:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?