Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Cathis
#9413116
Hej

Jag är ny på forumet och som sjalbärare.

Min son A var baby försökte vi bära i en BabyBjörn vilket både han och vi avskydde. Ont, ont, ont kan man sammanfatta det med. När nästa son V föddes i december började jag med en trikåsjal vilket efter lite meckande och testande funkar bra. Han sitter där som en liten plupp och hänger med på vad som händer eller så sover han som en liten stock. Men när trikåsjalen är för liten (eller V för tung) vad ska jag gå över till då? Jag har köpt en ErgoBaby original utan babyinlägget kan jag kliva över på den direkt eller ska jag köpa någon annan sjal? Det finns så många sjalar att jag inte riktigt vet vad jag ska välja och vi båda trivs med sjalen. Hjälp mig! Jag är tacksam för tips och idéer

Jag kan tillägga att jag inte klarar av att bära tyngd snett då gör det vansinnigt ont i ryggen.
Av Sofie
#9413129
Hej och välkommen hit! :D

Jag tycker det låter som att ni skulle ha nytta av vävd långsjal eftersom ni trivs bra med trikåsjalen och du gärna vill ha bra avlastning!

Vilken bra vävd som helst kan du satsa på. (Med bra menar jag en vävning som ger bra elasticitet på diagonalen, som olika kypertsorter och kanske inte en tuskaftsvävd som Gauze i första hand.)

Det är ganska trevligt att ha både en vävd långsjal och en bra sele. Många föredrar sele när man är ute när barnet är lite större och kanske vill komma ner då och då, så man slipper släpa sjaländar i snömodd. Men när barnen varit små och jag burit långa stunder så har jag själv föredragit vävd sjal som jag tycker har en bra avlastning.
Användarens profilbild
Av zink
#9413138
:hello: Välkommen!

Instämmer med Sofie.

Att ha en sele (som du redan har) och skaffa en långsjal är bra kombination :tumup: Vi började också med trikåsjal, vid halvåret ca 8 kg var det dock för svajigt!

(Hade du fixat att bära snett hade även en ringsjal varit bra å ha - jag hade den till korta lyft t ex hålla koll på snabbspringade litet barn när jag skulle packa varor på affären eller ha ett sjukt barn nära mitt i veckan medan jag micrade välling. Detta när det är et gående, större barn som håller fast sig i en mer. Ringsjalen tog liten plats så vi hade en i sittvagnen, en i bilen - de var inte dyra heller.)

Det är lite olika behov. I vårt fall så passade selen pappan medan jag växlade mellan sele och sjal(ar) (ährm, det kan vara lite sisådär med att det bara blir en sjal då ;-) ). Jag är varm av mig så gör mig blev det en s k gauze som Sofie skrev (kallas "gås" ofta och kan vara "skrynklig" i materialet). Jag testade andra också men det blev gås för mig.

Kanske det finns sjalbarnare där du bor som kan låna ut så du får testa lite olika? (Testa att söka på den stad där du bor eller närmaste stad på fritextsök! Eller om du vill så kandu avslöja det här i tråden ;-) )
Av Altariel
#9413182
Håller med de andra, en (eller två... eller tre... eller...) vävd långsjal är ett jättebra komplement till en ergonomisk sele! :tumup:

Satsa på en begagnad i första hand, så är den mjuk och ingosad från början :)
Av Cathis
#9414373
Vilka bra tips! Jag trivs bra med sjalen - vi är nära (Lilleman har magknip) och det känns tryggt för oss båda. Dessutom jobbar jag 8 timmar/vecka hemifrån och med Lilleman sovandes i sjalen och datorn i knät så går det alldeles utmärkt - då har jag sjalen knutet löst. Sjalen passar verkligen oss. Då ska jag leta rätt på en gås... jag bor i Strängnäs kommun om någon bor i närheten :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?