Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Midelf
#9408838
Hej
Jag har upptäckt att vi fått en liten bärfis och är därför sugen på en sjal. Han är nu 4+ månader och väger ca 7 kg så det är vävd som gäller. Jag är ute efter en som avlastar min rygg bra, då den och nacken blivit rätt trasiga. Och gärna så sval som möjligt. Men komforten är viktigast. Kommer behöva minst en strl 7 så det funkar både till mig och sambon. Har varit i en butik och kollat och blev avrådd från en gås då den troligt skulle skära in. Testade en Hoppediz Jaquard supertunn Chicago som verkade skön men va inte överförtjust i mönstret.
De jag sökt och är intresserad av (mönster och färg) är: Lenny Lamb, Natibaby, Kokadi, Pellicanobaby, Easycare och Bebina. De flesta är ju 100% bomull men Natibaby har ju hampa eller linne mix, vilken är bättre? Både Pellicanobaby och Easycare verkar va svårare att hitta köpställe till, någon som har en ide vart man hittar dem? Pellicanobaby råkar nämligen leda lite i mina ögon ur ett snygghetsperspektiv. :)
Tack för all hjälp!

Kom på att jag glömde säga att jag gillar svart, svartvitt, leopard, zebra, måne, stjärnor och vissa regnbågar (typ mörka, bredare ränder, girasol gothic, zoya och zamira från pellican tex ).
Senast redigerad av Midelf den mån jan 05, 2015 13:57, redigerad totalt 1 gånger.
Av Altariel
#9408839
Jag skulle leta begagnat och ingosat i första hand. Mycket mer lättknutet :)
Det är ju väldigt olika vad folk föredrar för material, men 100 % bomull är mjukt och skönt med en såpass liten plutt. Linblandning blir lite tjockare och styvare, lite mer "svårknutet", egentligen inte svårt, men kan kräva mer övning tycker jag. Sen har jag inte provat något mer material.
Av Midelf
#9408844
Aha ok. Jo jag tänkte nog försöka mig på begagnat. Bara jag hittar nåt jag gillar :) Och tanken är ju att ha sjalen upp i åldern. Då borde väl lin vara bättre stöd men kanske varmare?
Tack :)
Av Altariel
#9408849
Vet faktiskt inte om lin är varmare... Däremot så tror jag att de allra flesta som trivs med att sjala byter sjal åtminstone någon gång under sjalperioden. Den sjal som är bekvämast till en nyfödd är ju ofta inte optimal till en 2-åring liksom. Köper en begagnat så går det ofta att få ungefär lika mycket för sjalen när den säljs igen.

Men min sjalplutt är lika gammal och tung som din, så någon annan kanske vet mer om vad som passar bäst senare :) Jag har en Natibaby Luna med 30% lin och den funkar nu, men jag föredrar bomullssjalen.
Av Midelf
#9408881
Ååååh :love: Natibaby Luna är en av de jag tittat på. Vilken färg? Tänkte att design kanske spelar störst roll i slutändan ändå :)
Av Altariel
#9408919
Köpte begagnad i en grupp på fb :) Verkar inte vara helt lätta att få tag på. Ja, den svarta är också fin! Och den lila och... :loving:
Av Midelf
#9408965
Hahaha håller med :D Har spanat i den på fb men får väl vidga mina vyer lite och försöka hitta andra säljsidor.
Av nano
#9409043
De internationella sidorna på fb har massor, finns både "bara sjalar under 100 euro" och de "ändast märke XX". Jag hittade min favvo i en specialinriktad grupp. Dock från USA så jag åkte på saftig tull :roll:
Av Smultronbarn
#9444907
nano skrev:De internationella sidorna på fb har massor, finns både "bara sjalar under 100 euro" och de "ändast märke XX". Jag hittade min favvo i en specialinriktad grupp. Dock från USA så jag åkte på saftig tull :roll:
Oj, hur mycket tull kan det bli? :shock: (Jag tittade i en webshop från Usa (eller om det var Canada) och hittade en fin jag satte på önskelistan så är lite undrande bara.)

Nu ska jag googla de sjalar som finns i tråden, blev nyfiken! :tumup:
Av Altariel
#9444949
Smultronbarn skrev:
nano skrev:De internationella sidorna på fb har massor, finns både "bara sjalar under 100 euro" och de "ändast märke XX". Jag hittade min favvo i en specialinriktad grupp. Dock från USA så jag åkte på saftig tull :roll:
Oj, hur mycket tull kan det bli? :shock: (Jag tittade i en webshop från Usa (eller om det var Canada) och hittade en fin jag satte på önskelistan så är lite undrande bara.)

Nu ska jag googla de sjalar som finns i tråden, blev nyfiken! :tumup:
25% moms på hela värdet inklusive frakt, sen tull (ska vara 7-8% på sjalar vad jag förstår, men kan gå upp till 25%) och sen tullens avgift på det... Så det kan bli en dyr historia.

Edit: Moms från första kronan, tull om värdet överstiger ~1300 kr har jag för mig.
Av Altariel
#9444950
Jag hade faktiskt tur när jag köpte från en privatperson i USA, sjalen kom direkt i brevlådan utan att det hände något alls :) Så det kan gå bra också. Men det är bättre att räkna med att få betala och bli positivt överraskad om en skulle slippa.
Av krakri
#9444959
Altariel skrev:
Smultronbarn skrev:
nano skrev:De internationella sidorna på fb har massor, finns både "bara sjalar under 100 euro" och de "ändast märke XX". Jag hittade min favvo i en specialinriktad grupp. Dock från USA så jag åkte på saftig tull :roll:
Oj, hur mycket tull kan det bli? :shock: (Jag tittade i en webshop från Usa (eller om det var Canada) och hittade en fin jag satte på önskelistan så är lite undrande bara.)

Nu ska jag googla de sjalar som finns i tråden, blev nyfiken! :tumup:
25% moms på hela värdet inklusive frakt, sen tull (ska vara 7-8% på sjalar vad jag förstår, men kan gå upp till 25%) och sen tullens avgift på det... Så det kan bli en dyr historia.

Edit: Moms från första kronan, tull om värdet överstiger ~1300 kr har jag för mig.
Man kan också be säljaren att skriva ned värdet eller att skriva "present" på deklarationen. Handlar man från privatpersoner brukar det inte vara ett problem. :tumup:
Av Altariel
#9444967
krakri skrev:
Altariel skrev:
Smultronbarn skrev:
nano skrev:De internationella sidorna på fb har massor, finns både "bara sjalar under 100 euro" och de "ändast märke XX". Jag hittade min favvo i en specialinriktad grupp. Dock från USA så jag åkte på saftig tull :roll:
Oj, hur mycket tull kan det bli? :shock: (Jag tittade i en webshop från Usa (eller om det var Canada) och hittade en fin jag satte på önskelistan så är lite undrande bara.)

Nu ska jag googla de sjalar som finns i tråden, blev nyfiken! :tumup:
25% moms på hela värdet inklusive frakt, sen tull (ska vara 7-8% på sjalar vad jag förstår, men kan gå upp till 25%) och sen tullens avgift på det... Så det kan bli en dyr historia.

Edit: Moms från första kronan, tull om värdet överstiger ~1300 kr har jag för mig.
Man kan också be säljaren att skriva ned värdet eller att skriva "present" på deklarationen. Handlar man från privatpersoner brukar det inte vara ett problem. :tumup:
Japp! En ska dock vara medveten om att det är olagligt. Inte heller någon garanti om de skulle vara nitiska.
Att bara skicka som "gift" hjälper inte.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?