Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9380786
Uj, jag har ju varit borta från denna del av Sjalbarn och blev paff när jag såg att det kommit Babybjörnar som har en mer ergonomisk bärposition, ryggbärande samt för större barn också.

Nyfiken på vad folk här har för erfarenheter av dem!

Det som ser ovant ut jmf med ergonomiska bärselar jag är van vid är att det är tyg emllan bäraren och barnet? Barnet är som i en öppen ryggsäck s a s

http://www.babybjorn.se/barselar/

Vad är det för skillnad mellan Bärsele We och Bärsele One?

Det är enkelt och går snabbt att lära sig använda BABYBJÖRN Bärsele We. Den har få spännen och justeringar och du bär alltid ditt barn inåtvänt. Bärsele One är multifunktionell och erbjuder många variationsmöjligheter när du bär. I den kan du bära ditt barn både inåtvänt och utåtvänt.
Senast redigerad av zink den sön sep 28, 2014 01:11, redigerad totalt 2 gång.
#9380787
One

Bild

Det är en panel mellan barnet och bäraren väl?
Senast redigerad av zink den sön sep 28, 2014 01:10, redigerad totalt 1 gånger.
#9380788
Jag trodde at detta var en bärposition :shock: men det var steget innan man svänger runt barnet upp på ryggen ju :lol:

Bild
#9380799
Jag har fått ett brorsbarn och har försökt ligga lite lågt med råd. Senaste vi sågs hade de uppdaterat sig till en one. Detta efter att ha läst på och provat igenom - enligt dem själva i alla fall - huvuddelen av utbudet i en av våra större städer. De hade provat en lång rad av de traditionellt ergonomiska selarna - ergo och beco exvis- och kommit fram till att babybjörnen var bäst avlastningsmässigt för dem båda. Bebis såg ut att sitta helnöjt och bekvämt också. Så jag tror att babybjörn helt enkelt börjat anpassa sig efter konkurrensen.
#9380809
I gruppen Bärsjalar! på fb så är det några som har provat och de flesta är inte imponerade, bättre än de gamla men fortfarande inte lika bra som ergo, manduca, becco eller tula enligt de som är vana. Men förstagångsbärare verkar tycka att den bra så jag vet inte riktigt hur man ska tolka den :hmm: :lol:
#9381087
Utan att ha en aning men utan bilderna så tänker jag mig att den är mindre krånglig - "stoppa i en ryggsäck och snäppa fast" - och därför lockande för förstagångsbärare?
#9381448
gretasofia skrev:
Nina & lilla J skrev:Jag har ingen aning men med tyg/panel mellan bärare och barn, hur har de då tänkt att man skall selamma, hallå liksom :this:
Jag fick för mig att det är samma princip med beco butterfly?!
Det är det och det var just detta som gjorde att jag tokälskade den som småbarnssele! Jag som fick barn på vintern kunde ha den på mig under jackan, sedan bara öppna ytterpanelen, stoppa ner barnet och så knäpp knäpp, barnet på plats och så knäppa bärpanelen på jackan. Klart!

Bästa ever! :loving:
#9381476
gretasofia skrev:
Nina & lilla J skrev:Jag har ingen aning men med tyg/panel mellan bärare och barn, hur har de då tänkt att man skall selamma, hallå liksom :this:
Jag fick för mig att det är samma princip med beco butterfly?!
Aha!!!

Aldrig testat den. Där ser man. Efter sju år på sjalbarn :lol:
#9381479
gretasofia skrev:Jag har provat babybjörn one, då vi har en släkting som jobbar på nämnda företag. Jag tycker att selen är helt ok! Dock.... Ganska hård och hårda spännen som skaver på fel ställen (kanske bara hur jag är byggd...), barnet sitter långt ner och ganska rak position jämfört med t.ex ergo och den avlastar ok men inte fullt som en ergo/manduca, enligt mig. Det kan säkert finnas de som tycker att den avlastar bättre dock. Sånt där är väl rätt subjektivt. Tror också att somliga gillar att det går att få barnet på ens rygg lite "säkrare". Själv tyckte jag instruktionerna var något omständiga och föredrar att "svinga runt" barnet.
Det tänkte jag på också, har klämt på deras kusiner i leksaksbutiken.

Men sedan är det ju väldigt olika med kroppsform o s v, ja!

På bilderna ser det lite "slängigt" ut :hmm: Som att barnet och därmed tyngdpunkten hamnar ut från kroppen?

Och ser lågt ut.
#9381486
Grodfen skrev:
Marina skrev:
gretasofia skrev:
Nina & lilla J skrev:Jag har ingen aning men med tyg/panel mellan bärare och barn, hur har de då tänkt att man skall selamma, hallå liksom :this:
Jag fick för mig att det är samma princip med beco butterfly?!
Det är det och det var just detta som gjorde att jag tokälskade den som småbarnssele! Jag som fick barn på vintern kunde ha den på mig under jackan, sedan bara öppna ytterpanelen, stoppa ner barnet och så knäpp knäpp, barnet på plats och så knäppa bärpanelen på jackan. Klart!

Bästa ever! :loving:
Smart! Det ska jag tipsa maken om när han blir föräldraledig ensam i januari.
:hmm: :hellu:

Jag måste nog se en bild på det där för att fatta... :lol: Vi vinterbar ju men då var han 9-månader och uppåt.
Grodfen skrev:Kan tyvärr inte så mycket om We och One, men tycker de verkar ok. Lätt hysteri mot Babybjörn i bärgrupper på Facebook, har svårt att förstå att folk jagar upp sig så mycket.
Ja, det brukar det ju bli här också och det kan ju ge en konstig bild av sjalbarnare som "sekt" ;-) Känslan av att vara frälst och vilja missinera för Det Enda Rätta. Jag drog mig nästan för att skapa tråden, fast bara nästan. För jag är ju nyfiken! Har ju inte koll på bärdonsmarknaden längre. Och om Babybjörn kommer med en okej sele så är det ju väldans bra - det innebär fler som bär :vågen:

Som det brukar sägas här, Babybjörn är som hasch - inkörsporten till tyngre grejer 8)

Vårt bärande började med en antik Babybjörn som vi fått och sedan en begagnad som vi behövde parallellt innan vi fått schvung på trikån och sedan patapumen.
#9381507
Jag har den som kom innan de här två (tror jag), som man ska kunna bära större barn i. "Bredbent position" & gren-häng. ;) man kan välja m H a en dragkedja. babybjörn comfort carrier. Har fått den & har testat den en gång. Har en manduca så jag behöver inte använda BBn. De här har väl bättre ergonomi, men de ser precis lika klumpiga ut som min comfort carrier? Alltså den är som en rustning!
#9381608
hamuchi skrev:Jag har den som kom innan de här två (tror jag), som man ska kunna bära större barn i. "Bredbent position" & gren-häng. ;) man kan välja m H a en dragkedja. babybjörn comfort carrier. Har fått den & har testat den en gång. Har en manduca så jag behöver inte använda BBn. De här har väl bättre ergonomi, men de ser precis lika klumpiga ut som min comfort carrier? Alltså den är som en rustning!
Just att den var stadigare gav den stort plus i mina anhörigas nämnda stora bärtest. Plus att de upplevde att det var den enda som avbärarbältet egentligen gav någon avbäring till höften.
#9381912
dolvis skrev:
hamuchi skrev:Jag har den som kom innan de här två (tror jag), som man ska kunna bära större barn i. "Bredbent position" & gren-häng. ;) man kan välja m H a en dragkedja. babybjörn comfort carrier. Har fått den & har testat den en gång. Har en manduca så jag behöver inte använda BBn. De här har väl bättre ergonomi, men de ser precis lika klumpiga ut som min comfort carrier? Alltså den är som en rustning!
Just att den var stadigare gav den stort plus i mina anhörigas nämnda stora bärtest. Plus att de upplevde att det var den enda som avbärarbältet egentligen gav någon avbäring till höften.
Jag tror att den ger igenkänning - för den som burit stora ryggsäckar med avbärare. Även i material och design. Inte så hippieartat ;-) Och att reklam säljer, välkänt märke med coola stadsmänniskor i reklamen.
#9381941
zink skrev:
Grodfen skrev:
Marina skrev:
gretasofia skrev:
Nina & lilla J skrev:Jag har ingen aning men med tyg/panel mellan bärare och barn, hur har de då tänkt att man skall selamma, hallå liksom :this:
Jag fick för mig att det är samma princip med beco butterfly?!
Det är det och det var just detta som gjorde att jag tokälskade den som småbarnssele! Jag som fick barn på vintern kunde ha den på mig under jackan, sedan bara öppna ytterpanelen, stoppa ner barnet och så knäpp knäpp, barnet på plats och så knäppa bärpanelen på jackan. Klart!

Bästa ever! :loving:
Smart! Det ska jag tipsa maken om när han blir föräldraledig ensam i januari.
:hmm: :hellu:

Jag måste nog se en bild på det där för att fatta... :lol: Vi vinterbar ju men då var han 9-månader och uppåt.
Jag tror faktiskt inte jag har nån bild :hmm:

Men om du tänker dig att selen har två framstycken, som en vanlig sele fast med ett extra framstyckte utanför som sitter fast med två snabbspännen på axelbanden?

Då kan du ju ha hela selen på dig under jackan helt färdigspänd och sedan bara öppna det extra framstycket, sätta barnet där och sedan knäppa snabbspännena mot axelbanden. Otroligt snabbt och smidigt!

Bonus är att man kan knäppa bröstspännet och sedan "trä" på sig selen som en tröja och därmed undvika att behöva knäppa bröstspännet i nacken, vilket oviga jag har stora problem med.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?