Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9375709
Jag har en 6 månaders kille på snart 10 kg samt problem med nacke och axlar. Han vill vara nära i princip hela tiden så det blir mycket bärande (flera timmar per dag). Just nu bär jag i manduca-sele (fortfarande fram, får mer ont i ryggen av att bära på ryggen, ovana?) samt en ringsjal vid kortare bärstunder. När han var mindre så var det en trikåsjal. Vet inte om jag kan hitta någon vävd sjal som ger mer avlastning än manduca-selen, men jag skulle behöva. Dessutom är det mysigare med sjal än sele. Var är era åsikter? Blir det mer avlastande med en sjal? Vilken sjal? Hur lång? (Är 170 cm lång och storlek 42/L) Vilket bärsätt? Är det lättare att bära på ryggen med en sjal än sele?

Det ska alltså vara en så pass avlastande sjal som det bara går. Det är egentligen det enda önskemålet, men också gärna ekologisk. Vore supertacksam för er hjälp :).
#9377427
Det är absolut mer avlastande med vävd långsjal tycker jag. Sen har jag bara provat en vävd långsjal, så vad gäller vilken som är mest avlastande får jag nog lämna till någon annan att råda om. Vad jag har läst mig till här på forumet så ska man ha en så stadig som möjligt, alltså inte någon tunnare variant. Nån med lin kanske?
#9377891
Smurfstrumpan skrev:Det är absolut mer avlastande med vävd långsjal tycker jag. Sen har jag bara provat en vävd långsjal, så vad gäller vilken som är mest avlastande får jag nog lämna till någon annan att råda om. Vad jag har läst mig till här på forumet så ska man ha en så stadig som möjligt, alltså inte någon tunnare variant. Nån med lin kanske?
Tack för ditt svar. Jag har försökt hitta någon lämplig sjal med lin (eller hampa) men hittar ingen. Har du något tips? Tänkte annars köpa en begagnad sjal i bomull och se hur det blir. Oavsett så hjälper det ju att variera bärsätt och bärhjälpmedel har jag märkt. Brukar alternera med ringsjalen (även om den inte är så ergonomisk) bra för att slita på lite andra delar av kroppen =).
#9377919
Ellevill har med lin i, Little frog har också med lin. Sen finns det många stadiga med bara bomull också. Jag har en Dolcino som jag är nöjd med, den kan jag knyta upp min åttaåring i och han sitter bra. (För skojs skull såklart :D ) Men den är ganska varm den sjalen.

Det kan nog vara en bra ide att köpa en begagnad bara för att testa. Girasol och Storchenwiege verkar vara väldigt populära märken här på Sjalbarn, jag har inte testat dem själv dock. Ellevill och Littlefrog verkar folk vara nöjda med också. Littlefrog är ju grymt prisvärda! Hoppas du hittar något som funkar bra!
#9377920
Ang. Storlek så skulle jag köpa en som är minst fem meter/storlek 7. Då vet du att du kan göra alla knytningar. Jag är 160 och har strl 42 och för mig räcker 4,6 m precis till vissa knyt när barnen är lite större.
#9379070
Jag tyckte att Manducan blev tung att bära i rätt fort, min vävda sjal (har inte provat mer än en och den blev också lite svajig när hon kom uppåt 9-10 kg) var skönare att bära i, men jag tyckte också att min Ergo var bättre avlastande än Manducan.

Med det sagt suger jag åt mig tipsen, för jag behöver också en längre och mer avlastande sjal.

Jag har själv börjat beställa organ[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?