Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9365658
HeJ!
Det är första gång jag skriver här men jag har läst mycket och jag tycker att man hittar otroligt mycke bra info i forumet :D
Jag har en 18 månaders son och har kommit på det är att bära lite sent. När han var liten har jag provat med sjal men han var aldrig i den mer än några minuter och liksom kämpade för att komma ut. Vi fick en Baby Björn och har använd det på resa 2-3 gånger men inte mer eftersom jag tyckte inte det kändes bra att bära i det, nu vet jag att det VAR INTE BRA och jag önskar jag hade läst mer om att bära på den tiden men men...
I maj skulle vi resa igen och då köpte jag istället en Boba just för att testa om det kunde funka (han har alltid velat sitta utåt och därmed Baby Björn). Han faktiskt gillade det och vi har kört med den när vi är ute och går och han blir trött men han har aldrig sömnat i den.
Från början satt han relativ bra i Boban men man kunde se att sitt ytan var lite för kort och det har blivit ännu kortare nu! Jag har bestämt att vi behöver ha en toddler sele och var inne på Tula men sedan har jag sett en sort mei tai som också finns i toddler storlek och som ser hur bra som helst ut! Det heter melkaj och jag har hittat några inlägg om det här i forumet, hon som syr melkaj har otroligt många och fina design på sin websida och när jag började kolla där blev jag jättesugen på en men jag har aldrig provat mei tai :hmm:
Vad säger ni som kan så mycket om selar?
Bara för referens det är jag som kommer att bära eftersom min man har problem med ryggen och opererades 2 ggr, jag är 168cm och 70kg och barnet väger ca 12 kg och är 86cm lång.
#9365662
En ren smaksak. Jag gillar både Tula och melkaj men nu när det är mycket upp och ner med treåringen föredrar jag ändå sele eftersom det är smidigare att hantera axelbanden än långa knytremmar när vi är ute och går.
Komfortmässigt tycker jag att melkaj vinner, eftersom det går att variera belastningen mer. Med tyngre barn är det dock en nackdel att avbärarbältet inte är lika stadigt.
Är man flera som bär vinner MT oxå eftersom det är knöligare att justera inställningarna på en sele.

Jag sydde en tula-inspirerad preeschoolsele och sålde vår melkaj till en kompis med mindre barn.

Kolla om nån sjalbarnare i närheten har en melkaj att låna ut så du får prova innan du bestämmer dig?
#9365663
Tack för svaret SCSI!
Jad hade inte tänkt på det med knytremmar på en melkaj, såklart blir det mer krånglit än med sele :hmm:
Jag bor i Uppsala och hade tänkt att nästa gång vi åker till Stockholm skulle jag gå förbi knyt an och prova/köpa en Tula för att börja med. Vi får se om jag hittar någon som har en melkaj att låna ut också.
#9365706
Jag har kollat lite på wompat också men det verkade inte så lätt att beställa och jag har inte hittat någon design som jag verkligen gillade. En annan som jag hade tänkt på var babyhawk Oh snap eller Oh mei men de kan man inte prova och det gäller att beställa från USA med extra kostnader för tull osv.
Har ni andra förslag kollar jag gärna på dem!
#9365714
Vi har en Tula som vi älskar! Men nästa bebis som, om allt går som det ska, kommer i september ska till en början bäras i MT, i någon form av wrap conversion-variant. De avlastar bäst tycker jag (eller ja, sjal ska ju avlasta absolut bäst, men jag fick aldrig ordning på de där fem metrarna med tyg) men de tar ju lite längre tid än att bara slänga på sig en sele. Så till en 18-månaders som inte är så van vid att bäras (och därmed kanske inte har jättestort tålamod till att bli uppknuten) så skulle jag ändå rekommendera en sele. Där är det ju som bara klick-klick-klart!
#9365811
Tack för svaret ylvast!
Jag blir alltmer övertigad att en sele kommer att fungerar bättre för oss just nu, jag är också helt hopplös när det gäller att knyta och greja men jag vill jättegärna bära :D
När/om det blir ett barn till vill jag bära från dag 1 och då kanske är det bra med en mei tai eller wrap conversion innan man går över till sele.
#9368706
Hej igen!
Jag tänkte bara uppdatera er lite, jag har nu varit i Stockholm och köpt en Tula toddler som passar min son perfekt och känns underbar att bära! Jag kan knappast tro att jag har honom på ryggen så fantastik bra är den här sele :app:
Direkt efter vi köpte Tulan åkte vi vidare till Skansen och där har jag burit honom säkert 2 timmar och det kändes som ingenting, alltså supernöjd!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?