Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9360481
Jag fick frågan av en kollega vilka fördelar det finns med en ergonomisk sele jämfört med en babybjörn. Hennes bror och sambo har precis fått sitt andra barn och kollegan har ju sett mig med vår yngsta i sele.

När hon frågade kom jag bara på bekvämlighet och att om barnet har potential för höftproblem kan de undvikas genom att undvika selar där barnet hänger rakt ned med benen. Vet ni nått mer? Eller har källor på höftproblemsbiten (jag har läst det i nån vetenskaplig artikel men kommer inte ihåg var). Jag nämde även att det är lätt att frestas att vända barnet framåt på tok för tidigt.

Jag har en Ergo-kopia som jag sa att de kunde få köpa framåt hösten för nån hundralapp. Just nu används den som reserv till ordinarie sele men till hösten går vi nog över till toddler-sele istället och då behöver vi inte 3 selar + långsjal + ringsjal :wink:
#9360482
Bekvämlighet för bäraren! Jag blev trött i ryggen efter 30 min med L i babybjörn, när hon var några veckor, medan jag kunde bära henne flera timmar i ergon när hon var ett halvår.

Att man kan bära på ryggen förlänger användningstiden väldigt tycker jag. Orkar inte bära H, ett år och 11 kg, på magen särskilt länge, men på ryggen hänger han långa stunder utan problem.
#9360483
Det finns ju en massa olika varianter på hur babybjörn ser ut i ryggen, tror nån har både ryggplatta och höftbälte och då inbillade jag mig att det inte blev så tungt? Jag nämde att vikten i den ergonomiska selen hamnar på höfterna men eftersom jag inte testat en BB så vet jag ju inte hur den känns.
#9360486
Kanske inte en "fördel" som sådant, men när min man satte vårt halvårsgamla barn i en babybjörn (efter att ha suttit i sjal förut), så såg det ut som han hängde bara där. Jag tyckte i sjal han rörde sig, tittade runt och använde kroppen mycket mera i sjal och senare sele. Var mera med på ett annat vis. Det kan naturligtvis bero på vana också.
Mannen fick inte använda babybjörn selen mer - vi skaffade en manduca.

Och så frågan om hur bra är det att hänga med hela sin vikt i "grenen" - där är man inte gjort för att ha vikten.
#9360488
Ryggplattan i bb hjälper inte ett dugg, jag provbar i en active i två minuter när dottern var sju månader och det var galet tungt och gjorde ont. Däremot är nya bb one helt okej för bäraren på mage inåtvänt. Men ändå fruktansvärt icke-prisvärd, ryggbärandet är uselt utformat och barnet varken sitter bra eller det är användarvänligt alls.
#9360494
Det är väl skillnad på BB och BB också? Nu finns ju BB one som jag tycker ser förvillande lik ut Ergo 360, och den har jag hört många föräldrar tycka bra om (BB:n alltså). Den går ju att ha rätt brett mellan benen även när man bär framåt. Däremot så blir ju inte barnets rygg C-formad utan snarare S-formad om man bär det framlänges, men korta stunder gör det kanske ingenting? Det enda jag tycker ser lite märkligt ut med BB one är att barnet ser ut att hamna så långt ner, både när man bär magen och på ryggen, och det ser ju inte så värst bekvämt ut för bäraren.

De gamla BB:sarna är väl kända för att de 1. är svinjobbiga att bära i (kolla begagnatpriset på blocket bara... typ gratis) och 2. att barnen hänger i skrevet på ett sätt som inte anses vara ergonomiskt.
#9360693
kelaren skrev:Det finns mycket snyggare ergonomiska selar. En egenskap som kanske inte är aktuell i detta fall men som ofta kan övertyga folk att köpa ergonomiska.
Och de är ofta billigare i nypris.
Tyvärr har familjen redan en BB (ingen aning om vilken, har aldrig träffat dem utan bara pratat med min kollega) så just inköpspris spelar ingen roll.

Min kollega fick testa att ha lilla A (8 mån) i selen i typ 2 min och blev frälst så hon kanske köper en åt dem ;-)

En fundering bara, hon blev katastrofsnittad, hur funkar det då med sjal och sele? Just nu får hon inte bära nått om jag förstått det rätt.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?