Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CeciliaH
Jaha, det är bara att inse; jag kommer aldrig att kunna få till det med ryggknytningar med sjal :(
Så då blir det väl till att köpa en sele :D Jag är ganska liten, med kort överkropp, så jag har kommit fram till att det blir en patapum. Men frågan är då, vanlig eller toddler :mitvit: Lowe är 10 månader, väger 10 kg och är 72 cm lång. Det känns lite onödigt att köpa en vanlig patapum nu om jag ändå "måste" byta upp mig om ett par månader, om ni förstår hur jag menar? Hur hade ni gjort?
Användarens profilbild
Av naimiez
Vi testade en 6 månaders i min Toddler när jag hade en och det fungerade jättebra! Köp en Toddler....
Av Annsofi
Om du har kort överkropp så rekommenderar tillverkaren modell standard oavsett ålder/vikt på ditt barn då denna modell passar din kroppsform bättre.
När det gäller att byta upp sig så är inte toddlern tänkt för det utan för den som köper sin sele till ett äldre barn. Den som har en standard kan fortsätta att använda den.
Toddlern går högre upp på barnets rygg vilket känns tryggt och också bekvämt för många bärare. Anledningen till att den rekommenderas för äldre barn, över 18 månader ca är att barnet har svårt för att sitta bekvämt med armarna. Axelremmarna lägger sig över barnets axlar/armar om inte barnet är tillräckligt långt att sitta med armarna utanför. Har barnet inget emot att sitta med armarna innanför så funkar det ju bra även till yngre/kortare barn.

I ditt fall rekommenderar jag en standard och då motiverat med hänsyn till att du har kort överkropp. Vi följer tillverkarens rekommendation vad gäller Toddler och hade därför rekommenderat en standard även om du inte sagt att du har kort överkropp och detta då utifrån motiveringen att ditt barn är för kort för att sitta med armarna utanför. Vill man ändå ha en toddler så bör man vara införstådd med att alla barn inte trivs med att ha remmarna över sina axlar. Vi vill att man ska vara medveten om detta bara. Fördelen är att den går upp i ryggen vilket gör att ett äldre barn hålls in bättre mot bärarens kropp vilket gör att det känns lättare att bära. Vi själva använder fortfarande standard till Jonathan som blir 2 år i juli och väger 15 kilo. Standard är också lite smidigare när man ska få upp barnet på ryggen men det är en tekniksak som man snabbt vänjer sig vid. Båda selarna är ju utmärkta bärhjälpmedel och rekommendationen ovan är således den tillverkaren har gått ut med.
Lycka till!
Användarens profilbild
Av CeciliaH
Tack för era svar :)
Användarens profilbild
Av AnKa
Jag bär min tvååring i standardPatapum utan problem och jag är som du ganska kort. Men det funkar fint även för min långa man :D

Min MeiTai (som ju är ganska lik Patapum i konstruktionen) är XT (dvs större) men det hade jag egentligen inte behövt.
Användarens profilbild
Av jessicatja
Jag gillar vår Toddler (speciellt den högre ryggen), bar dottern i den tidigt utan "armproblem".

Jag tycker dock att det är lite knixigt att få upp henne på ryggen... Med "soffmetoden" går det lätt - men vill man svinga upp över axeln blir det lite jox med benen för att få dem på rätt sida om alla remmarna... Eftersom axelremmarna är fästa i midjebältet så måste ju benen på rätt sida om dem och det blir som sagt lite jox för att få rätt på det.

Jag är dock säker på att det är en träningssak och att man säkert blir van vid det efter hand (jag tror dock att det är lättare att svinga upp på ryggen i en vanlig Patapum).
Av Annsofi
Armproblemet hos oss har varierat och detta sagt så är det ju så att inte alla har armproblem och har man inte det så är toddlern skön att bära i. När Jonathan var mindre fick han plats att sitta med båda armarna bekvämt innanför och problemet var då att han inte ville sitta med dem innanför men hade utrymme att ta upp/ner dem. Nu är han 87 cm lång och större (kanske har jag också växt lite) och han får bara plats med en arm bekvämt innanför. Det gör att han bökar runt med ena armen ganska mycket. Bär jag honom på magen så kan jag hjälpa honom att ta upp och ner armen men sitter han på ryggen så grejar han och har sig utan att verka bli nöjd. För att sitta bekvämt med armen innanför behöver han kunna böja den i armbågen. Det får han bara plats till med en arm och sitter därför med en arm utsträckt nedåt innanför min axelrem. Då trycker axelremmen in armen så att det ser mindre bekvämt ut. Därför tar han upp den efter en liten stund men då kommer kanten på ryggstödet under armhålan på honom så han kan inte lägga ner armen skönt heller. Han behöver bara några futtiga cm till sen kommer han nog att trivas bättre i toddlern.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?